9 клас 12.09.2024 Організація уроків трудового навчання. Правила безпечної праці під час обробки матеріалів хімічного походження

 9 клас 12.09.2024

ТЕМА:  Організація уроків трудового навчання. Правила безпечної праці під час обробки матеріалів хімічного походження

I. Актуалізація опорних знань

Роздивіться малюнок , на якому зображено кілька етапів обробки матеріалів за допомогою різних інструментів. Як ви вважаєте, чи можна за допомогою тих самих інструментів (технологічних процесів) обробляти матеріали хімічного походження?


Мал.1  Етапи обробки матеріалів за допомогою різних інструментів та технологічних процесів:    а — ножиць; б — лобзика; в — напилка; г — слюсарної ножівки

II. Вивчення нового матеріалу

    Людина, яка живе в сучасному техногенному світі (його інколи ще називають світом штучних матеріалів), повинна знати про основні властивості таких матеріалів — адже щодня користується виробами з них. Чи безпечні ці вироби? Коли, за яких умов і для яких цілей їх можна використовувати? Ви щодня мусите шукати відповіді на безліч подібних запитань. Тому знання про основні властивості та способи обробки пластмас та інших штучних матеріалів, які ви здобудете на уроках трудового навчання, стануть вам у пригоді.

Мал. 2. Вироби з пластмасових відходів: а — зі старих компакт-дисків; б — з використаних пляшок з-під напоїв; в — з одноразового посуду

   

    Ви вже знаєте, що під час механічної обробки матеріалів різальними інструментами завжди утворюється стружка. Залежно від виду інструмента (напилок, пилочка лобзика, ножівка по металу) та розмірів його робочих зубців (насічок на напилку) така стружка має різні розміри. Стружка та пил, утворені у процесі пиляння таких матеріалів, як гетинакс або склотекстоліт, можуть подразнювати дихальні шляхи. Тому під час механічної обробки цих матеріалів варто періодично прибирати робоче місце, не чекаючи на остаточне завершення робіт.

    Приміщення майстерень, у яких проводять обробку пластмас і композиційних матеріалів, необхідно ретельно провітрювати. Під час різання пінополістиролу (пінопласту) за допомогою нагрітого дроту потрібно використовувати витяжну шафу (мал. 3), у якій розміщується пристрій для різання цього крихкого матеріалу (мал. 4).

Мал. 3. Витяжна шафа

Мал. 4. Пристрій для різання пінопласту

    На малюнку 5 показано, якою має бути висота робочого місця для роботи за слюсарним верстаком, обладнаним слюсарними лещатами. Чи має бути ця висота індивідуальною для кожного учня? Чому? Поясніть принцип, за яким її потрібно підбирати.

Мал. 5. Перевірка правильності вибору висоти робочого місця обладнаного слюсарними лещатами

    Обробка багатьох штучних матеріалів подібна до обробки матеріалів природних. Наприклад, під час обробки пластмаси застосовують таке саме обладнання й інструменти, що й під час обробки деревини й металів.

    На малюнку 6 показано зони досяжності на горизонтальній площині робочої поверхні верстака. Поясніть, який інструмент і в якій із вказаних зон варто розміщувати для правильної організації робочого місця.

    Робоче місце має бути чистим, на ньому необхідно розміщувати тільки ті предмети, що необхідні для виконання даного завдання.

    Інструмент, заготовки та документацію (кресленики, ескізи, технічні рисунки) слід розташовувати на верстаку у призначених для цього місцях на відстані витягнутої руки; при цьому ті предмети, якими ви користуєтеся частіше, слід класти ближче і навпаки.

Мал. 6. Зони досяжності рук працівника на горизонтальній площині робочої поверхні верстака

Мал. 7. Виконання точних робіт з обробки пластмас і композитів

    Різальний або ударний інструмент, який беруть правою рукою, кладуть з правого боку; той, який беруть лівою рукою, — з лівого боку.

Пристрої, матеріали й готові вироби варто розміщувати в різних шухлядах у відведених для них місцях. При цьому невеликі інструменти й ті, що їх часто використовують, можна класти на поверхню верстака, а важчі або ж ті, що їх використовують рідше, — до шухляд верстака.

Точні й вимірювальні інструменти слід зберігати в спеціальних футлярах.

