9 клас 21.02.2023 КЛАСИФІКАЦІЯ ПРОФЕСІЙ
9 клас 21.02.2023
ТЕМА: КЛАСИФІКАЦІЯ
ПРОФЕСІЙ
Знайомство з новим матеріалом
1.Готовність до свідомого
вибору професії як передумова професійного самовизначення молоді
Готовність
до свідомого вибору професії – це складне структурне утворення
взаємопов’язаних і поєднаних переконаннями морально-вольових якостей
особистості, способів поведінки, знань про професії, практичні вміння і
навички, сформовані у відповідності з вимогами суспільства й можливостями
навчально-виховного процесу в школі.
2. Класифікація
професій за Платоновим
К.К. Платонов пропонує поділ
професій на психомоторні, технічні, математичні, гуманітарні, педагогічні,
лікувальні, організаторські, наукові та професії сфери мистецтв.
Для виявлення досягнення
успіху в обраній професії:
Проводять:
· Діагностику професійних здібностей, нахилів, прагнень,
інтересів; діагностику спрямованості особистості; дослідження пізнавальної
сфери; визначення типу особистості.
·Надання інформації про шлях отримання професії, про “світ
професій”, про важливість планування професійної кар¢єри.
· Психологічні тренінги, на яких можна “приміряти” певну
професію.
·Індивідуальні профконсультації для молоді та їх батьків.
3. Психологічна трудова
експертиза
Профорієнтація, профконсультація і
профвідбір у своїй сукупності складають психологічну трудову експертизу, яка
може бути:
● прогностичною;
● ретроспективною.
Прогностична
трудова експертиза визначає можливості і перспективи трудової діяльності
людини;
Ретроспективна —
оцінює минулу трудову діяльність, встановлює причини помилкових дій і низької
якості роботи з метою внесення відповідних коректив у систему
«людина—професія—робота».
Основними факторами успішної
профорієнтації, профдіагностики і профвідбору є:
● знання вимог різних професій до
людини;
● знання кон’юнктури ринку праці
щодо окремих професій і спеціальностей;
● оцінка здібностей особистості.
Спеціальної уваги вимагають проблеми
профорієнтації, профдіагностики, профвідбору та профконсультації
дітей-інвалідів з вадами зору, учнів (випускників) спеціалізованих
шкіл-інтернатів та профперіорієнтації осіб, які втратили зір у дорослому віці з
метою допомоги їм в адекватному виборі професії та сфери трудової діяльності.
За впливом на організм
людини умов праці
професії можна поділити на чотири групи.
До першої групи належать професії з умовами
праці, близькими до побутових. Як наприклад, можна назвати професію
годинникового виробництва, сферу обслуговування. Це найчисленніша група
робітничих професій.
Професії другої групи наприклад, професія
кухара, постійно пов’язані з впливом несприятливого виробничого фактора. Під
час роботи за такими професіями на організм тимчасово впливають підвищена
вологість повітря, температура, внаслідок чого прискорюється пульс, посилюється
потовиділення. Отже, такі професії рекомендуються тільки тим, у кого добра
терморегуляція, немає захворювань серцево-судинної системи, органів дихання.
До третьої групи належать професії, для яких
характерна сукупність різних 26 несприятливих виробничих факторів. Наприклад,
професія ткача. Людині з захворюваннями (або зі схильністю до захворювання)
серця, легень, слуху, опорно-рухового апарату, з поганим зором ця професія
протипоказана.
Четверту групу становлять професії з важкими і
шкідливими умовами праці. До них належать, наприклад, професії
електрогазозварювальника, сталевара та інші. Медичні протипоказання до вибору
професій визначаються передусім характером захворювання. Зробити висновок про
відповідність професії, що обирається, стану здоров’я, може тільки лікар. Проте
треба також знати, що часом організм, чинить опір недугам, хворобам, завдяки
силі волі, заради життя й улюбленої справи. Кожна людина повинна змолоду дбати
про своє здоров’я, оволодівати знаннями в області гігієни, навчатися надавати
першу медичну допомогу, вести здоровий спосіб життя. Обов’язкові умови міцного
фізичного здоров’я – загартування організму, заняття спортом, додержання режиму
праці, харчування, раціональна організація дозвілля, і, звичайно, цілковита
відмова від вживання алкоголю, паління, наркотиків. Отже, кожному, хто обирає
професію, необхідно враховувати особливості свого здоров’я.
