9 клас 22.04.2024 Мотиви вибору професії та збір інформації про професію. Тестування з метою професійної консультації.

9 клас 22.04.2024

ТЕМА: Мотиви вибору професії та збір інформації про професію. Тестування з метою професійної консультації.

 I. Актуалізація опорних знань

Завдання 1

    Роздивіться малюнок 1. Уявіть себе на місці зображеного юнака. Ви — випускник. За кожною з цих дверей — життєва дорога, якою ви прямуватимете протягом життя. На перший погляд усі двері однакові. Поміркуйте, за яким принципом і за якими ознаками обиратимете майбутній професійний шлях.

II. Вивчення нового матеріалу

    Кожна людина в житті робить вибір безліч разів. Але вибір професійного шляху — особливий. Він доволі важкий зокрема й тому, що, не маючи досвіду прийняття рішень, ви мусите визначитися в життєво важливому питанні. Батьки, педагоги, звісно, намагаються вам допомогти у виборі справи до душі, застерегти від можливих помилок. Проте чужі помилки — також не наука для кожного. Навіть розуміння власного характеру і здібностей не є гарантією правильного вибору.

    Дослідники в галузі психології вважають, що для вибору професії у будь-якому віці необхідно мати: 40 % бажання навчитися, 10 % договору з самим собою або кимось, 10 % куражу, 10 % порівняння характеристик професії, яку ви обираєте, і своїх особливостей, 10 % емоційного бажання, 10 % прагматизму, 10 % почуття гумору (мал. 2).

    Ваше професійне самовизначення передбачає обґрунтування власної позиції в ситуації, яка є досить невизначеною. Щоб зорієнтуватися в ній, вам потрібно порівняти свої потреби, позиції, інтереси, мрії з власними можливостями: підготовленістю, здібностями, емоційно-вольовими якостями, станом здоров'я. А можливості, в свою чергу, необхідно порівняти з вимогами професійного навчального закладу, професії, спеціальності, конкретної трудової функції.

Мал. 1. Життєвий вибір

    Серед характеристик професійного вибору вчені виділяють, насамперед, усвідомленість (свідомість) і раціональність, які є розумінням необхідності компромісу між вашими здібностями, інтересами, цінностями й можливістю їх реалізації в конкретних професіях.

На різних етапах розвитку людина обирає професію по-різному.

                                 Правильний вибір професії

Мал. 2. Критерії правильного вибору професії

    Рівень професійної зрілості визначається тим, наскільки людина, яка вибирає фах, враховує конкретні особливості своєї ситуації вибору.

Що таке професія?

Професія (professio — офіційно вказане заняття, спеціальність, від profiteor — оголошую своєю справою) — рід трудової діяльності (занять) людини, яка має набір спеціальних теоретичних знань і практичних навичок, набутих унаслідок спеціальної підготовки, досвіду роботи.

    Різноманітність людських професій величезна, і більшість із них, на думку психологів і педагогів, може опанувати кожен. Однак в один момент часу людина може робити щось одне. Термін життя людини обмежений, тому вона може зробити лише кілька окремих справ. Аби плідно працювати в певній галузі діяльності, ви повинні зрозуміти необхідність остаточного вибору серед нескінченного моря професій. Так і виникає проблема вибору майбутньої професії.

Умовно складові формули професій можна позначити як «хочу», «можу», «треба».

«Хочу» — ваші інтереси й схильності, де інтерес — прагнення до пізнання будь-якого предмета або явища, бажання вивчати його, а схильності — прагнення займатися певною діяльністю. Інтереси й схильності можуть збігатися і не збігатися одне з одним, можуть бути спрямовані до одного, кількох, багатьох видів діяльності.

Наступний елемент формули — «можу» — здібності (індивідуальні властивості людини, що забезпечують успішність виконання будь-якої діяльності, легкість засвоєння і оволодіння цією діяльністю, творчі можливості людини) й стан здоров'я (реальна можливість виконувати функції, покладені на працівника за конкретною професією).

Чи достатньо цих знань, аби правильно обрати професію?

    Уявімо собі, що якийсь юнак хоче бути збирачем кокосових горіхів. Він дійсно прагне цього і, до того ж, має достатню для цього спритність і силу, аби лазити пальмами. Але кокосові пальми не ростуть в Україні, тож, відповідно, наш юнак не знайде собі застосування як збирач кокосів.

    Отже, крім «хочу» і «можу» є ще й третя складова, яку суспільство називає словом «треба» — потреби реального ринку праці. Суспільству потрібні фахівці різних професій. Обираючи професію, слід узгоджувати свій вибір з потребою суспільства в кадрах. Саме поєднання усіх елементів формули вибору подальшого напряму професійної діяльності при обмірковуванні професійного плану допоможе визначити оптимальні шляхи вибору професії. Це вкрай важливо для сформованих на сьогодні умов ринку праці.

