9 клас 01.04.2024 Проектування майбутньої професійної діяльності
9 клас 01.04.2024
ТЕМА: Проектування
майбутньої професійної діяльності
I. Проблемні
запитання
- Коли, на
вашу думку, треба починати готуватися до вибору професії?
- Що має
вплив на ваше рішення про вибір професії?
- До кого ви
прислухаєтеся, коли йдеться про вашу майбутню професійну кар’єру?
II. Вивчення нового матеріалу
Щодня ви приймаєте багато різних рішень: що одягати, з ким
спілкуватися, що робити після школи... Деякі із сьогоднішніх рішень можуть
визначити ваше життя. Ось чому так важливо навчитися приймати правильні
рішення.
Вам може здатися, що ви ще надто молоді, щоб турбуватися про
майбутню кар’єру. Однак важливо почати думати про своє життя по закінченні
школи вже сьогодні — тоді у вас є шанс більше зробити для майбутнього
професійного успіху. Серед таких заходів — вибір потрібної школи, гуртків і
курсів, волонтерська робота, участь у різноманітних навчальних програмах і
конкурсах тощо. Звичайно, це не означає, що ваші вподобання не зміняться, але
ніхто й не вимагає від вас негайного остаточного рішення.
Є багато чинників, важливих для вибору майбутньої професії.
Ви маєте визначити сферу, в якій хотіли б працювати; з’ясувати, хочете
здобувати середню освіту в школі чи завершити її у технічному ліцеї;
ознайомитися із сьогоднішнім ринком праці та прогнозами щодо його змін у
майбутньому. Здається, що й цього вже дуже багато, — а це лише верхівка
айсберга. Отже, це ще одне підтвердження того, що не варто відкладати
підготовку до вибору професії «на потім».
Кроки
до майбутнього професійного успіху
1. Перший крок до вибору
професії (пошуку «сродної праці», за
Григорієм Сковородою) — самопізнання.
Дайте відповідь на запитання (для себе — але краще письмово, так ви чіткіше
сформулюєте думку, а потім зможете проаналізувати):
- що ви
любите робити; які ваші улюблені шкільні предмети; яке заняття вас
найбільше захоплює (спробуйте записати 10 пунктів);
- що ви
категорично не хочете робити;
- що ви вмієте
робити; у чому ви досягли найбільших успіхів;
- що ви
хочете робити; якими ви себе уявляєте через 10 років; яке становище у
суспільстві ви хочете займати: працювати у державній установі чи на
приватному підприємстві, бути керівником чи підлеглим;
- які знання
і вміння вам потрібні, щоб досягти того, що ви хочете;
- якими ви
себе бачите (запишіть 10 найважливіших, на вашу думку, своїх якостей);
- якими
бачать вас батьки, товариші, вчителі.
Після того як ви з’ясували, що вам подобається робити і що
ви робите добре, ви можете вивчати професії, які входять у сферу ваших
інтересів і які ви здатні опанувати. Крім іншого, пам’ятайте, що ми всі
належимо до якогось особистісного типу. Жоден із цих типів не кращий і не
гірший за інші, у кожного є свої позитивні й негативні риси. Варто якомога
раніше з’ясувати свої особливості й зосередитися на професіях, що підходять
саме до вашого типу.
Порівняйте,
як вас оцінюють батьки, товариші, вчителі, з тим, як ви самі себе оцінюєте.
Адекватна самооцінка, почуття власної гідності — важливий чинник майбутнього
щастя. Якщо ви поважаєте себе, вас поважатимуть інші. Низька самооцінка —
причина депресії, невпевненості у собі, нездатності відповідати на виклики.
Чи знаєте ви, що
існує понад 1500 професій? Яка з них найкраще підходить саме для вас?
З’ясуйте з
допомогою дорослих:
- ваші інтереси, нахили,
цінності, вимоги й особистісні риси (за результатами самооцінювання і
тестів);
- ваші академічні та
професійні можливості;
- основні підходи і стратегії
для досягнення успіху в навчанні;
- професії, які вас цікавлять
і відповідають вашому типу;
- короткі і довгострокові перспективи
роботи в цій галузі.
Складіть
план особистих дій, щоб максимально збільшити ваші шанси на успіх.
Що таке добра
робота?
Про що варто
подумати, обираючи варіанти вашої майбутньої зайнятості? Добра робота має такі
характеристики:
- вона вам подобається;
- за неї добре платять;
- вам підходить модель оплати;
- вона дає можливість учитися
і вдосконалюватися;
- вона має потенціал для
кар’єрного зростання.
