10 клас. Захист України 01.02.2022 - 03.02.2022 Надзвичайні ситуації-загальні положення. Види НС.
01.02.2022-03.02.2022
Надзвичайні ситуації-загальні положення. Види НС.
Поняття
та види надзвичайних ситуацій. Правові основи забезпечення безпеки в
надзвичайних ситуаціях
Територія
України, її населення, як і території та населення інших країн світу, на жаль,
не убезпечені від ризику надзвичайних ситуацій природного й техногенного
характеру, які можуть зумовити людські втрати й заподіяти значної матеріальної
шкоди.
У
законодавстві України надзвичайною ситуацією (НС) вважають порушення нормальних умов життя й
діяльності людей на об'єкті або території, спричинене аварією, катастрофою,
стихійним лихом, епідемією, епізоотією, епіфітотією, великою пожежею,
застосуванням засобів ураження, що призвели або можуть призвести до людських і
матеріальних втрат.
Загальні ознаки
НС:
·
наявність
або загрози загибелі людей чи значне погіршення умов їх життєдіяльності;
·
заподіяння
економічних збитків;
·
істотне
погіршення стану довкілля.
До надзвичайних ситуацій, як
правило, призводять аварії, катастрофи, стихійні лиха та інші події, такі як
епідемії, терористичні акти, збройні конфлікти тощо. Аварії поділяються на дві
категорії:
1. До І категорії належать
аварії, внаслідок яких:
·
загинуло
5 чи травмовано 10 і більше осіб;
·
стався
викид отруйних, радіоактивних, біологічно небезпечних речовин за
санітарно-захисну зону підприємства;
·
збільшилась
концентрація забруднюючих речовин у навколишньому природному середовищі більш
як у 10 разів;
·
зруйновано
будівлі, споруди чи основні конструкції об'єкта, що створило загрозу для життя
і здоров'я значної кількості працівників підприємства чи населення.
2. До II категорії належать
аварії, внаслідок яких:
·
загинуло
до 5 чи травмовано від 4 до 10 осіб;
·
зруйновано
будівлі, споруди чи основні конструкції об'єкта, що створило загрозу для життя
і здоров'я працівників цеху, дільниці (враховуються цех, дільниця з чисельністю
працівників 100 осіб і більше).
Відповідно до
причин походження подій, що можуть зумовити виникнення надзвичайної ситуації на
території України, розрізняють надзвичайні ситуації:
техногенного
характеру — транспортні аварії (катастрофи), пожежі, неспровоковані
вибухи чи їх загроза, аварії з викидом (загрозою викиду) небезпечних хімічних,
радіоактивних, біологічних речовин, раптове руйнування споруд і будівель,
аварії на інженерних мережах і спорудах життєзабезпечення, гідродинамічні
аварії на греблях, дамбах тощо;
природного
характеру — небезпечні геологічні, метеорологічні, гідрологічні,
морські та прісноводні явища, деградація грунтів чи надр, природні пожежі,
зміна стану повітряного басейну, інфекційна захворюваність людей,
сільськогосподарських тварин, масове ураження сільськогосподарських рослин
хворобами чи шкідниками, зміна стану водних ресурсів і біосфери тощо;
соціально-політичного
характеру — пов'язані з протиправними діями терористичного й
антиконституційного спрямування: здійснення або реальна загроза терористичного
акту (збройний напад, захоплення й утримання важливих об'єктів, ядерних
установок і матеріалів, систем зв'язку й телекомунікацій, напад чи замах на
екіпаж повітряного або морського судна), викрадення (спроба викрадення) чи знищення
суден, захоплення заручників, встановлення вибухових пристроїв у громадських
місцях, викрадення або захоплення зброї, виявлення застарілих боєприпасів тощо;
воєнного
характеру — пов'язані з наслідками застосування зброї масового
ураження, під час яких виникають вторинні фактори ураження населення внаслідок
зруйнування атомних і гідроелектростанцій, складів і сховищ радіоактивних та
токсичних речовин і відходів, нафтопродуктів, вибухівки, транспортних та
інженерних комунікацій тощо.
Джерела небезпечних
ситуацій у військовий час.
Звісно
першим і самим небезпечним джерелом є зброя. На даний час ми можемо виділити
такі види зброї:
1. Зброя
масового ураження, яка в свою
чергу розділяється на:
·
ядерну
зброю;
·
хімічну
зброю;
·
біологічну
зброю.
Вся ця зброя веде
до масового ураження населення на великих територіях, а при ядерному ударі і до
значних руйнацій.
2. Звичайна зброя, яка застосовується при локальних і широкомасштабних
бойових діях. Розрізняють багато видів звичайної зброї, але вся вона
застосовується для знищення людей та матеріальних об’єктів. Наприклад при
застосуванні системи залпового вогню на площі близько 13 га будуть знищені всі
споруди і майже 82% живої сили ворога.
3. Засоби радіоелектронної боротьби, які не ведуть до знищення споруд,
але надзвичайно шкідливі для людини.
