9 клас 28.02.2023 Класифікація професій за метою праці
9 КЛАС 28.02.2023
ТЕМА: КЛАСИФІКАЦІЯ ПРОФЕСІЙ
Класифікація професій за метою праці (класи професій)
За
метою праці виділяють три класи професій:
гностичні
(пізнавальні),
перетворювальні,
пошукові
(винахідницькі).
Гностичний клас (Г) професій: досліджувати, розпізнавати, відрізняти, визначати,
перевіряти; розбиратись у складних явищах, оцінювати (робити висновки на основі
різноманітних ознак об’єкта), перевіряти за наперед відомими ознаками,
сортувати і т. ін.: контролер технічного контролю (техніка), коректор (знакова
система), критик (художній образ), санітарний лікар (людина), лаборант
хіміко-біологічного аналізу (природа).
Перетворювальний клас (П)
професій пов’язаний з
активним перетворюванням предмета праці, його обробкою, переміщенням,
упорядкуванням, обслуговуванням, здійсненням впливу на нього, організацією
праці. Причому в одних випадках може відбуватись перетворення безпосередньо в
процесі дії на об’єкт праці, а в інших — перетворювальна діяльність
спрямовується на види енергії, інформацію, різні процеси: столяр (техніка),
учитель (людина), рільник (природа), кресляр (знакова система), реставратор
(художній образ).
Клас пошукових/винахідницьких
(В) характеризують
професії практичної праці, близькі до класу перетворювальних — винайти,
придумати, знайти новий варіант, сконструювати: вчений, конструктор-модельєр
одягу, конструктор меблів, дизайнер, аранжувальник квітів тощо. Є професії, які
поєднують у собі ознаки кількох класів.
Класифікація
професій за знаряддями праці
(відділи професій)
Залежно від знарядь (засобів) праці
професії поділяють на чотири відділи. Це професії, пов’язані з використанням:
• машин (М) з ручним керуванням, їх ще можна назвати
професіями машинно-ручної праці — це токар, фрезерувальник, машиніст баштового
крана, машиніст тепловоза, тракторист-машиніст та ін.;
• функціональних
засобів (Ф), знарядь праці — роль знарядь праці тут відіграють функціональні
засоби поведінки та мови людини, жести, вимова звуків, слів, виразів, змістові
та емоційні інтонації, міміка обличчя або окремі властивості організму —
вчитель, вихователь, диктор, актор, диригент хору чи оркестру. Функціональним
засобом може бути й організм людини (артист балету, спортивний тренер, співак,
акробат).
Класифікація
професій за умовами праці (групи професій)
За умовами праці всі професії поділяють на
чотири групи:
• праця на відкритому повітрі (В) — будівельник,
пожежник, рільник, лісник, агроном та ін.; • праця в незвичайних (Н) умовах: на
висоті, під землею, під водою, в повітрі, у космосі, в гарячих цехах тощо —
шахтар, водолаз, монтажник сталевих конструкцій, космонавт, пілот тощо;
• праця з
підвищеною моральною (М) відповідальністю за здоров’я і життя людей,
матеріальні цінності — лікар, учитель, поліцейський, інженер з техніки безпеки,
суддя, продавець, інкасатор, касир та ін.
Проблемні запитання
- Чому
необхідно готуватися до майбутньої професійної діяльності вже сьогодні?
- Які умови є визначальними для оптимального
вибору професії?
- Що потрібно робити для планування майбутньої
професійної кар’єри?
- Поясніть роль визначення короткотермінових і
довготермінових цілей у підготовці до майбутньої професійної кар’єри.
- За якими принципами виконують поділ професій? Наведіть приклади
Практична робота
ПРОЕКТ «ПІДГОТОВКА ДО ВИБОРУ
ПРОФЕСІЇ»
План виконання проекту
1. Визначте свої особистісні характеристики (інтереси,
цінності, переконання, вміння й навички, переваги).
2. Визначте свої професійні характеристики. Можете у разі
потреби скористатися тестами додатка 2 на с. 205.
3. Порівняйте результати пунктів 1 та 2. Складіть список
варіантів професійного вибору, які найбільше вам підходять.
4. З’ясуйте, які професійні вимоги висуваються до обраних
професій. Дослідіть ринок праці. Дізнайтеся про рівень заробітної плати.