Кожна складова
відіграє істотну роль. Однак найважливіша, мабуть, найперша — робота вам
має подобатися. Ви працюватимете практично щодня все своє майбутнє
життя. І варто від цього отримувати задоволення.
«Добре платять» — теж важливо. Хоча дехто може бути справді
щасливим від того, що робить, не зважаючи на матеріальний бік. Звичайно,
більшість хоче бути багатими і щасливими, але іноді доводиться вибирати і
чимось жертвувати.
Щодо моделі
оплати: не кожна модель оплати всім підходить. Ось кілька прикладів
використовуваних моделей оплати.
Фіксована заробітна плата
— вам щомісяця платять фіксовану суму. За такої моделі ви також отримаєте
оплачувану відпустку чи лікарняні у разі хвороби.
Підрядна — ви отримуєте
платню за виконання конкретного завдання (за пошитий виріб, намальовану
ілюстрацію, перевезений вантаж тощо). Ця модель дає вам більше мобільності, ви
самі вибираєте роботу, розпоряджаєтеся своїм часом, але упродовж відпустки чи
хвороби ви не матимете доходів.
Комісійна — схожа на
підрядну, але стосується продажу. Вам платять відсоток від кожного продажу (за
кожну продану квартиру, автомобіль чи інший товар).
Погодинна — вам платять за
кожну годину, проведену на роботі.
Приватний підприємець
— ви є власником бізнесу і самі розпоряджаєтеся прибутком від цього бізнесу (а
це, крім іншого, означає, що ви повинні вкладати кошти в розвиток бізнесу,
стабільно забезпечувати достойну платню найманим працівникам, перед якими маєте
відповідальність). І пам’ятайте, що підприємництво — діяльність на свій страх і
ризик.
Волонтерська робота
— ви не отримуєте платні за свої зусилля — лише моральне задоволення.
Можливість учитися
і вдосконалюватися. Є люди, яким подобається щось
раз опанувати і робити це протягом усього життя. Інші прагнуть постійно
вдосконалюватися, дізнаватися щось нове — навіть на одному й тому самому
робочому місці чи посаді.
Потенціал для
кар’єрного зростання важливий для
людей амбітних — тих, хто хоче обіймати вищі посади мірою накопичення досвіду.
Кар’єра – це: у широкому сенсі — послідовність
професійних ролей, статусів і видів діяльності в житті людини; у вузькому сенсі
— фактична послідовність посад, робочих місць або положень у колективі.
2.
У рамках планування майбутньої кар’єри варто робити таке:
- читати
(дізнаватися з інших джерел) про обрану професію; при цьому треба зважати,
що деякі професії стають менш затребуваними і навіть зникають, з’являються
нові — тому бажано мати кілька варіантів, або ж узагалі на цьому етапі має
йтися про сферу діяльності;
- вибирати
навчальні предмети й заняття, корисні для майбутньої професії та
досягнення професійного успіху;
- набувати
вмінь, які наближатимуть до обраної професії;
- отримати
досвід роботи, зокрема волонтерської, в обраній сфері діяльності;
- познайомитися
з представниками обраної професії;
- дізнатися,
які навчальні заклади готують спеціалістів обраної професії, скільки
коштує навчання.
Головне — почати
Знайдіть
щось, що вам справді подобається, починайте це робити й дізнавайтеся дедалі
більше — аж поки не досягнете можливої досконалості. І обов’язково в
майбутньому знайдеться місце, де потребуватимуть вашого досвіду. Не
виправдовуйтесь і не придумуйте відмовок. Вас нічого не стримує. Доступ до
інформації практично безмежний: книжки, журнали, гуртки, клуби, сайти, новинні
групи, інтернет-форуми, де збираються люди, яких цікавить те саме, що й вас. Ви
хочете бути дизайнером одягу — почніть шити для себе і для інших; хочете робити
комп’ютерні ігри — опановуйте мови програмування; хочете бути лікарем — ідіть
волонтером у лікарню, хочете бути тренером — почніть тренувати дітей у своєму
дворі тощо. Може трапитися, що ви, заглибившись у щось і навіть досягнувши певних
успіхів, побачите, що це зовсім не те, що ви собі уявляли. Це теж добре.
Спробуйте інше.
Головне
— починайте діяти.
3.