    Вибір майбутньої професії стосується не лише учнів старшої школи. Ви в 9 класі вже повинні визначати, куди йти далі: у десятий клас, професійний коледж чи використати інші можливості здобуття освіти й професії.

    Напрацювання планів на майбутнє становить найважливіше питання вашого дорослішання, є суттєвим показником вашої зрілості. Визначеність планів дуже багато змінює у вашій оцінці життя: з'являється розуміння свого місця в суспільстві — окреслено власні цілі, завдання, мотиви.

    Потужний поштовх для появи інтересу до певної професії дають навчання, спілкування з людьми, які працюють за тими чи іншими професіями, читання книг, перегляд телебачення, Інтернет. Ви цікавитеся багато чим, часто намагаєтеся зорієнтуватися в кількох напрямках одразу, відвідуючи різні секції та гуртки. Заняття в гуртках допомагають вам усвідомити свої схильності, можливості, недоліки, адже перевірка себе в діяльності — найкращий спосіб і для здійснення мрії, і для запобігання розчаруванням. Слід усвідомити, що шлях до успіху в будь-якій справі сповнений труднощів.

                          Мал. 3. Типові помилки під час вибору професії

Під час вибору професії існують типові помилки (мал. 3):

  • ототожнення навчального предмета з професією, зокрема, коли впевнену дванадцятку з якогось із шкільних предметів вважають єдиною і достатньою умовою успішного вибору професії. Шкільна математика — лише мала частина цієї науки. Те саме стосується історії, фізики, біології... Одна справа — отримувати дванадцятки за основи, зовсім інше — заглибитися в науку або в професію, пов'язану з нею;
  • захоплення тільки зовнішнім або яким-небудь одним боком професії;
  • невміння розібратися, оцінити свої здібності й мотиви вибору професії;
  • відсутність власного рішення у виборі професії під впливом некомпетентних осіб;
  • перенесення ставлення до людини, яка є представником даної професії, на саму професію (як зворотний ефект цієї помилки: вибравши престижний фах, людина іноді вважає, що пошану до цієї професії автоматично буде перенесено і на неї);
  • зневага до деяких важливих для суспільства професій;
  • орієнтація одразу на професії, що потребують найвищої кваліфікації.

Пам'ятаючи про помилки у виборі професії, не впадайте в іншу крайність — не сприймайте все вище вказане як систему заборонних знаків і не впадайте у відчай від найменшої схожості вашої власної ситуації з будь-яким із наведених прикладів. Свідомим вибір професії буде лише в тому разі, якщо людина правильно оцінює свої можливості й знає зміст тієї діяльності, яку збирається здійснювати.

Плануючи подальшу кар'єу й зростання в ній, необхідно враховувати:

  • зовнішнє оточення й умови вашого життя, економічні (фінансові) можливості ваші й вашої родини. Це те, що від вас практично не залежить;
  • до власних показників, якими ви можете певним чином керувати, належать: здібності, які ви можете розвивати, схильності, інтереси, наміри, мотиви, характер, темперамент, задатки й інші сторони вашої особистості.

Аби планувати вибір професії, вам важливо розібратися в тому, наскільки ці дві складові процесу проектування і планування вашої кар'єри можуть вплинути на ваш власний вибір.

Людська особистість надзвичайно складна. Вона має як набуті в процесі життя якості, так і відносно сталі біологічні властивості (задатки, тип нервової системи тощо).

Ви маєте дати самі собі характеристику, у якій оцінки ваших особистісних якостей повинні бути неупередженими щодо себе, повними й точними. У характеристиці вам необхідно уявити перспективу вашого розвитку, прогнозуючи його на майбутнє.

Якщо ви і ваші близькі помічають певну спрямованість професійних інтересів, наполегливість і завзятість, які ви проявляєте, то вам слід наполегливо їх розвивати, зокрема, й під час навчання. Після закінчення 9 класу варто визначитися, де знайти заняття до душі.

    Коли людина обирає професію вперше, вона, на жаль, дуже рідко замислюється над тим, чи має ця професія попит серед роботодавців, чи легко буде знайти роботу. А потім виявляється, що, закінчивши навчальний заклад і отримавши диплом, молодий спеціаліст залишається без роботи, жодного дня не попрацювавши за фахом. Раніше навчальні заклади набирали стільки студентів чи курсантів, скільки потім держава могла працевлаштувати. Нині ж, за умов економіки, яка за суттю є ринковою, гарантувати працевлаштування може тільки попит роботодавців на представників тієї чи іншої професії.

    Які ж можливі причини, що спонукають людей працювати на тій чи іншій роботі? Чого люди очікують, що хочуть отримати від своєї професійної діяльності?

    Проаналізувавши найпоширеніші інтереси й цінності, вчені запропонували загальну систему основних потреб людини, оформивши її у вигляді так званої піраміди Маслоу (мал. 4). В основі лежать фізіологічні потреби в харчуванні, житлі тощо. Потім йде потреба в захисті, стабільності життя. Далі людина проявляє потребу в спілкуванні, соціальних зв'язках і відносинах з оточуючими. Останні дві вищі потреби — це потреба в повазі й визнанні, а також потреба в реалізації своїх здібностей.

