10-11 клас 16.05.2022 ТЕХНОЛОГІЇ ТРВЗ-технологія (теорії розв'язання винахідницьких завдань)
10-11 клас 16.05.2022 ТЕХНОЛОГІЇ
ТЕМА: ТРВЗ-технологія (теорії розв'язання винахідницьких завдань)
Теорія рішення винахідницьких задач (ТРВЗ)) — методика творчості в галузі винахідництва розроблена Генріхом Альтшулером. Автор методики формалізував процес винахідництва й представив його у вигляді алгоритму. Згідно з Альтшулером, винахідництво полягає в усуненні протиріч всередині технічної системи.
«Вчися мислити сміливо!» - ось основна ідея даної педагогічної системи. Ті, хто один раз зіткнулися з ТРВЗ, не тільки починають інакше мислити і вирішувати поставлені завдання, але і значно змінюють ставлення до світу.
Вперше ТРИЗ була апробована в 60-ті роки ХХ століття в
гуртках технічної творчості, де проводилося навчання інженерами та педагогами,
які пройшли підготовку на семінарах Г. С. Альтшуллера. На цих заняттях учнів
вчили творчому процесу: придумувати нові, до тих пір небачені літаки, машини,
кораблі, а потім виготовляти їх моделі. Ці творіння брали участь у всіляких
конкурсах, як у нашій країні так і за кордоном. При цьому вони дуже часто
ставали переможцями виставок і отримували патенти на винахід. Саме тоді вперше
було поставлено під сумнів твердження, що творчий потенціал - це вроджений
талант. ТРВЗ - педагоги стверджували, що будь-якої дитини можна навчити
творчому процесу.
Крім навчання творчої діяльності,
в завдання ТРИЗ - педагогіки входить ознайомлення учнів з прийомами творчої
уяви, розвиток уміння і навички розв'язання винахідницьких завдань.
ТРВЗ - технології базуються на
наступних компонентах:
1. Рішення відкритих завдань
Учнів вчать вирішувати завдання,
в яких чітко сформульовано умову, є невідоме і конкретний спосіб вирішення. У
житті, часто, все не так однозначно: доводиться стикатися з інформацією, яка
може зовсім не знадобитися для вирішення завдання, варіантів знаходження
невідомого може бути декілька і потрібно вибрати найбільш підходящий, а відповідь
може бути зовсім не прогнозована. Вирішенню таких «відкритих завдань» не вчить
програма, цим займається ТРИЗ - педагогіка.
2. Формування творчої уяви
Сьогодні ТРИЗ з упевненістю
заявляє, що винахідником може стати будь-яка людина, починаючи від програміста
і закінчуючи домогосподаркою. І це не порожні слова. ТРВЗ - педагоги володіють
конкретними прийомами, що допомагають розвивати творче, креативне мислення.
Познайомитися з ними можна прочитавши книгу П. Р. Амнуель «РТВ - це дуже
просто!»
3. Подолання психічної інерції
Приступаючи до вирішення поставленого завдання, наша
послужлива пам'ять відразу нав'язує нам звичні відпрацьовані стереотипи
знаходження відповіді. Саме це і прийнято називати психічної інерцією. Психологічна інерція зумовлена порядком, який панує у свідомості, і заважає
новим ідеям «пробитися» з підсвідомості у свідомість. Подолати психологічну інерцію (ПІ) допомагають методи
розвитку творчої уяви, які використовуються у роботі ТРИЗ - педагогами.
Психологічна інерція допомагає
людині виконувати звичні дії, навіть не думаючи; ми можемо застібати одежу чи
зав’язувати шнурки не дивлячись; рука з ложкою сама знаходить рот, якщо ви
дивитесь в цей момент телевізор. Психологічна інерція допомагає людині, хоче
полегшити її життя, але при цьому починає заважати, якщо умови змінюються, або
коли потрібно оцінити ситуацію з іншої, незвичайної точки зору. Психологічна
інерція заважає придумувати нове, пропонуючи старі відповіді, чи пропонує
швидко здаватися: «Цього не може бути!» Ось чому, фантазуючи, потрібно
враховувати, що психологічна інерція існує.