Важливим практично для будь-якої професії є вміння налагоджувати міжособистісні
зв’язки. Це передбачає:
- уміння
слухати — і вчитися в інших;
- уміння
ставити питання, з’ясовувати чиюсь позицію та обстоювати свою;
- уміння
бути наполегливим;
- володіння
навичками самостійного критичного аналізу з метою самовдосконалення;
- постійне
розширення кола спілкування (потужна мережа контактів - більше шансів
знайти добру роботу);
- уміння
співпрацювати;
- активність,
демонстрацію готовності до роботи, пропозиції своїх ідей.
Навички та вміння,
потрібні у ХХІ ст.
- Системне мислення (вміння
визначати складні системи і працювати з ними).
- Навички міжгалузевої комунікації
(розуміння технологій, процесів і ринкової ситуації в різних суміжних і
несуміжних галузях).
- Уміння управляти проектами і
процесами.
- Програмування ІТ-рішень,
управління складними автоматизованими комплексами, робота зі штучним
інтелектом.
- Клієнтоорієнтованість,
уміння працювати із запитами споживача.
- Багатомовність і
мультикультурність (вільне володіння іноземними мовами, розуміння
національного і культурного контексту країн-партнерів, розуміння специфіки
роботи в галузях в інших країнах).
- Уміння працювати з
колективами, групами та окремими людьми.
- Робота в режимі високої
невизначеності і швидкої зміни умов завдань (уміння швидко приймати
рішення, реагувати на зміну умов роботи, вміння розподіляти ресурси й
управляти своїм часом).
Спілкуйтесь і
«копайте глибше»
Коли у вас чи ваших однолітків запитують, ким вони
хочуть бути, обов’язково почуємо «лікарем», «учителем», «водієм» тощо, — тобто
називають професію, яка, так би мовити, на поверхні. Ніхто не скаже, що хоче
бути «бортоператором з перевірки магістральних трубопроводів» чи «аудитором
систем харчової безпеки». На жаль, уявлення про професії не надто поглиблюються
і в учнів середніх класів. Як дізнатися більше? Один зі шляхів — спілкування з дорослими, які задоволені
своєю роботою (запитуйте, що саме вони роблять, чому їм це подобається, з чого
вони починали, скільки й де вчилися тощо).
Ще один спосіб —
«копати глибше» самим. Спробуйте уявити, які професії ховаються за
лаштунками. Наприклад, за кожним спорудженим будинком стоять архітектор,
інженер-будівельник, виконроб, слюсар, сантехнік, електрик, муляр, штукатур,
водій, бухгалтер та ін. Щоб з’явилося телевізійне шоу, потрібні продюсер,
режисер, сценарист, редактор, інженер-технолог, оператор, керівник рекламного
відділу та багато інших. Щоб ви отримали цей підручник, працювали автор,
фаховий редактор, літературний редактор, технічний редактор, коректор,
дизайнер, художник, верстальник, працівники поліграфічної і целюлозно-паперової
галузей... Міркуючи таким чином, ви знайдете не одну професію, яка вас
привабить.
4.
Не припиняйте вчитися. Світ
постійно змінюється, нові технології, нові способи ведення бізнесу
потребуватимуть нових знань і навичок, яких вам не дасть жоден навчальний
заклад. Тому:
- не
обмежуйтеся предметами шкільної програми — відвідуйте гуртки, тренінги,
вчіться на курсах;
- не
чіпляйте на себе ярликів на кшталт «я гуманітарій, мені математика не
потрібна» тощо — дедалі більше нових професій потребують знань з різних
сфер (див. Додаток 1 на с. 202);
- проходьте
різноманітні тестування, які допоможуть вам перевірити свій рівень знань;
- опановуйте
нові сфери — робіть не тільки те, що вам найкраще вдається; розкривайте
свої можливості.
Якісно,
безкоштовно, не виходячи з дому
Сьогодні завдяки інтернету
доступні сотні безкоштовних навчальних програм. Багато провідних навчальних
закладів надають доступ до своїх курсів — це, крім іншого, також шанс підвищити
рівень знань з іноземної мови; є ресурси, призначені саме для школярів
(зверніть увагу на такі ресурси, як «Академія Хана» (Khan Academy), Coursera);
безкоштовні курси від викладачів провідних українських вузів пропонує,
наприклад, проект Prometheus; безкоштовні курси, розроблені досвідченими
викладачами та експертами, — проект EdEra (Educational Era).