4. Методика визначення типу особистості д. Голланд
Дана методика призначена для
визначення типу особистості.
Опис методики: Методика визначає ступінь
зв'язку типу особистості зi сферою професійної дiяльностi, до якої у неї є
нахили. Адже люди у бiльшостi випадкiв прагнуть знайти середовище i професiю,
якi дозволили б їм найкраще розкрити свої здiбностi, виразити свої iнтереси,
цiнностi, орієнтації. Виходячи з цього, Д. Голланд виділяє шiсть типiв
особистостi: реалiстичний, iнтелектуальний, соцiальний, конвенцiональний,
дiловий, артистичний. Вiдповiдно до зазначених типiв особистості видiлено i
шiсть типiв професiйного середовища з аналогiчними назвами. Не вдаючись до
розгляду причин i спонукальних сил формування кожного окремого типу
особистостi, Д. Голланд описує цi типи за схемою: освітні й професiйнi цiлi,
кращi професiйнi ролi, здiбностi, спецiальнi обдарування, оригiнальнi досягнення,
особистісний розвиток, життєвий шлях. Наведемо опис типів
особистості за Д. Голландом.
Інструкція методики: Необхідно з кожної пари 84
професій вибрати тільки одну, яка Вас найбільше приваблює(а чи б). Вибір
необхідно зробити з кожної пари. На вибір рішення витрачайте не більше 15 сек.
На виконання завдання Вам дається
10-20 хвилин.
А
|
Б
|
1. Інженер-технолог
|
конструктор
|
2. в'язальник
|
санітарний лікар
|
3. кулінар
|
користувач ЕОМ
|
4. фотограф
|
директор магазину
|
5. кресляр
|
дизайнер
|
6. філософ
|
психіатр
|
7. вчений-хімік
|
бухгалтер
|
8. редактор журналу
|
комівояжер
|
9. лінгвіст
|
перекладач худ. літ.
|
10. педіатр
|
статист
|
11. завуч з виховної роботи
|
спеціаліст з маркетингу
|
12. спортивний лікар
|
фейлетоніст
|
13. нотаріус
|
постачальник
|
14. бухгалтер на комп'ютері
|
артист естради
|
15. політичний діяч
|
письменник
|
16. садівник
|
метеоролог
|
17. водій автобуса
|
медсестра
|
18. інженер-електрик
|
секретар - друкарка
|
19. маляр
|
художник по металу
|
20. біолог
|
головний лікар
|
21. телеоператор
|
режисер
|
22. гідролог
|
податковий інспектор
|
23. зоолог
|
головний зоотехнік
|
24. математик
|
архітектор
|
25. соціальний працівник
|
обліковець
|
26. вчитель
|
заввідділом держустанови
|
27. вихователь
|
композитор
|
28. коректор
|
модельєр
|
29. економіст
|
рекламний агент
|
30. завідувач господарством
|
диригент
|
31. радіоінженер
|
працівник науки
|
32. наладчик
|
монтажник
|
33. агроном
|
керівник агрофірми
|
34. закрійник
|
мистецтвознавець
|
35. археолог
|
експерт з товарів
|
36. працівник музею
|
адвокат
|
37. вчений
|
актор
|
38. логопед
|
стенографіст
|
39. лікар
|
дипломат
|
40. головний бухгалтер
|
директор
|
41. поет
|
психолог
|
42. працівник архіву
|
менеджер
|
Обробка результатів: підрахуйте бали за кожним
типом особистості.
Максимум балів за всіма типами має
складати 14.
Реалістичний 1а 2а 3а 4а 5а 16а 17а 18а
19а 21а 31а 32а 33а 34а
Інтелектуальний 1б 6а 7а 8а 9а 16б 20а 22а
23а 24а 31б 35а 36а 37а
Соціальний 2б 6б 10а 11а 12а 17б 20б
25а 26а 27а 36б 38а 39а 41б
Конвенціональний 3б 7б 10б 13а 14а 18б 22б 25б
29а 28а 32б 38б 40а 42а
Діловий 4б 8б 11б 13б 15а 23б 26б 29б
30а 33б 35б 39б 40б 42б
Артистичний 5б 9б 12б 14б 15б 19б 21б 24б
27б 28б 30б 34б 37б 41а
Інтерпретація результатів:
Реалiстичний тип - переважно чоловiчий, несоцiальний, емоцiйно
стабiльний, орієнтований на сьогодення. Його представники займаються
конкретними об'єктами та їх практичним використанням. Вiддають перевагу
професiям, якi вимагають моторних навичок, спритностi, конкретності: механік,
електрик, iнженер, агроном, садівник, токар, водiй, будiвельник тощо.
