11 клас 11.09.2024 Психічні пізнавальні процеси особистості військовослужбовця Захист України
11 клас 11.09.2024 Захист України
ТЕМА: Психічні пізнавальні процеси особистості військовослужбовця
Основні психічні пізнавальні процеси, шляхи їх розвитку та активізації у воїнів.
I. Актуалізація опорних знань
За допомогою чого людина здійснює зв'язок з навколишнім середовищем?
II. Вивчення нового матеріалу
Відображаючи природу, людина пізнає, вивчає її
за допомогою психічних процесів і станів: відчуттів, сприйняття, уваги,
уявлення, уяви, пам'яті, мови, мислення, емоцій і почуттів, волі.
Відчуття — це
відображення у свідомості людини окремих властивостей, якостей предметів і
явищ, що безпосередньо впливають на наші органи чуттів.
До основних видів
відчуттів належать: зорові, слухові, шкірні, нюхові, смакові, рухові,
органічні, вестибулярні.
Головним
показником роботи органів чуття є їхня чутливість — здатність відчувати межі
можливостей у відображенні зовнішніх подразників, яку визначають за допомогою
різних приладів. Ступінь розвитку чутливості органів чуття — одна з
найважливіших індивідуально-психологічних характеристик воїна-фахівця та є
одним з показників його професійної підготовленості. Чутливість для кожної
людини не є постійною, застиглою, незмінною. Межі її рухливі. Висока чутливість
органів відчуттів у військовій діяльності відіграє велику роль. Воїн з
недостатньою чутливістю не може бути надійною ланкою в системі «людина - бойова
машина» та повноцінним фахівцем, майстром бою.
Значення відчуттів
для військової діяльності очевидне. Якщо в людини неправильно функціонують ті
чи інші органи чуттів, то вона не здатна до засвоєння визначеної спеціальності.
У військовій діяльності, зазвичай, беруть участь всі аналізатори. Головним
виступає зорове відчуття. Слухове й інші відчуття значно поступаються зоровому
в інформативності.
На базі відчуттів виникає
сприйняття — це цілісне відображення предметів і явищ дійсності за
безпосереднього їхнього впливу на органи чуттів.
У сприйнятті предмети і явища відображаються в сукупності
їхніх властивостей і частин. На відміну від відчуттів сприйняттю властиві
цілісність і вибірковість.
Цілісність сприйняття — це здатність людини за окремими
відчуттями на основі досвіду виділити цілісний образ предмета. Наприклад, танк
у темряві сприймається лише за брязкотом гусениць і шумом мотора. Вибірковість
сприйняття дозволяє воїну з багатьох подразників обрати і зосередити свою увагу
на одному. Наприклад, з різноманітних звуків під час ремонту технік
зосереджується на роботі приладу, який перевіряється.
Сприйняття буває простим і складнішим. Просте
здійснюється на основі діяльності якогось одного аналізатора. Складне — на
основі діяльності низки органів чуттів. Картина бою постає в нашому мозку на
основі даних зорових, слухових, звукових та інших аналізаторів.
Основними закономірностями сприйняття є аперцепція
(залежність від колишнього досвіду) та ілюзія (перекручене сприйняття реальної
дійсності).
Особливою і
найбільш важливою для воїнів формою сприйняття є спостереження, тобто навмисне,
планомірне, тривале, цілеспрямоване й організоване сприйняття. В умінні
помічати ті чи інші явища дійсності, розуміти їхню природу й полягає сутність
спостережливості.
Сприйняття суттєво залежить від такого психічного
процесу, як увага.
Увага — це
вибіркова зосередженість і спрямованість свідомості на відповідні предмети і
явища. Увага забезпечує пізнавальним процесам продуктивність і
результативність.
Увага тісно зв'язана з волею. Залежно від волі
розрізняють мимовільну, довільну і післядовільну увагу. Мимовільна увага
виникає ненавмисно під впливом зовнішніх подразників, не вимагає вольових
зусиль, триває доти, поки діє зовнішній подразник. Довільна увага виникає і
розвивається в результаті вольового зусилля і напруги людини та відрізняється
цілеспрямованістю, організованістю, підвищеною стійкістю. Післядовільна увага
виникає із довільної. Спочатку людина змусила себе зусиллям волі зосередитися
на чомусь, а потім уже увага концентрується на предметі діяльності мимоволі.
Увага кожної людини характеризується певними
властивостями: обсягом, стійкістю, переключенням, розподілом, коливанням тощо.
Неуважність — негативна якість уваги. Вона виникає з різних причин.
Найістотніші з них: низька відповідальність за доручену справу, відсутність
інтересу, стомлення та напруженість, хвороба.
Уявлення — це
суб'єктивні образи раніше сприйнятих об'єктивних предметів і явищ. Уявлення є
психічним пізнавальним процесом.
Дуже важливо уявлення воїнів формувати під час їхньої
практичної діяльності. Практична робота зі зброєю, самостійні заняття з
літературою, обслуговування й експлуатація бойової техніки — кращі умови для
формування необхідних уявлень у воїна. Розвиток уявлень у процесі бойової
підготовки залежить головним чином від характеру військової діяльності.