4. Розвиток асоціативного та
системного мислення
Як це не парадоксально, але саме
асоціації допомагають робити відкриття. Для розвитку асоціативного мислення, в
першу чергу, треба звільнитися від стереотипів і кліше у свідомості, далі
необхідно розширювати сферу асоціацій і на останньому етапі потрібно працювати
над побудовою необхідних асоціацій. Цікаву методику розвитку асоціативного
мислення пропонує ризький автор А.А. Неретніекс в однойменній книзі.
Застосування ТРИЗ - технологій на практиці
Сьогодні ТРВЗ включають не тільки в шкільний компонент
навчальних планів багатьох ліцеїв і гімназій, але і використовується як метод
навчання на окремих предметах в загальноосвітніх школах. Така популярність ТРИЗ
- педагогіки обумовлена необхідністю становлення нового типу особистості, який
би відповідав сучасної інформаційної ери, чого не може забезпечити класична
система освіти, сформована на зорі індустріальної епохи.
ТРВЗ включає в себе:
-
механізми перетворення проблеми в образ
майбутнього рішення;
-
механізми придушення
психологічної інерції, яка перешкоджає пошуку рішень (неординарні рішення важко
знаходити без подолання наших стійких уявлень і стереотипів);
-
великий інформаційний фонд - концентрований
досвід вирішення проблем.
ТРИЗ-педагогіка ставить за мету
формування сильного мислення і виховання творчої особистості, підготовленої до
розв’язування складних проблем у різних сферах діяльності. Учень, який володіє
елементами ТРИЗ, намагається розв’язати свої проблеми без залучення сили. У
педагога, який використовує теорію, учні займаються із захопленням, без
перевантажень освоюють нові знання, розвивають мовлення й мислення. Сценаристам
і письменникам технології розвитку творчої уяви допомагають розвинути сюжети
їхніх творів, придумати неординарні фантастичні об’єкти.
Бізнесмени, що володіють ТРИЗ,
обходять конкурентів і підвищують свої доходи за рахунок більш ефективного
використання ресурсів, які вони мають.
Ефективність ТРИЗ-педагогіки
полягає в її інструментальності та достатній гарантованості формування
пошукових умінь в учнів.
Дидактичні принципи ТРВЗ – технологій
Щоб використовувати у своїй
роботі творчі завдання, педагогу важливо враховувати такі дидактичні принципи:
а) принцип свободи вибору
Існує велика кількість цінностей
у нашому житті. Деякими ми нехтуємо, деяких дотримуємося, ще якісь
зневажаємо... Але серед них існує одна, найцінніша для кожної людини,– це
свобода! Ніхто з нас не любить нав’язані дії, чужі рішення, відсутність вибору.
Особливо не люблять цього учні. Під час навчально-виховного процесу, де тільки
можливо, потрібно надавати учням право вибору. Але з однією важливою умовою:
право вибору необхідно врівноважувати свідомою відповідальністю за свій вибір.
б) принцип відкритості
«Я знаю, що я нічого не знаю!» –
говорив мудрий грек. «Я добре знаю хімію, алгебру, історію»,– говорить сильний
випускник школи. Сумно те, що цей випускник не знає головного: він не знає,
чого ж він не знає. Дуже непевно уявляє сьогодні учень межі своєї обізнаності,
й вже зовсім у тумані – межі пізнання наук. Звідки тоді ж візьметься
допитливість, без якої будь-яке навчання – лише виховання виконавців?!
ТРИЗ-педагогіка пропонує використовувати в навчанні відкриті задачі. Не тільки
давати знання, але ще й показувати їх кордони, «стикати» учня з проблемами,
розв’язання яких лежить за межами вивченого курсу.
в) принцип зворотного зв’язку
Регулярно контролювати процес
навчання за допомогою розвитку системи прийомів зворотного зв’язку. Чим більш
розвиненою є система (технічна, економічна, соціальна, педагогічна), тим більше
у ній механізмів зворотного зв’язку. Викладач на уроці відстежує такі
параметри: настрій учнів, ступінь їх зацікавленості, рівень розуміння та
засвоєння матеріалу тощо.