    З огляду на те, що сучасна людина більшу частину життя проводить на роботі, можна з упевненістю припустити, що вона прагнутиме задовольнити їх і у своїй трудовій діяльності.

    Тобто в основі діяльності, зокрема й трудової, лежить мотив (від лат. movere — приводити в рух, штовхати) — спонукання до діяльності, пов'язане із задоволенням потреб, перелік зовнішніх або внутрішніх умов, що викликають і вашу активність, і її спрямованість. Саме мотив спонукає і визначає вибір спрямованості вашої діяльності, тобто предмет, заради якого ви її (діяльність) здійснюєте.

                                        Мал. 4. Основні потреби людини

Є кілька груп мотивів вибору професії, які дають вам змогу самому для себе назвати (обрати) найважливіші й визначитися, чи дійсно вони важливі для вас:

  • соціальні (бажання своєю працею сприяти суспільному процесу, зайняти гідне місце в суспільстві відповідно до інтересів і можливостей);
  • моральні (бути корисним людям, надавати їм допомогу, спілкуватися);
  • естетичні (прагнення краси, гармонії, бажання працювати за фахом, пов'язаним із прекрасним);
  • пізнавальні (пов'язані з прагненням оволодіти спеціальними знаннями, проникненням у сутність професійної діяльності);
  • творчі (можливість бути оригінальним, неповторним);
  • матеріальні (прагнення мати високооплачувану роботу, пільги);
  • престижні (прагнення досягти високого становища в суспільстві, обрання професії, що забезпечує швидке просування службовими сходами, яка цінується серед друзів і знайомих);
  • побутові (можливість працювати в місті, мати «чисту роботу», близько до дому, легкість вступу до вузу, влаштування на роботу, поради та приклади друзів і знайомих).

На основі всіх цих підходів радимо вам приклад побудови особистого професійного плану, який допоможе сформувати обґрунтований і реальний професійний план.

  • 1. Головна мета (що я робитиму, яким буду, де буду, чого досягну, ідеал життя і діяльності).
  • 2. Ланцюжок найближчих і віддаленіших конкретних цілей (чому і де навчатися, перспективи підвищення майстерності).
  • 3. Шляхи й засоби досягнення найближчих цілей (бесіди з людьми, спроба сил, самоосвіта, вступ до навчального закладу, підготовчі курси).
  • 4. Зовнішні умови досягнення цілей (труднощі, можливі перешкоди, можлива протидія тих чи інших людей).
  • 5. Внутрішні умови (власні можливості: стан здоров'я, здібності до теоретичного або практичного навчання, наполегливість, терпіння, особисті якості, необхідні для роботи за даним фахом).
  • 6. Запасні варіанти цілей і шляхів їх досягнення (у разі виникнення непереборних перешкод для реалізації основних варіантів).

III. Запитання для самоконтролю  

Чи добре засвоїли?

  • 1. Які власне психологічні чинники повинні діяти в процесі вибору професії?
  • 2. Скільки етапів існує в професійному самовизначенні?
  • 3. Назвіть умовні складові формули вибору професії і розкрийте зміст кожної з них.
  • 4. Які типові помилки існують при виборі професії, що їх вам потрібно знати?
  • 5. Назвіть основні пункти особистого професійного плану.

Поясніть

  • 1. Чому такий важливий вибір життєвого шляху саме у вашому віці?
  • 2. Що слід враховувати, плануючи свою подальшу кар'єру й зростання?
  • 3. Яким чином мотиви впливають на ваш вибір професії?

IV. Повторюємо та закріплюємо

Підбиваємо підсумки

Усвідомленість (свідомість) і раціональність є головними характеристиками, що допомагають у здійсненні професійного вибору та реалізації в конкретних професіях.

Під час вибору професії треба зважено підходити до оцінювання складових формули професійного вибору — «хочу», «можу», «треба».

Професійний вибір завжди пов'язаний з можливістю припуститися помилок та не врахувати особисті мотиви здійснення цього вибору.

Складання особистого професійного плану є необхідною умовою правильного професійного вибору.

V. Домашнє завдання

Опрацювати теоретичний матеріал. Дайте письмову(повну) відповідь на питання: 

Що дає для появи інтересу до певної професії?

 Відповіді надсилайте на адресу    irina.кеfala@gmail.com 

Не забувайте вказувати число виконаної роботи, прізвище і клас.

БЕРЕЖІТЬ СЕБЕ!


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

6 клас 16.02.2022 Види та призначення тонколистового металу.

7 клас 05.02.2023 Технологія оздоблення виробів із деревини

7 клас 25 .09.2023 ПОНЯТТЯ ПРО ГРАФІЧНІ ЗОБРАЖЕННЯ. ЕСКІЗИ.