9 клас 28.02.2023 Класифікація професій за метою праці

9 КЛАС   28.02.2023

ТЕМА:  КЛАСИФІКАЦІЯ ПРОФЕСІЙ


 Класифікація професій за метою праці (класи професій)
  
      За метою праці виділяють три класи професій:
 гностичні (пізнавальні),
 перетворювальні,
 пошукові (винахідницькі).

Гностичний клас (Г) професій: досліджувати, розпізнавати, відрізняти, визначати, перевіряти; розбиратись у складних явищах, оцінювати (робити висновки на основі різноманітних ознак об’єкта), перевіряти за наперед відомими ознаками, сортувати і т. ін.: контролер технічного контролю (техніка), коректор (знакова система), критик (художній образ), санітарний лікар (людина), лаборант хіміко-біологічного аналізу (природа).
Перетворювальний клас (П) професій пов’язаний з активним перетворюванням предмета праці, його обробкою, переміщенням, упорядкуванням, обслуговуванням, здійсненням впливу на нього, організацією праці. Причому в одних випадках може відбуватись перетворення безпосередньо в процесі дії на об’єкт праці, а в інших — перетворювальна діяльність спрямовується на види енергії, інформацію, різні процеси: столяр (техніка), учитель (людина), рільник (природа), кресляр (знакова система), реставратор (художній образ).
Клас пошукових/винахідницьких (В) характеризують професії практичної праці, близькі до класу перетворювальних — винайти, придумати, знайти новий варіант, сконструювати: вчений, конструктор-модельєр одягу, конструктор меблів, дизайнер, аранжувальник квітів тощо. Є професії, які поєднують у собі ознаки кількох класів. 
 Класифікація професій за знаряддями праці (відділи професій)

     Залежно від знарядь (засобів) праці професії поділяють на чотири відділи. Це професії, пов’язані з використанням:
 • ручних (Р) знарядь праці — викрутка, гайковий ключ, молоток, долото, електричний дриль, фарборозпилювач, пневматичний відбійний молоток і т.ін. — слюсар-складальник, монтажник радіоапаратури, столяр, тесля, ювелір, гравіювальник, хірург, стоматолог, музикант тощо; 
• машин (М) з ручним керуванням, їх ще можна назвати професіями машинно-ручної праці — це токар, фрезерувальник, машиніст баштового крана, машиніст тепловоза, тракторист-машиніст та ін.;
 • автоматизованих і автоматичних (А) систем, машин, апаратів, роботів — оператор прокатного стану, диспетчер енергосистеми, апаратник хімічного виробництва, оператор автоматичних потокових ліній, сталевар, друкар, ткаля та ін.; 
 • функціональних засобів (Ф), знарядь праці — роль знарядь праці тут відіграють функціональні засоби поведінки та мови людини, жести, вимова звуків, слів, виразів, змістові та емоційні інтонації, міміка обличчя або окремі властивості організму — вчитель, вихователь, диктор, актор, диригент хору чи оркестру. Функціональним засобом може бути й організм людини (артист балету, спортивний тренер, співак, акробат).

  Класифікація професій за умовами праці (групи професій)
    За умовами праці всі професії поділяють на чотири групи:
 • побутові (П) — праця в умовах звичайного побутового мікроклімату — бухгалтер, економіст, бібліотекар, кресляр, учитель, конструктор та ін.; 
• праця на відкритому повітрі (В) — будівельник, пожежник, рільник, лісник, агроном та ін.; • праця в незвичайних (Н) умовах: на висоті, під землею, під водою, в повітрі, у космосі, в гарячих цехах тощо — шахтар, водолаз, монтажник сталевих конструкцій, космонавт, пілот тощо;
• праця з підвищеною моральною (М) відповідальністю за здоров’я і життя людей, матеріальні цінності — лікар, учитель, поліцейський, інженер з техніки безпеки, суддя, продавець, інкасатор, касир та ін.

Проблемні запитання

  •       Чому необхідно готуватися до майбутньої професійної діяльності вже сьогодні?
  • Які умови є визначальними для оптимального вибору професії?
  • Що потрібно робити для планування майбутньої професійної кар’єри?
  • Поясніть роль визначення короткотермінових і довготермінових цілей у підготовці до майбутньої професійної кар’єри.
  • За якими принципами виконують поділ професій? Наведіть приклади
Практична робота