Онлайн-навчання має низку переваг: навчання в індивідуальному темпі, свобода і
гнучкість, доступність. І сервісів, які допомагають отримувати нові знання
дистанційно, з’являється дедалі більше.
Академія Хана - некомерційна
освітня організація, створена 2006 року випускником Массачусетського
технологічного інституту і Гарвардського університету Салманом Ханом. Мета
академії - «надання високоякісної освіти кожному, всюди». Сайт академії
khanacademy.org надає доступ до колекції з більш ніж 4200 безкоштовних
мікролекцій з математики, історії, охорони здоров’я та медицини, фінансів,
фізики, хімії, біології, астрономії, економіки, історії мистецтва, комп’ютерних
наук.
Схематично
ваші дії в рамках проектування майбутньої професійної діяльності будуть такими.
ПРОЕКТУВАННЯ
ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ü
Пізнайте
себе
З’ясуйте свої інтереси, цінності, переконання, особистісні особливості, вміння й навички, переваги. Що для вас є важливим? У чому ви досягли успіху? Чого ви хочете домогтися у своєму житті?
ü Вивчіть можливості
Ознайомтеся
з ринком праці. Дослідіть низку професій і спробуйте чогось досягти в обраній
сфері, перш ніж звузити свій вибір. Озброєні інформацією, яку ви зібрали про
себе, складіть список варіантів, що найкраще для вас підходять.
Розробіть
план і встановіть цілі кар’єри в обраній сфері. Це дуже важливий крок. Ви маєте
з’ясувати, що для вас найбільш значуще, визначити цілі бажаного майбутнього і
подумати про те, що вам потрібно зробити, щоб рухатися вперед. Майте на увазі,
що вам не обов’язково вибирати конкретну професію: просто зосередьтеся на
загальному напрямі кар’єри.
Визначте вимоги, яким ви маєте відповідати, щоб досягти
бажаної мети. Визначте свої короткотермінові і довготермінові цілі — вони
будуть вашим орієнтиром на шляху до успіху.
Ваш
план має бути детальним і конкретним щодо кожної мети (нижче — один з
варіантів).
Отже, ви самі відповідаєте за своє життя, навіть якщо
вчитеся тільки в 9 класі. Ви самі приймаєте рішення, в якому напрямку рухатися.
Ви ставите собі цілі, плануєте шляхи досягнення, працюєте й контролюєте себе
самі. І за кілька років ви можете стати успішними та фінансово незалежними. Ви
також можете пливти за течією, перекладати відповідальність на інших — і в
підсумку працювати на осоружній роботі, за яку мало платять, і дивуватися, чому
все не так, як вам би хотілося.
Вміння важливі для всіх професій
Класифікація
професій
Професії
класифікують відповідно до предмета, мети, засобів і умов праці.
1.
Класифікація професій за предметом праці (типи професій)
За
предметом праці всі професії поділяють на п’ять типів.
- Людина — техніка (Л — Т)
- Людина — техніка (Л — Т)
Предмети праці:
- машини;
- апарати й установки;
- технічні системи;
- матеріали й енергія.
Праця
людей цієї групи професій пов’язана з:
- виготовленням
деталей, машин, механізмів вручну, на верстатах і автоматичних лініях,
слюсарними, монтажними й електромонтажними, будівельно-оздоблювальними
роботами, роботами з видобутку та переробки промислової сировини,
виготовленням харчових продуктів;
- обслуговуванням
технічних об’єктів (налагодження та обслуговування устаткування,
управління верстатами, машинами, механізмами, транспортними засобами та
будівельними машинами);
- відновленням
та ремонтом технічного устаткування, виробів;
- контролем
і аналізом якості виробів і механізмів, випробуванням якості виробів.
- Людина — людина (Л — Л)
- Людина — людина (Л — Л)
Предмети праці:
- люди;
- групи людей;
- колективи.
Праця
людей цієї групи професій пов’язана з:
- вихованням,
навчанням, тренуванням інших людей (вихователь ДНЗ, дитячих будинків,
викладач у школах та інших навчальних закладах, майстер виробничого
навчання, спортивний тренер);
- медичним
обслуговуванням людей і доглядом за ними (лікар, зубний технік, медична
сестра);
- правовою
допомогою (суддя, адвокат, юрисконсульт, працівник поліції);
- організацією
людей, керівництвом та управлінням ними (адміністратор, менеджер);
- вивченням,
описом, дослідженням інших людей (соціолог, психолог, журналіст, слідчий).
