10-11 клас. Технології 28.03.2022 Мозковий штурм
28.03.2022 10-11 клас ТЕХНОЛОГІЇ
’’Мозковий штурм”
“МОЗКОВИМ
ШТУРМ – як метод творчого пошуку
Одним із найбільш ефективних мето¬дів творчого пошуку вважають метод «мозкової атаки», чи «мозковий штурм». Цей метод полягає в тому, що над проблемою працює не одна людина, а група чи колектив. Причо¬му кожен має право запропонувати будь-яку ідею, що стосується обгово-рюваного питання. Інша група окремо розглядає всі висловлені ідеї і від-бирає найцінніші для вирішення проблеми.
Метод «мозкового
штурму» ґрунтується на тому, що під час колективного висловлювання
думок, без їх оцінки або цензури, одержують більше цінних пропозицій щодо
розв’язку проблемної задачі, ніж у випадку індивідуальної роботи
кожного учасника групи окремо.
Його застосовували ще у стародавній Віфінії (була
розташована на території сучасної Туреччини) у 700-600 роках до н. е. За
свідченням істориків, у фракійських племен був звичай, який полягав у тому, що
нагальну проблему, для якої потрібно було знайти виважене й відповідальне
рішення, долали збільшенням варіантів можливих розв’язків. Для цього вони
збільшували кількість людей, які брали участь у вирішенні проблеми. Наприклад,
хвору людину, яку не знали, як і чим лікувати, родичі виносили до людей, щоб усі
бачили. Будь-хто міг підійти і порадити, як лікувати. На сімейному зібранні
розглядали різні варіанти лікування і приймали те рішення, яке було, на їхню
думку, найбільш вдалим.
ІСТОРІЯ ВИНИКНЕННЯ "МОЗКОВОГО ШТУРМУ”
Яскравим прикладом творчого підходу
до подолання проблем є винайдення методу мозкового штурму. Його автор — Алекс Ф. Осборн. Пошуки А. Осборна почалися ще наприкінці 1930-х років, коли
він був співвласником великої рекламної фірми, де заохочувалася участь співробітників
у пошуку нових ідей для вирішення важливих виробничих проблем.
Під час Другої світової війни А. Осборн був моряком на судні, яке перевозило військові вантажі до Європи. Таким кораблям бракувало озброєння, і вони досить часто ставали рухомою мішенню для німецьких субмарин, які атакували ці судна торпедами А. Осборн вирішив зняти емоційне напружен¬ня в день, коли ймовірність торпедних атак була найвищою. Він запропонував вільним від вахти морякам зіграти в гру, яку назвав «брейнстор-мінг» («мозковий штурм»). Під час гри моряки, висловлюючи різні варіанти захисту від торпед, жартома запропонували: стати всім з одного борту і « дмухати» на торпеду, щоб вона змінила курс у протилежний бік від напряму руху їхнього судна.
Здавалося парадоксальним, але А. Осборн скористався цією ідеєю, і вже у наступному рейсі на борту судна змонтували додатковий гвинт, який вмикали під час торпедування. Він створював сильний потік води, який змінював курс торпеди, внаслідок чого вона проходила повз судно — воно залишалося неушкодженим!
Метод «мозкового штурму» було ґрунтовно описано у книзі А. Осборна "Керована уява: принципи і процедури творчого мислення», яка побачила світ у 1953 році. Завдяки цій книзі метод став всесвітньо відомим і набув широкого застосування у різних галузях виробничої та творчої діяльності людини.
Працюючи над розробкою свого методу, А. Осборн виходив з припущення, що однією з основних перешкод для подолання психологічної інерції і народження нових ідей є «страх оцінки»: люди часто не висловлюють уголос неординарні ідеї через страх зустріти скептичне або навіть вороже ставлення до них з боку колег, керівництва.
Справді, ми звикли все оцінювати, складати судження
про явища та процеси навколишнього світу. Це властивість людського мозку. Наприклад,
ви бачите квітку, й одразу з’являється думка про те, що вона гарна чи навпаки,
і т. д. У розмові з товаришем ви миттєво реагуєте на його слова — погоджуєтесь
з ним чи не погоджуєтесь. І навіть якщо не висловлюєте свою думку вголос, то
все одно подумки складаєте певну оцінку.
Оцінювання, судження — це природна потреба людини і найсуттєвіша властивість людського мозку. З одного боку, це завжди допомагало людині у пізнанні світу, розв’язуванні різноманітних завдань, а особливо таких, що стосуються її життя та безпеки.
Упродовж усієї історії свого існування людині доводиться вирішувати, як поводитися у тих чи інших випадках, наприклад, що може бути їстівним, а що—отруйним, які зусилля будуть продуктивними, а які—марними, і т. д.