Наприклад, польова, повітряна і морська виучка військ, максимально наближена до
бойових умов, формує правильні уявлення про сучасну війну, про характер
сучасного бою та умови, у яких доведеться діяти воїну.
Уява — це психічний процес створення людиною на основі
набутого досвіду образів об'єктів, яких вона безпосередньо не сприймала і не
сприймає.
Уява
є психічним пізнавальним процесом і відображає об'єктивну реальність. З
фізіологічної точки зору уява є процесом утворення нових систем тимчасових
зв'язків як результат складної діяльності мозку.
Розрізняють
такі види уяви: активну і пасивну, мимовільну і довільну Активна уява —
передумова творчої діяльності людини, що проявляється як мрія або фантазія.
Пасивна уява (наприклад марення) — це заміна діяльності безплідними мріями, які
можуть заважати нормальному навчанню та службі. Мимовільна уява виникає у
свідомості незалежно від волі і як небувале сполучення образів і думок. Це
відбувається у напівдрімотному стані, у сновидіннях і при втомі. Особливо
небезпечна мимовільна уява, коли воїн виконує відповідальне доручення,
наприклад на варті. Довільна уява — це самостійне створення нових образів або
їх систем за заздалегідь складеним планом.
Уява
розвивається в міру накопичення воїном досвіду в здійсненні тієї чи іншої
діяльності. Уявлювана ситуація — необхідний елемент гри. Проведення військових
ігор вимагає високого розвитку уяви у військовослужбовців і формує необхідні якості
уяви. Одним з головних напрямів формування у воїнів необхідних якостей психіки
є максимальне наближення їх навчальної діяльності до умов бойових дій.
Пам’ять — це форма
психічного відображення дійсності, що полягає в закріпленні, збереженні та
наступному відтворенні у свідомості людини всіх елементів минулого досвіду.
Пам'ять
протікає у формі процесів запам'ятовування, збереження і відтворення.
Головним
серед них є запам'ятовування, що
визначає повноту та точність відтворення матеріалу, міцність і тривалість його
збереження. Збереження пов'язане переважно з організацією й утриманням
інформації. Відтворення, мимовільне або довільне (пригадування), — основна
функція пам'яті, тобто надання людині можливості використовувати свій досвід.
Людина
запам'ятовує, зберігає і відтворює у пам'яті образи предметів і явищ, слова,
ідеї, думки й судження, емоції та почуття. У зв'язку з цим розрізняють пам'ять
чотирьох видів: образну, рухову, словесно-логічну й емоційну. Образна пам'ять —
це пам'ять на людські уявлення, а також на звуки, запахи, смаки. Залежно від
того, якими аналізаторами сприймаються і запам'ятовуються об'єкти, образна
пам'ять буває зоровою, слуховою, дотиковою, нюховою, смаковою. Рухова пам'ять —
це запам'ятовування, збереження та відтворення системи різних рухів. Змістом
словесно-логічної пам'яті є наші думки, виражені в словах. Емоційна пам'ять —
це пам'ять на почуття. Переживання і збереження в пам'яті почуттів або
спонукають воїна до дій, або утримують від них.
За
тривалістю зберігання інформації пам'ять буває короткочасною, середньочасною і
довгочасною. Короткочасна пам'ять характеризується дуже коротким збереженням
після однократного, дуже нетривалого сприйняття та негайним відтворенням.
Середньочасна пам'ять містить інформацію, що вийшла з короткочасної пам'яті, і
характеризується декількома хвилинами або годинами її дії. Для довгочасної
пам'яті характерне тривале збереження матеріалу після багаторазового повторення
та відтворення. У довгочасну пам'ять надходить інформація, що має для воїна
стратегічне (а не тактичне) значення в досягненні ним життєво важливих цілей
діяльності.
Залежно
від мети діяльності пам'ять може бути мимовільною
і довільною.
Запам'ятовування і
відтворення, у якому відсутні спеціальна мета, наміри і зусилля ненавмисно щось запам'ятати
чи пригадати, називається мимовільною пам'яттю. Із довільною пам'яттю ми маємо
справу, коли воїн ставить мету запам'ятати необхідні, на його думку,
повідомлення і знання та відтворює їх у певний момент.
Кожний вид пам'яті
має свої властивості: обсяг, точність, мобілізаційну готовність, упевненість у
правильності відтворення.
Зазвичай кожна людина від природи має відповідний вид пам'яті. Тому в процесі навчання воїнів необхідно розвивати специфічну пам'ять: для механіка-водія, наприклад, — наочно-образну і рухову, для навідника і командира танка — наочно-образну тощо.
III. Закріплення матеріалу
- 1. Що спільного та
відмінного між відчуттям та сприйняттям?
- 2. Які вам відомі умови і
шляхи впливу на чутливість?
- 3. Яка різниця між
спостереженням і спостережливістю?
- 4. Які види та якості уваги
вам відомі?
- 5. Із чим тісно пов’язаний
розвиток уяви у воїна?
- 6. Дайте коротку
характеристику процесів пам’яті.
- 7. Чому процес забування
іноді вважають позитивною властивістю мозку?
Не забувайте вказувати прізвище, клас і число виконаної роботи.
БАЖАЮ УСПІХІВ! БЕРЕЖІТЬ СЕБЕ!
Коментарі
Дописати коментар