- Людина — знакова система (Л — З)
- Людина — знакова система (Л — З)
Предмети праці:
- схеми;
- цифри;
- умовні знаки;
- формули;
- слова;
- шифри й коди;
- таблиці.
Праця
людей цієї групи професій пов’язана з:
- перетворенням,
розрахунком, сортуванням (бухгалтер, економіст, працівник пошти);
- шифруванням,
дешифруванням, розпізнаванням символів (радист, лінгвіст, філолог,
історик, математик, бібліотекар);
- управлінням
рухом (диспетчер, інспектор дорожнього руху);
- складанням
і збереженням документації (нотаріус, архіваріус, діловод);
- відновленням,
усуненням помилок (коректор, редактор).
- Людина — природа (Л — П)
- Людина — природа (Л — П)
Предмети праці:
- живі організми;
- рослинний і тваринний світ;
- біологічні процеси;
- земля;
- вода.
Праця
людей цієї групи професій пов’язана з:
- перетворенням,
переробкою (садівник, технолог харчової промисловості);
- обслуговуванням,
охороною флори і фауни (працівник лісового господарства, квітникар,
тваринник, птахівник);
- заготівлею
продуктів, експлуатацією природних ресурсів (риболов, лісоруб, агроном,
зоотехнік, мисливець);
- відновленням,
лікуванням (ветеринар, еколог, лісник);
- вивченням,
описом, розвідуванням (генетик, геолог, ботанік, зоолог, метролог).
- Людина — художній образ (Л — X)
- Людина — художній образ (Л — Х)
- Предметом праці є художні
образи, їхня роль, елементи та особливості, засоби їхньої побудови.
Праця
людей цієї групи професій пов’язана з:
- перетворенням,
створенням (архітектор, дизайнер, скульптор, модельєр, художник, режисер,
композитор);
- виконанням,
виготовленням виробів/творів за зразком в одиничному екземплярі (диригент,
музикант, вокаліст, актор, ювелір, реставратор);
- відтворенням,
копіюванням, розмноженням художніх творів (маляр, майстер художнього
розпису).
2.
Класифікація професій за метою праці (класи професій)
За
метою праці виділяють три класи професій: гностичні (пізнавальні),
перетворювальні, пошукові (винахідницькі).
Гностичний
клас (Г) професій: досліджувати,
розпізнавати, відрізняти, визначати, перевіряти; розбиратись у складних явищах,
оцінювати (робити висновки на основі різноманітних ознак об’єкта), перевіряти
за наперед відомими ознаками, сортувати і т. ін.: контролер технічного контролю
(техніка), коректор (знакова система), критик (художній образ), санітарний
лікар (людина), лаборант хіміко-біологічного аналізу (природа).
Перетворювальний
клас (П) професій пов’язаний з активним
перетворюванням предмета праці, його обробкою, переміщенням, упорядкуванням,
обслуговуванням, здійсненням впливу на нього, організацією праці. Причому в
одних випадках може відбуватись перетворення безпосередньо в процесі дії на
об’єкт праці, а в інших — перетворювальна діяльність спрямовується на види
енергії, інформацію, різні процеси: столяр (техніка), учитель (людина), рільник
(природа), кресляр (знакова система), реставратор (художній образ).
Клас
пошукових/винахідницьких (В) характеризують
професії практичної праці, близькі до класу перетворювальних — винайти,
придумати, знайти новий варіант, сконструювати: вчений, конструктор-модельєр
одягу, конструктор меблів, дизайнер, аранжувальник квітів тощо.
Є
професії, які поєднують у собі ознаки кількох класів.
3.
Класифікація професій за знаряддями праці (відділи професій)
Залежно
від знарядь (засобів) праці професії поділяють на чотири відділи. Це професії,
пов’язані з використанням:
- ручних (Р) знарядь праці — викрутка, гайковий ключ,
молоток, долото, електричний дриль, фарборозпилювач, пневматичний
відбійний молоток і т. ін. — слюсар-складальник, монтажник радіоапаратури,
столяр, тесля, ювелір, гравіювальник, хірург, стоматолог, музикант тощо;
- машин (М) з ручним керуванням, їх ще можна назвати
професіями машинно-ручної праці — це токар, фрезерувальник, машиніст
баштового крана, машиніст тепловоза, тракторист-машиніст та ін.;
- автоматизованих
і автоматичних (А) систем,
машин, апаратів, роботів — оператор прокатного стану, диспетчер
енергосистеми, апаратник хімічного виробництва, оператор автоматичних
потокових ліній, сталевар, друкар, ткаля та ін.;
- функціональних
засобів (Ф), знарядь
праці — роль знарядь праці тут відіграють функціональні засоби поведінки
та мови людини, жести, вимова звуків, слів, виразів, змістові та емоційні
інтонації, міміка обличчя або окремі властивості організму — вчитель,
вихователь, диктор, актор, диригент хору чи оркестру. Функціональним
засобом може бути й організм людини (артист балету, спортивний тренер,
співак, акробат).