Іншим джерелом небезпеки є надзвичайна антисанітарна обстановка під час ведення бойових дій. Перш за все це велика
кількість трупів, які не завжди можна поховати (наприклад у містах ведення
інтенсивних бойових дій), по-друге порушується нормальна робота комунальних
служб міст, що призводить до погіршення якості води, перебоїв каналізаційної
системи і т. п.
Також завжди спостерігається зріст популяції гризунів і
інших тварин, які завжди є переносниками хвороб.
Також відчувається недостатнє медичне обслуговування, нестача медичних
препаратів (більшість іде на фронт). Отже створюється сприятлива ситуація для
виникнення епідемій, особливо в теплі місяці. Також багато людей можуть
потерпати від звичайних хвороб які не зможуть ефективно лікуватися в умовах
воєнного часу.
Третьою складовою є складна екологічна та техногенна обстановка. Треба враховувати, що сучасна війна не обходиться без
значних руйнувань, які самі по собі являють загрозу життю людини і зазвичай
супроводжуються пожежами.
Але ще більшу небезпеку несуть в
собі підприємства, які й за мирних умов були джерелом небезпеки і
шкідливих викидів. Хімічні
підприємства, АЕС, нафтопереробні заводи у разі їх часткового або повного
руйнування викличуть техногенну катастрофу і будуть становити значну небезпеку
для життєдіяльності людей у районі розташування.
Розглянувши основні джерела надзвичайних ситуацій воєнного часу хочу
перейти до опису їх видів і наслідків, та способів локалізації та ліквідації.
В сучасних умовах при виникненні
широкомасштабної війни не викликає сумнівів використання зброї масового
ураження і перш за все ядерної зброї. Розглянемо наслідки такого використання
для життєдіяльності людини.
Ядерна зброя має декілька факторів ураження: світловий удар, тепловий
удар, ударна хвиля та променеве ураження. Кожен з них становить велику
небезпеку для життя і здоров’я людини. Світловий удар приводить до сліпоти,
загорання одежі і предметів навколишньої обстановки, тепловий доповнює цей
ефект.
Ударна хвиля руйнує будівлі і споруди, а послідуюче радіоактивне
ураження робить перебування на зараженій території небезпечним для здоров’я та
життя. Ядерний удар характеризується великим радіусом дії (120 км для бомби
середньої потужності), великими втратами серед людей (90% в радіусі 100 км) і
ще більшою кількістю опромінених. Після нього територія непридатна для проживання,
а виниклі пожежі розносять за вітром радіоактивні елементи. Люди отримують
опіки різного ступеня, механічні ушкодження від ударної хвилі і звичайно
променеву хворобу. В залежності від її ступеня наступає смерть або розвивається
лейкемія, ракові захворювання, значно послаблюється імунітет.
Також можливе широке використання хімічної зброї, в
основному газів і отруйних речовин для зараження водних ресурсів. Хімічні
бойові речовини уражають слизові оболонки людей, очі та відкриті ділянки шкіри
і маючи в основному нервово-паралітичну дію приводять до їх смерті.
При невиконанні заходів індивідуального захисту можливий великий процент
втрат людей. Також слід зауважити, що строк дії цих речовин досить довгий і
вони уражають тварин та рослини. Так при застосуванні бойового газу SD-12
залишається тільки випалена земля і пусті споруди. Окремо стоять отруйні
речовини якими забруднюють джерела води, як важливі стратегічні об’єкти. При
такому диверсійному акті великі міста можуть залишитися без достатньої кількості
водних ресурсів.
В разі подання сигналу "Хімічна
тривога" необхідно відразу ж надягнути протигаз, а при необхідності і інші
засоби захисту, і при першій можливості прибути до сховища. В той же час силами
військ та підрозділів ГО розгортаються евакуаційні заходи, медична допомога
постраждалим і їх транспортування до сховищ, починаються перші етапи дегазації.
Потрібно швидко ліквідувати загрозу для життя людей, локалізувати і очистити
зони забруднення води, не допустити розповсюдження отруєння на великі
території. Для цього існують спеціальні війська хімічного захисту та підрозділи
ГО і МНС.
Особливою статтею слід виділити
загрозу виникнення епідемій у зв'язку з антисанітарними умовами. Як було сказано вище не завжди є можливість поховати останки загиблих
під час воєнних дій, що приводить до значного зростання ризику спалаху
інфекційних захворювань. До того ж бродячі тварини, гризуни та комахи які мають
контакт з тілами можуть стати переносниками інфекцій.
Правове
регулювання забезпечення безпеки в надзвичайних ситуаціях має
комплексний характер і поєднує норми різних галузей права (конституційного,
адміністративного, кримінального, господарчого, фінансового тощо). Але
відносини, які виникають під час здійснення виконавчо-розпорядчої та іншої
діяльності щодо забезпечення безпеки за надзвичайних ситуацій здебільшого
регулюються адміністративно-правовими нормами.