Характерними є переважно невербальнi iнтелектуальнi здiбностi. Психомоторнi
навички переважають над математичними та мовними здiбностями.
Інтелектуальний тип - орієнтований на розумову працю, несоцiальний,
аналiтичний, рацiональний, незалежний, оригінальний, Переважають теоретичнi,
частково практичнi здiбностi. Роздумам про проблему надає бiльшу перевагу у
порiвняннi з заняттями по реалiзацiї пов' язаних з нею рiшень. Подобається
вирiшувати завдання за допомогою абстрактного мислення. Iнтелектуал, надає
перевагу науковим професiям: ботанiк, астроном, фiзик, математик тощо. Володіє
високорозвиненими як гуманiтарними, так i математичними здiбностями.
Соцiальний тип - ставить таку мету i завдання, якi дозволяють йому
встановлювати тiсний контакт із навколишнім середовищем. Має комунiкативнi
вмiння й потребує соцiальних контаків. Рисами його характеру є
комунiкабельнiсть (здатнiсть до спiлкування), бажання повчати й виховувати,
гуманнiсть, жiночнiсть. Перевагу надає навчанню й лiкуванню, в основному - це
лiкарi, вчителi, психологи. Намагаеться триматися осторонь вiд iнтелектуальних
проблем. Активний, залежний, йому притаманна пристосованiсть. Проблеми вирішує,
спираючись в основному на емоції, почуття та вмiння спiлкуватися, має хорошi
гуманітарні, але вiдносно слабкi математичнi здiбностi.
Конвенцiональний тип - надає перевагу структурованiй дiяльностi. 3
оточуючого середовища обирає мету, завдання й цiнностi, якi формуються iз
звичаїв i обумовленi станом суспiльства. У вiдповiдностi до цього його пiдхiд
до проблем має стереотипний, практичний i конкретний характер. Спонтаннiсть i
оригiнльнiсть йому не притаманнi. Певним чином йому притаманні ригiднiсть,
консервативність i залежнiсть. Надає перевагу професiям, якi пов'язанi з
канцелярією та розрахунками: машинопис, бухгалтерія, економіка. Він уміє добре
спiлкуватися i має хорошi моторні навички. Водночас це слабкий органiзатор i
керiвник. Його рiшення залежить вiд людей, якi його оточують.
Дiловий тип -
обирає мету i завдання, які дозволяють йому виявити енергiю, оптимiзм, iмпульсивнiсть,
потяг до пригод. Надає перевагу «чоловічим», керiвним ролям, у яких він може
задовольнити свої потреби у домiнантностi й визнаннi. Це - керiвник, директор,
репортер, дипломат, журналiст. Не подобаються заняття, пов' язанi з ручною
працею, а також ті, що вимагають посидючостi, великої концентрації уваги й
iнтелектуальних зусиль. Надає перевагу вербальним завданням, якi пов'язанi з
керiвним статусом i владою. Агресивний, дiловий. Його загальнi та
iнтелектуальнi здiбностi посереднi, до певної мiри вищими є вербальнi
здiбностi.
Артистичний тип - ухиляється від чітко структурованих проблем та видiв
дiяльностi, якi пов'язанi з великою фiзичною силою. У спiлкуваннi з оточуючими
спирається на свої безпосереднi вiдчуття, емоцii, iнтуiцiю та увагу. Йому
притаманна гнучкiсть, незалежнiсть рiшень. Це асоцiальний, оригiнальний тип з
рисами жiночностi. Надає перевагу заняттям творчого характеру: музицi,
лiтературi, живопису, фотографіям тощо.
Домашнє завдання: провести тест за таблицею.
Здоров'я вам і вашим близьким!
Коментарі
Дописати коментар