4.
Класифікація професій за умовами праці (групи професій)
За
умовами праці всі професії поділяють на чотири групи:
- побутові
(П) праця в умовах звичайного побутового
мікроклімату - бухгалтер, економіст, бібліотекар, кресляр, учитель,
конструктор та ін.;
- праця
на відкритому повітрі (В) — будівельник, пожежник,
рільник, лісник, агроном та ін.;
- праця
в незвичайних (Н) умовах: на висоті, під землею, під
водою, в повітрі, у космосі, в гарячих цехах тощо — шахтар, водолаз, монтажник
сталевих конструкцій, космонавт, пілот тощо;
- праця
з підвищеною моральною (М) відповідальністю за здоров’я і
життя людей, матеріальні цінності — лікар, учитель, поліцейський, інженер
з техніки безпеки, суддя, продавець, інкасатор, касир та ін.
- Чому необхідно готуватися до майбутньої професійної діяльності вже сьогодні?
- Які умови є визначальними для оптимального вибору професії?
- Що потрібно робити для планування майбутньої професійної кар’єри?
- Поясніть роль визначення короткотермінових і довготермінових цілей у підготовці до майбутньої професійної кар’єри.
- За якии принципами виконують поділ професій? Наведіть приклади.
Опрацювати теоретичний матеріал, виконати тестову роботу.
Тестова робота
1. 1. Професія
- це ...
(З однією правильною відповіддю)
А) Основний вид діяльності всіх людей
Б) Засіб матеріального забезпечення
В) Рід трудової діяльності людини, яка
володіє комплексом теоретичних знань і навичок, набутих у ході спеціальної
підготовки.
Г) Спеціальна підготовка людини до праці
1. 2. Яка
правильна послідовність формули вибору професії
(На послідовність)
1) потрібно
2) можу
3) маю
4) хочу
3.
Вкажіть чинники успішного вибору професії
(З кількома правильними відповідями)
А) Самопізнання
Б)
Світ професій
В) Професійний
попит
Г) Матеріальна
зацікавленість
Д) Мотивація
4. Вкажіть , які мотиви-інтереси впливають на вибір професії
( З кількома правильними відповідями)
А)
Потреба удосконалювати свій духовний світ
Б)
Можливість працювати в місті , поблизу дому
В)
Прагнення мати високооплачувану роботу , певні пільги, відпустку влітку
Г)
Прагнення вивчати себе , самореалізовуватися
Д)
Прагнення досягти високого положення , росту кар'єри
5.
Які професії відносяться до типу " людина-людина"
(З кількома правильними відповідями)
А)
Вчитель
Б)
Продавець
В)
Агроном
Г)
Художник
Д)
Перукар
Е)
Лікар
6.
Які професії відносяться до типу " людина- знакова система"
(З кількома правильними відповідями)
А)
Водій
Б)
Еколог
В)
Програміст
Г)
Бухгалтер
Д)
Картограф
7.
Які предмети праці у типу професій " людина-природа"
(З кількома правильними відповідями)
А) Атмосфера,
ґрунт
Б)
Людина
В)
Вода, рослина
Г)
Тварина, ліс
Д)
Машини, механізми
8. Професійна придатність – це..
(З
однією правильною відповіддю)
А) Процес усвідомлення і накопичення людиною уявлень
про особливості своєї життєдіяльності та особистості.
Б) Відповідність людини вимогам обраної професії
Г) Властивості особистості, які є умовами успішного
здійснення певного роду діяльності
Д) Позитивне ставлення до певного виду праці,
прагнення до пізнання, діяльності в обраній галузі.
9.
Які професії відносяться до сфери матеріального виробництва
(З кількома правильними відповідями)
А) Вчитель
Б) Будівельник
В) Бухгалтер
Г) Перукар
Відповіді надсилайте на адресу: irina.kefala@gmail.com
Не забувайте вказувати прізвище, клас і число
роботи.
Коментарі
Дописати коментар