Навіть коли ви переходите дорогу, то оцінюєте ситуацію — як далеко від транспорту ви перебуваєте, який колір світлофора. З другого боку, властивість оцінювати створює певні стереотипи, забо¬рони на висловлювання нестандартних ідей. Перед тим як висловити думку вголос, ми зазвичай думаємо: «Як зустрінуть мою ідею?», «Що скажуть однокласники?» тощо. Творчі люди, однак, менш за все переймаються такими питаннями. Їх цікавить лише суть проблеми і можливі шляхи її подолання. Зверніться до історії будь-якого винаходу — і ви побачите, що його автора нещадно критикували або навіть висміювали, і лише згодом, коли стереотип поступався місцем прийняттю нового, суспільство сприймало це відкриття.
ПРАВИЛА ПРОВЕДЕННЯ «МОЗКОВОГО ШТУРМУ”
Концептуальна пропозиція А. Осборна досить проста — відокремити процес генерації ідей від їх критики чи оцінювання. На основі цих положень розгляньте план дій за методом «мозкового штурму».
ПЛАН-СХЕМА ПРОВЕДЕННЯ "МОЗКОВОГО ШТУРМУ".
1. Відібрати групу учасників для генерації ідей.
2. Зафіксувати запропоновані ідеї, здійснити аналіз та оцінку
3. Генерація ідей: Забороняється критикувати будь-яку з висловлюваних ідей. Учасників повідомляють, що приймаються будь-які ідеї: фантастичні, жартівливі тощо. До того ж ідей має бути якомога більше.
ОСНОВНІ ПРАВИЛА ПРОВЕДЕННЯ «МОЗКОВОГО
ШТУРМУ»
1.
Проблемне
завдання послідовно розв’язують дві групи. Перша група — генератори (висувають
різні ідеї), друга — експерти (відбирають та аналізують запропоновані ідеї). Як
правило, генераторів буває більше, ніж експертів, оскільки важливо, щоб ідей
було якомога більше. Під час підготовки до «мозкового штурму» проводять тести
для формування груп генераторів та експертів. Люди з добре розвинутою уявою та
образним мисленням, здатні до абстрагування, більше підходять до виконання ролі
генераторів. Експерти — це люди, які мають необхідний обсяг знань у галузі, з
якою пов’язана вирішувана проблема, і відповідний аналітичний склад мислення
тощо.
2. Головуючий (керівник «штурму»)
зрозуміло і лаконічно формулює зміст проблемного завдання (не заглиблюючись у
деталі). Проблемне завдання «штурмують» протягом 20-30 хвилин — генератори висловлюють
свої ідеї та пропозиції.
3. Висловлені
ідеї не критикують і не обговорюють, навіть якщо вони помилкові, нереальні чи
жартівливі. Забороненою також є прихована критика — скептичні посмішки,
відповідна міміка, жести. Експерти записують усі без винятку ідеї, навіть не
зважаючи на їх дивну форму чи комбінацію.
4. У
процесі «штурму» між усіма учасниками має бути доброзичлива співпраця. Для
цього необхідно, щоб ідея, висунута одним учасником «штурму», одразу була
підтримана і розвинута іншими. Також можна комбінувати кілька ідей і розвивати
їх далі. Головне правило: всі учасники повинні забути про особисті амбіції —
розв’язок проблеми має бути лише колективний.
5.
Експертизу
та відбір ідей після завершення «штурму» слід проводити уважно — не залишати
без докладного розгляду жодної пропозиції. Не можна одразу без обмірковування
виносити вирок — кваліфікувати ідею як несерйозну чи жартівливу. Експерти
мають переконливо обґрунтувати, чому від певної ідеї необхідно відмовитися, чи,
навпаки, взяти її за основу.
6. Керує процесом «штурму» головуючий, який забезпечує дотримання правил. Він має право зупинити процес на будь-якій його стадії, якщо порушено правила. Керівник «штурму» повинен особливо уважно сте-жити за тим, щоб генератори не висловлювали раціональні ідеї. Для цього він може сам запропонувати кілька фантастичних ідей. Завдан-ням головуючого також є підтримування постійного потоку ідей. З цією метою йому слід ставити додаткові запитання. При цьому можна скористатися переліком контрольних запитань, запропонованих Осборном та іншими авторами . Головуючий повинен добре знати правила та всі етапи проведення «штурму», бути обізнаним з відповідною літературою.
Універсальність методу «мозкового штурму» дозволяє розв’язувати будь-які завдання у будь-якій галузі практичної діяльності людини. Це можуть бути проблеми, пов’язані з організацією виробництва, сферою обслуговування, бізнесу, економіки чи соціології тощо.
ЗАПИТАННЯ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ
1.Ким і коли було винайдено метод «мозкового штурму»? Які обставини супроводжували відкриття цього методу?
2.У чому суть методу «мозкового штурму?
3. Назвіть основні правила проведення «мозкового штурму».
Коментарі
Дописати коментар