ПРОЕКТ «ПІДГОТОВКА ДО ВИБОРУ ПРОФЕСІЇ»
План виконання проекту
1. Визначте свої особистісні характеристики (інтереси, цінності, переконання, вміння й навички, переваги).
2. Визначте свої професійні характеристики. Можете у разі потреби скористатися тестами додатка 2 на с. 205.
3. Порівняйте результати пунктів 1 та 2. Складіть список варіантів професійного вибору, які найбільше вам підходять.
4. З’ясуйте, які професійні вимоги висуваються до обраних професій. Дослідіть ринок праці. Дізнайтеся про рівень заробітної плати.
 Професіограма — повний опис особливостей певної професії, що розкриває зміст професійної праці, а також вимог, які вона ставить перед людиною.
Складіть/знайдіть професіограми (професіограму) обраних професій (див. зразок).
 Зразок А.
Професіограма оператора верстатів із програмним керуванням
Зміст праці: налагодження верстата, налаштування верстата на певну програму, 
переналагодження верстата на іншу операцію, вибір необхідного різального інструменту і його встановлення, встановлення оброблюваних деталей за допомогою спеціальних механізмів, спостереження і контроль за роботою верстата. 
Має знати: будову верстатів із програмним керуванням; принципи їхньої роботи, основи різання матеріалів, правила експлуатації верстатів, систему допусків і посадок, елементи програмування, правила технічних вимірювань.
Професійно важливі якості: швидка й точна реакція; чітка координація рухів; хороший окомір; просторова уява; пам’ять на числа, формули; концентрація уваги.
Кваліфікаційні вимоги: професійно-технічна освіта, навчання на виробництві.
 Медичні протипоказання: порушення функцій опорно-рухового апарату; поганий зір; порушення координації рухів.
Зразок Б.
 Професіограма бухгалтера
Зміст праці : Бухгалтер виконує бухгалтерський облік коштів підприємства, ревізію і фінансовий контроль, перевіряє достовірність отриманої інформації, контролює дотримання законності при витрачанні коштів
 Професійно важливі якості:
 2.1. Психофізичні параметри: Стійкість і концентрація уваги; висока працездатність і стійкість до монотонної роботи; хороші показники короткочасної пам’яті
2.2. Особистісні якості: Інтраверсія, організованість, сумлінність, серйозність, консерватизм, здатність брати на себе відповідальність, обережність, пильність
 2.3. Інтелектуальні якості: Логічне мислення, вербальний інтелект, здатність
Знання, вміння, навички:  Бухгалтер має знати статистику, фінанси, кредит, технологію конкретної галузі організації, методику складання звітності, нормативні документи. Повинен уміти швидко і правильно рахувати усно (для контролю можливих помилок калькулятора)
  Умови роботи : У приміщенні; соціальні контакти обмежені; сидяча робота; робота на комп’ютері; найчастіше робота в одну зміну, але можлива понаднормова робота; робота жорстко регламентована інструкціями і має індивідуальний характер
 Медичні протипоказання : Поганий зір; захворювання вегетативної нервової системи (судинна дистонія, гіпертонія, мігрень, головні болі іншої природи); межові порушення психіки (надмірна недовірливість, тривожність)
 Вимоги до професійної підготовки:  Хороша підготовка з математики.
Навчання і кваліфікаційні вимоги: фінансово-економічні і торговельні технікуми, коледжі та ВНЗ, економічні факультети ВНЗ, курси бухгалтерів
Сегмент на ринку праці
 1. Споріднені професії:  Податковий інспектор, економіст, фінансист, аудитор, викладач цих спеціальностей у навчальному закладі
2. Діапазон посад:  Бухгалтер — керівник підрозділу — головний бухгалтер
3. Можливість підприємницької та індивідуальної трудової діяльності:  Бухгалтер може виконувати функцію аудитора в аудиторській фірмі або залучатися комерційними структурами за договором для складання звітів і балансів
4. Затребуваність на ринку праці:  Затребуваність висока, але в основному потрібні головні бухгалтери та фахівці з досвідом роботи.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

Виконайте аналіз професій (професії).

1. Предмет праці_____________
 2. Цілі праці ________________
3. Засоби праці ______________
4. Умови праці ______________
5. Характер спілкування у праці _______________
6. Відповідальність у праці ____________________
7. Особливості праці _________________________
8. Типові труднощі ___________________________
9. Мінімальний рівень освіти __________________

·       З’ясуйте, які навчальні заклади готують до обраної професії, вартість навчання тощо.
·       Вкажіть ваші короткотермінові й довготермінові цілі досягнення поставленої мети (як саме ви можете готуватися до обраної професії).
·        Презентуйте результати роботи над проектом (у довільній формі).

        Відповіді присилайте на ел. адресу: irina.kefala@gmail.com

        Обов'язково фіксуйте дату виконання і своє прізвище!

Здоров'я вам і вашим родинам.


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

6 клас 16.02.2022 Види та призначення тонколистового металу.

7 клас 05.02.2023 Технологія оздоблення виробів із деревини

7 клас 25 .09.2023 ПОНЯТТЯ ПРО ГРАФІЧНІ ЗОБРАЖЕННЯ. ЕСКІЗИ.