Правову
основу забезпечення безпеки за надзвичайних ситуацій складають
Конституція України, Закони України «Про правовий режим території, що зазнала
радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи», «Про правовий
режим надзвичайного стану», «Про зону надзвичайної екологічної ситуації» від 17
грудня 1993 p., «Про пожежну безпеку» від 18 січня 2001 p., «Про об'єкти
підвищеної небезпеки» від 28 жовтня 1996 р., Положення «Про Міністерство
України з питань надзвичайних ситуацій у справах захисту населення від
наслідків Чорнобильської катастрофи», Програма запобігання та реагування на
надзвичайні ситуації техногенного і природного характеру на 2000—2005 роки,
затверджена Постановою Кабінету Міністрів України від 22 серпня 2000 р. тощо.
Система оповіщення
ЦО організується з урахуванням:
1. структури державного управління;
2. характеру і рівня надзвичайних
ситуацій;
3. наявності і місця розташування сил
та засобів, призначених для ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій.
Оповіщення організується відповідними
органами ЦО та НС за схемою, затверженою начальником ЦО відповідного рівня.
Система оповіщення
ЦО складається із:
1. загальнодержавної, регіональних, та
спеціальних систем оповіщення;
2. локальних та об’єктових систем
оповіщення;
3. систем циркулярного виклику.
Система централізованого оповіщення ЦО
повинна забезпечувати можливість циркулярного або вибіркового оповіщення
посадових осіб центральних і місцевих органів виконавчої влади, а також
керівників визначених підприємств та населення в залежності від рівня
надзвичайної ситуації і заходів, що належить невідкладно вжити. Для підвищення
надійності централізованного оповіщення здійснюється дублювання передачі
сигналів.
Оповіщення населення здійснюється за
допомогою електросирен, телебачення, та мережі радіомовлення. Повідомлення, що
передаються територіальними органами ЦО та потенційно небезпечними
підприємствами, повинно передувати уривисте звучання електросирени та
радіомовлення, що означає “Увага всім!”
Тексти звернень до населення повинні
передаватися державною мовою, якою користується більшість населення в регіоні.
А варіанти даних текстів повинні бути заздалегідь підготовлені і закладені на
відповідних пунктах управління ЦО для різних надзвичайних ситуацій, а саме:
В
мирний час:
1. при аварії на АЕС;
2. при аварії на хімічному об’єкті;
3. при повені;
4. при землетрусі, та інших НС.
На
воєний час:
1. - при виникненні “повітряної
небезпеки”;
2. - при закінчені “повітряної
небезпеки”;
3. - при загрозі хімічного зараження;
4. - при загрозі радіоактивного
зараження.
Оповіщення населення покладається на
оперативних чергових територіальних органів ЦО та НС, для чого можуть
залучатися сили і засоби відповідних органів МВС. У населених пунктах де не
передбачається цілодобове чергування територіальних органів ЦО та НС, їх
функції можуть покладатися на чергових органів МВС.
Тексти усіх оголошень передаються протягом 5
хвилин. При цьому, почувши сигнал оповіщення цивільної оборони необхідно діяти
швидко, але без паніки. Необхідно пам’ятати, що у таких умовах дорога кожна
хвилина.
Встановлення факту віднесення
аварійної події до рангу HG, визначення виду та рівня НС проводиться у такій
послідовності.
При настанні аварійної події
оперативний черговий персонал об'єкта сповіщає про неї постійному органу
управління місцевого рівня ЄДСЗР, а також відповідному, за підпорядкуванням,
галузевому органу управління місцевого або регіонального чи загальнодержавного
рівня.Постійні органи повсякденного управління місцевого, рівня ЄДСЗР та
вищевказані галузеві органи здійснюють першу оцінку аварійної події на її
відповідність вимогам віднесення до рангу НС.
З цією метою виконується
цільовий пошук необхідної класифікаційної картки, а вже в ній - схожої
конкретної ознаки. У разі збігу або значної схожості аварійної події хоч з
однією з наведених у картці конкретних ознак провадиться зіставлення числових
критеріїв цієї ознаки з реальною межею, яка досягнута аварійною подією. При
перевищенні хоч одного з критеріїв аварійна подія заноситься до журналу НС і
про це негайно сповіщаються орган повсякденного управління регіонального рівня
ЄДСЗР і регіональна структура галузевих міністерств та інших центральних
органів виконавчої влади, де також вона реєструється в журналі НС під
визначеним цифровим кодом з додаванням в кінці літери "М" (місцева).
Загроза
виникнення надзвичайної ситуації будь якого класу чи рівня — це реальна загроза
для життя і здоров'я людей, загроза порушення нормальних умов їх життя і
діяльності або ж значних матеріальних втрат. Завданням безпеки життєдіяльності
як галузі науково-практичної діяльності є «захист здоров'я та життя людини і середовища
її проживання від небезпек», а також «розробка і реалізація відповідних засобів
та заходів щодо створення і підтримки здорових та безпечних умов життя і
діяльності людини».
Виконання цього завдання
особливо гостро стоїть під час загрози виникнення та при виникненні
надзвичайних ситуацій.
Коментарі
Дописати коментар