9 клас 13.12.2022 Особливості розмічання деталей на заготовках із пластмас та композитів

 

9 клас 13.12.2022

ТЕМА: Особливості розмічання деталей на заготовках із пластмас та композитів

     Роздивіться заготовки для виробів та вироби, що зображені на мал.1. Відповідно до матеріалів, із яких виготовлені ці заготовки, підберіть інструмент для нанесення ліній розмічання на кожній із них.


Мал. 1. Заготовки для виробів з різних матеріалів: а — деревина; б — органічне скло; в — склотекстоліт

За допомогою Інтернету, користуючись додатками Google, на мапі свого міста, району чи області ви завжди можете легко прокласти маршрут запланованої подорожі. Різноманітні сервіси, передбачені It-компанією, не дадуть вам схибити й підкажуть найдоречніший шлях. Розмічання — це таке саме прокладання шляху, тільки, на відміну від карти, розмічання спрямовує технологічний інструмент по поверхні заготовки, вказує місця, де треба змінити вид інструмента.

Неточності під час виконання розмічання (якщо їх вчасно не помітити) призводять до виготовлення бракованих деталей. Контроль за точністю виконання розмічальних робіт необхідно здійснювати уважно та ретельно.

Виробничий брак — це вироби, напівфабрикати, деталі тощо, які за якістю не відповідають стандартам, технічним умовам та іншим нормам технічної документації.

Треба враховувати, що полімери та композиційні матеріали мають дуже гладеньку поверхню (зазвичай вона вкрита захисним шаром плівки). Перед початком розмічання необхідно визначити, який із розмічальних інструментів слід застосувати в кожному конкретному випадку.

Головною особливістю робіт з розмічання на полімерах та композитах є відмова від використання кернера. Різні види пластмас по-різному реагують на удари загостреним кінцем кернера. Листові пластмаси та композити, зокрема, органічне скло, текстоліт, склотекстоліт, карбон, маючи досить високу твердість, є відносно крихкими. Тому навіть на заготовках у вигляді листів (добре прилягають до поверхні верстака або розмічальної плити) кернер унаслідок удару залишає заглиблення, порушуючи цілісність матеріалу, — лист вкривається тріщинами. Удари кернером по поверхні композитів спричинюють порушення зв'язків між шарами зміцнювача та розтріскування матеріалу матриці. Це притаманне текстоліту, склотекстоліту, карбону тощо (мал. 2).

Органічне скло під час розмічання з використанням ударних інструментів може утворювати тріщини, а частинки матеріалу можуть відколюватися від поверхні.

Центри майбутніх отворів у полімерах та композитах позначають рисувалкою безпосередньо на поверхні матеріалу (під час свердління ці риски зникнуть) олівцем або маркером у вигляді перехресних рисок на захисній плівці. У разі, якщо захисна плівка також має глянсову поверхню або взагалі відсутня, на поверхню заготовки у потрібному місці наклеюють малярний скотч (на ньому олівець або маркер залишає добре помітний слід). Після розмічання центр отвору додатково намічають шилом з гранчастим загостренням вістря (мал. 3).

                              Мал. 2. Вплив на композиційний матеріал ударів кернера


Мал. 3. Розмічання центра отвору (а) та виконання заглиблення для початку свердління за допомогою шила (б)

Рисувалку використовують для проведення ліній розмічання зовнішнього контуру деталі з полімерів та композитів, при цьому слід використовувати слюсарну лінійку (мал. 4). Борозенки, утворені рисувалкою на поверхні готової деталі, дуже складно видалити (лише шляхом шліфування з наступним поліруванням). Залишені на поверхні деталі, вони псують зовнішній вигляд готового виробу.

Перманентний маркер використовують для нанесення розмічальних ліній на плівки — захисні або наклеєні самостійно на поверхню заготовки. Розмічання маркером можна виконувати безпосередньо по поверхні деталі, якщо її будуть додатково полірувати або фарбувати.

                                                  Мал. 4. Прийоми роботи рисувалкою



Мал. 5. Прийом закріплення голки циркуля на гладенькій поверхні пластмаси за допомогою наклеєної плівки або паперу

Використовуючи для проведення ліній розмічання маркерами або різними видами олівців, слід користуватися пластмасовими або дерев'яними лінійками. Металева лінійка своїм гострим ребром може надрізати стрижень маркера або викришуватиме грифелі олівців під час руху розмічального інструмента вздовж неї.

Під час розмічання кіл та дуг різного радіуса під голку ніжки циркуля на поверхню заготовки треба підклеювати декілька шарів плівки або цупкий папір. Варто використовувати самоклейну плівку або малярний скотч, наклеєний декількома шарами (щоб голка циркуля надійніше фіксувалася), маленькі клаптики картону, приклеєні за допомогою клею для гуми. Після розмічання залишки клею легко можна видалити (мал. 5).

Чи добре засвоїли?

  • 1. Який інструмент використовують для розмічання пластмас?
  • 2. Який інструмент і чому не використовують для розмічання центрів отворів у заготовках із композиційних та полімерних матеріалів?
  • 3. Що таке виробничий брак?

Дайте письмову відповідь:

  • 1. Чому металеву лінійку бажано використовувати тільки під час розмічання за допомогою рисувалки?

Підбиваємо підсумки

Розмічальні операції заготовок із полімерів та композитів майже не відрізняються від аналогічних під час розмічання деталей із деревини та металів.

Кернер для розмічання пластмас не використовують.

Застосовуючи рисувалку, слід враховувати операції з подальшої обробки деталей із пластмас.

Для розмічання кіл та дуг за допомогою циркуля слід використовувати підкладки під голку ніжки циркуля.

Поглибте свої знання

На малюнку 6 показано свердла, які можна використовувати для свердління отворів у полімерах та композитах без підготовки центра отвору за допомогою шила. Центральна гостра частина свердла дає змогу почати свердління без ковзання по поверхні заготовки. Ступінчасті свердла призначені для свердління тонколистових пластмас та композиційних матеріалів. Таке свердло являє собою технологічний інструмент для свердління отворів багатьох діаметрів.

                                 

                     Мал. 6. Свердла: а — для свердління пластмас і деревинних матеріалів;                                   б — ступінчасті свердла

Відповіді надсилайте на ел. адресу: irina.kefala@gmail.com      вказуючи число.

ВСЕ БУДЕ УКРАЇНА!!!



Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

6 клас 16.02.2022 Види та призначення тонколистового металу.

7 клас 05.02.2023 Технологія оздоблення виробів із деревини

7 клас 25 .09.2023 ПОНЯТТЯ ПРО ГРАФІЧНІ ЗОБРАЖЕННЯ. ЕСКІЗИ.