Різальні інструменти (напилки, мітчики, свердла, розвертки та ін.) необхідно оберігати від ударів і забруднення, не накладати одне на одне, а вкладати на дерев'яні підставки.

Працювати біля верстака слід стоячи, і лише деякі види робіт можна виконувати сидячи біля нього на стільці (мал. 7).

Перш ніж розпочати виконання технологічних операцій, потрібно перевірити надійність кріплення оброблюваних заготовок.

    Після закінчення роботи весь інструмент і пристрої, що застосовуються під час роботи, необхідно очистити від бруду й пилу, протерти; верстак очистити щіткою від стружки й сміття.

    Попри те, що для обробки пластмаси застосовують те саме обладнання й інструменти, що й для обробки природних матеріалів, слід звернути увагу на особливості технології обробки, обумовлені властивостями матеріалів хімічного походження. Наприклад, пластмасам притаманна низька теплопровідність, низька температура плавлення, еластичність, шарувата структура окремих видів пластмас.

    Тому під час виконання різних технологічних операцій з обробки пластмас та інших матеріалів хімічного походження слід чітко виконувати вказівки вчителя, дотримуватися правил внутрішнього розпорядку та організації робочого місця.

Правила внутрішнього розпорядку та організація робочого місця

  • 1. Займати та залишати робоче місце можна тільки з дозволу вчителя.
  • 2. Перед роботою перевірте готовність робочого місця та стан інструментів, правильно вдягайте спецодяг (сховайте довге волосся під головний убір, застібніть рукави тощо).
  • 3. Робочий інструмент на столярному верстаку кладіть у лоток різальною частиною від себе, на слюсарному та універсальному — так, щоб ним було зручно користуватися.
  • 4. Не кладіть важкі предмети на край верстака. Слідкуйте, щоб різальні частини інструментів не виступали за край верстака.
  • 5. Обережно й дбайливо поводьтеся з інструментом і матеріалами, використовуйте їх тільки за призначенням.
  • 6. Працюйте лише справним і добре загостреним інструментом, не відволікайтеся під час роботи, контролюйте її виконання.
  • 7. Суворо дотримуйтеся встановлених для кожного виду робіт правил безпеки.
  • 8. У разі нездужання або отримання травми негайно повідомте про це вчителя.
  • 9. Після виконання робіт прочистіть інструмент та розташуйте його у відведеному для цього місці.
III. Закріплення матеріалу

  • 1. З чого слід розпочинати виготовлення виробу з матеріалу хімічного походження?
  • 2. Який інструмент використовують для виготовлення виробів із матеріалів хімічного походження?
  • 3. Як відрегулювати висоту робочого місця?

Підбиваємо підсумки

    Більшість операцій з обробки пластмас та композитів виконують інструментом, з яким ви вже ознайомилися під час вивчення технологічних операцій з обробки деревини та металу.

    Робоче місце для обробки матеріалів хімічного походження слід облаштувати з дотриманням тих самих вимог, що й для обробки металу, деревини та деревинних матеріалів. Ці вимоги ви запам’ятали з курсу 8 класу.

    Дрібна стружка та пил, що утворюється під час механічної обробки пластмас і композитів, а також дим, утворений у процесі різання пінопласту нагрітим дротом, можуть подразнювати дихальні шляхи, тому під час виконання цих робіт необхідно вживати запобіжних заходів у разі значного запилення робочої зони використовувати респіратор (а), та при роботі з в’яжучими речовинами і розчинниками — гумові рукавички (б): проводити вологе прибирання робочого місця, використовувати витяжну шафу, забезпечити вентиляцію на робочому місці.

 Засоби індивідуального захисту: а — респіратор; б — гумові рукавички

IV. Домашнє завдання.

Опрацювати теоретичний матеріал. Дайте письмову відповідь на питання: 

Чому точні й вимірювальні інструменти потрібно зберігати в спеціальних футлярах?

Відповіді надсилайте на адресу: viktorshur28101962@gmail.com

фіксуючи дату, клас і прізвище

БЕРЕЖІТЬ СЕБЕ!




Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

6 клас 16.02.2022 Види та призначення тонколистового металу.

7 клас 05.02.2023 Технологія оздоблення виробів із деревини

7 клас 25 .09.2023 ПОНЯТТЯ ПРО ГРАФІЧНІ ЗОБРАЖЕННЯ. ЕСКІЗИ.