5 клас 18.09.2023 Розвиток техніки і технологій
5 клас 18.09.2023
ТЕМА: Розвиток техніки і технологій
I. Актуалізація опорних знань
1. Пригадай, що необхідно знати, щоб самостійно виготовляти корисні речі.
2. Яку річ називають корисною? Відповідь обґрунтуй.
3. Від чого залежить якість виготовлення виробу?
4. Яким вимогам повинні відповідати інструменти, пристрої, обладнання для виготовлення якісних речей?
5. Яких правил безпеки праці та особистої гігієни необхідно дотримуватися при виготовленні виробів?
II. Вивчення нового матеріалу
Нині, як і в усі попередні часи існування людського суспільства, ступінь задоволення життєвих потреб кожної людини визначає розвиток техніки і технологій. Що вони досконаліші, то якіснішу і надійнішу продукцію можна виготовляти, то кращим є розвиток усіх галузей промисловості, то заможніше живе кожна людина і держава в цілому. Тому основним завданням на нинішньому етапі розвитку суспільства є вдосконалення техніки і технологій.
За час розвитку людського суспільства техніка і технології пройшли складний шлях від примітивних знарядь праці до складних пристроїв, які замінюють фізичну працю людини машинною (мал. 1), від окремих нескладних операцій до сучасних способів обробки матеріалів і виготовлення виробів.
У подальшому під терміном техніка будемо розуміти сукупність машин, механізмів, інших пристосувань, які застосовуються для створення корисних речей.
Технологія (від грец. техно - майстерність, уміння, мистецтво та логос - наука) - це сукупність прийомів і способів, або, по-іншому, види робіт, які застосовує людина для виготовлення корисних речей. Під терміном корисна річ розуміється виріб, який виготовляє і використовує людина для задоволення власних потреб.
Мал. 1. Від перших технічних пристроїв - до сучасної техніки
Мал. 2. Корисні речі: а - виготовлені в домашніх умовах; б - виготовлені на промислових підприємствах
Розглянь вироби, зображені на малюнку 2. Поміркуй, які з них можна віднести до корисних речей. У результаті чого вони створені? Поясни свої міркування.
Так! Усі ці речі створювалися в результаті копіткої і наполегливої
праці людини.
Діяльність людини, спрямована на виробництво корисних речей або виконання корисної роботи, називається працею.
Процес застосування людиною своєї праці для виготовлення певної продукції або виконання корисної роботи називають технологічною діяльністю. Вона може виконуватися в домашніх умовах або на промислових підприємствах. У домашніх умовах - це виготовлення речей домашнього вжитку, ремонт меблів, а також прасування одягу, приготування їжі, копання грядок, висаджування дерев, догляд за тваринами, виконання інших побутових, ремонтних та господарських робіт.
На промислових підприємствах технологічна діяльність людини спрямована на видобування сировини, її переробку та виготовлення з неї продукції. Наприклад, з деревини спочатку виготовляють різні конструкційні матеріали: дошки, рейки, бруски тощо, а вже з них - необхідні для людини вироби. Видобуту залізну руду, нафту, газ переробляють і виробляють з них певну продукцію. Із залізної руди виплавляють метал, з нафти виробляють бензин, різні мастила тощо, з газу - полімерні матеріали (пластмаси). Сільськогосподарська продукція - це сировина для продуктів харчування (мал. 3).
Робота підприємства, спрямована на перетворення сировини або матеріалів на корисні речі (вироби), називається виробничим процесом.
Мал. 3. Промислові підприємства: а - виробництво виробів з деревних матеріалів; б - добування нафти; в - видобування залізної руди; г - плавлення металу; д - вирощування сільськогосподарської продукції; е - виробництво пластмаси
У повсякденному житті людина користується різноманітними корисними речами - результатами своєї праці. Щоб полегшити хатню роботу, застосовують кухонні комбайни, м’ясорубки, пилососи, пральні й швейні машини, іншу побутову техніку. Для зручності користування різними речами та їх зберігання виготовляють шафи, столики, хлібниці. Усе, чим користується людина, є результатом її технологічної діяльності. Отже, праця є невід’ємною складовою технологічної діяльності.
Водночас виконання окремих видів робіт, наприклад виготовлення з деревини подарункового сувеніра і його оздоблення, - це кілька окремих видів технологічної діяльності. Кожен з них характеризується виконанням певної роботи. Для виготовлення сувеніра необхідно розробити малюнок майбутнього виробу, підібрати матеріал для його виготовлення, виконати розмічання заготовки, виготовити та оздобити виріб тощо.
Вид технологічної діяльності, спрямованої на виконання конкретної роботи, називається технологічною операцією.
У сучасному розумінні під технологією мається на увазі опис прийомів виконання певних видів робіт, їх послідовності, переліку необхідних для цього інструментів, пристроїв, матеріалів та іншої інформації, володіння якою дає можливість виготовити виріб. Зазначаються такі дані в особливому технологічному документі, який називається технологічною картою.
Ознайомся з таким документом, відображеним у таблиці 1. Здійсни його аналіз: визнач, як називається зазначений у ньому виріб, які технологічні операції потрібно виконати для його виготовлення, які інструменти для цього знадобляться. Можливо, тобі відоме його призначення? Поясни свої міркування.
Таблиця 1. Технологічна карта на виготовлення столика для випилювання
З особливостями складання технологічних карт на вироби, проекти яких будеш розробляти самостійно, ознайомишся в подальшому.
III. Скарбничка нових слів
Знаряддя праці - інструменти, прилади, пристосування, за допомогою яких виконується певна робота.
Пристрій - пристосування, обладнання, за допомогою якого спрощується або полегшується процес виготовлення виробу.
Продукт - корисна річ, виріб, що є результатом людської діяльності.
Техніка - сукупність засобів і знарядь праці, що застосовуються в процесі виготовлення корисних речей.
Технологія - сукупність знань, відомостей про послідовність окремих виробничих операцій у процесі виготовлення корисних речей.
IV. Закріплення матеріалу. Домашнє завдання.
1. Який вид діяльності людини називається працею?
2. Що спільного та в чому відмінність між технологічною діяльністю і технологічною операцією?
3. Що спонукало людину до вдосконалення речей, якими вона користувалась?
Опрацювати новий матеріал. Дайте письмову відповідь на третє запитання.
Відповіді надсилайте на пошту: irina.kefala@gmail.com
Не забувайте вказувати прізвище, клас і число виконаної роботи.
Коментарі
Дописати коментар