Професіограма — повний опис особливостей певної професії, що розкриває
зміст професійної праці, а також вимог, які вона ставить перед людиною.
Складіть/знайдіть
професіограми (професіограму) обраних професій (див. зразок).
Зразок А.
Професіограма оператора верстатів із програмним
керуванням
Зміст праці: налагодження верстата, налаштування верстата на певну програму,
переналагодження верстата на іншу операцію, вибір необхідного різального
інструменту і його встановлення, встановлення оброблюваних деталей за допомогою
спеціальних механізмів, спостереження і контроль за роботою верстата.
Має знати: будову
верстатів із програмним керуванням; принципи їхньої роботи, основи різання
матеріалів, правила експлуатації верстатів, систему допусків і посадок,
елементи програмування, правила технічних вимірювань.
Професійно важливі якості: швидка й точна реакція; чітка координація рухів; хороший окомір;
просторова уява; пам’ять на числа, формули; концентрація уваги.
Кваліфікаційні вимоги: професійно-технічна освіта, навчання на виробництві.
Медичні
протипоказання: порушення функцій опорно-рухового апарату; поганий зір;
порушення координації рухів.
Зразок Б.
Професіограма
бухгалтера
Зміст праці : Бухгалтер виконує бухгалтерський облік коштів
підприємства, ревізію і фінансовий контроль, перевіряє достовірність отриманої
інформації, контролює дотримання законності при витрачанні коштів
Професійно важливі якості:
2.1. Психофізичні параметри: Стійкість і
концентрація уваги; висока працездатність і стійкість до монотонної роботи;
хороші показники короткочасної пам’яті
2.2. Особистісні
якості: Інтраверсія, організованість, сумлінність, серйозність, консерватизм,
здатність брати на себе відповідальність, обережність, пильність
2.3. Інтелектуальні якості: Логічне мислення,
вербальний інтелект, здатність
Знання, вміння, навички: Бухгалтер має
знати статистику, фінанси, кредит, технологію конкретної галузі організації,
методику складання звітності, нормативні документи. Повинен уміти швидко і
правильно рахувати усно (для контролю можливих помилок калькулятора)
Умови
роботи : У приміщенні; соціальні контакти обмежені; сидяча робота;
робота на комп’ютері; найчастіше робота в одну зміну, але можлива понаднормова
робота; робота жорстко регламентована інструкціями і має індивідуальний
характер
Медичні протипоказання : Поганий зір; захворювання вегетативної нервової
системи (судинна дистонія, гіпертонія, мігрень, головні болі іншої природи);
межові порушення психіки (надмірна недовірливість, тривожність)
Вимоги до професійної підготовки: Хороша підготовка з математики.
Навчання і кваліфікаційні
вимоги:
фінансово-економічні і торговельні технікуми, коледжі та ВНЗ, економічні
факультети ВНЗ, курси бухгалтерів
Сегмент на ринку праці
1. Споріднені професії: Податковий інспектор, економіст, фінансист,
аудитор, викладач цих спеціальностей у навчальному закладі
2. Діапазон посад: Бухгалтер — керівник підрозділу — головний
бухгалтер
3. Можливість
підприємницької та індивідуальної трудової діяльності: Бухгалтер може виконувати функцію аудитора в
аудиторській фірмі або залучатися комерційними структурами за договором для
складання звітів і балансів
4. Затребуваність
на ринку праці: Затребуваність висока,
але в основному потрібні головні бухгалтери та фахівці з досвідом роботи.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
Виконайте аналіз
професій (професії).
1. Предмет праці_____________
2. Цілі праці ________________
3. Засоби праці ______________
4. Умови праці ______________
5. Характер спілкування у праці _______________
6. Відповідальність у праці ____________________
7. Особливості праці _________________________
8. Типові труднощі ___________________________
9. Мінімальний рівень освіти __________________
·
З’ясуйте,
які навчальні заклади готують до обраної професії, вартість навчання тощо.
·
Вкажіть
ваші короткотермінові й довготермінові цілі досягнення поставленої мети (як
саме ви можете готуватися до обраної професії).
·
Презентуйте результати роботи над проектом
(у довільній формі).
Обов'язково фіксуйте дату виконання і
своє прізвище!
Здоров'я вам і вашим родинам.
Коментарі
Дописати коментар