г) принцип діяльності
«Учень, що напханий знаннями, але
не вміє їх використовувати, нагадує фаршировану рибу, яка не здатна плавати»,–
так казав академік О.Л. Мінц. Бернард Шоу стверджував: «Єдиний шлях, який веде
до знань,– це діяльність». Навіть маленька практика коштує великої теорії. Тому
організовувати засвоєння учнями знань, умінь, навичок необхідно у формі
діяльності. Щоб знання стали інструментом, а не «залежами старья на задворках
интеллекта», учень повинен з ними працювати. Що означає: працювати зі знаннями?
Це означає: застосовувати їх, шукати умови і кордони застосування,
перетворювати, розширяти, доповнювати, знаходити нові зв’язки і співвідношення,
розглядати в різних моделях і контекстах.
д) принцип ідеальності
Ідеальність – одне з ключових
понять ТРИЗ-педагогіки. Будь-яка наша дія характеризується не тільки отриманою
від неї користю, але й витратами зусиль, нервів, часу, коштів. Ідеальна дія тим
вища, чим більша від неї користь і менші витрати. ТРИЗ-педагогіка вчить
максимально використовувати можливості, знання, інтереси самих учнів з метою
підвищення результативності і зменшення витрат у процесі навчання. Якщо ми
грамотно узгодимо зміст і форми навчання з інтересами учнів, тоді вони самі
будуть прагнути дізнатися – що ж далі? Тоді вони відчують свій успіх і самі
захочуть його підкріпити. Принцип передбачає активне залучення учнів в
управління своїм колективом. Тоді вони самі навчають одне одного. Викладач не
стомлюється, не випрацьовується при найвищій ефективності своєї праці.
«Уява набагато важливіша за
знання»,– говорив Альберт Ейнштейн.
Ми погодимося із цим, але з одним
зауваженням: знання того, як мислити нестандартно, тобто як уявляти,– ще
важливіше. Розробкою знань і умінь розв’язувати нестандартні задачі займається
ТРВЗ.
Досягнення творчого рівня розвитку особистості можна
вважати найвищим результатом будь-якої педагогічної технології. Але є
технології, в яких розвиток творчих здібностей - пріоритетна мета. Серед них
чільне місце посідає ТРВЗ - теорія розв'язання винахідницьких
завдань, яка ефективно сприяє розвиткові технічної творчості загалом і творчої
особистості зокрема.
Застосування педагогами універсальних методів розвитку
творчості й нестандартного мислення учнів дає змогу підвищити ефективність
навчально-виховного процесу. ТРВЗ використовують і в організації дозвілля
учнів. Системний підхід у розвитку творчої особистості - це основний принцип
ТРВЗ, що його використовують для розвитку творчої активності учнів. Завдяки
йому виникають широкі можливості щодо розкриття елементів об'єкта, їхніх
внутрішніх і зовнішніх зв'язків, що об'єднують усі знання про об'єкт в єдине
ціле. Застосовуючи цей підхід, знаходять відповіді на багато питань, які
хвилюють дитину, а опанувавши його, вона сама навчиться пояснювати те, що її
цікавить.
Методи, що застосовують у технології
ТРВЗ, розвивають такі пізнавальні та творчі здібності учнів, як уміння
встановлювати причиново-наслідкові зв'язки, робити висновки, інтегрувати й
синтезувати інформацію, аналізувати ситуації, передбачати наслідки,
вибудовувати гіпотези, застосовувати нові ідеї та методи розв'язання задач на
практиці; здатність висловлювати оригінальні ідеї і винаходити
нове;
творча уява, дивергентність мислення (здатність припускати наявність кількох
правильних відповідей на одне запитання і продукувати оригінальні творчі
ідеї), розуміння неоднозначності ідей, розвинена інтуїція та ін.
До основних принципів побудови занять з використанням ТРВЗ-технології в можна віднести: мінімум повідомлення інформації, максимум міркувань; оптимальну форму організації обговорення проблемних ситуацій - мозковий штурм; системний підхід (все в світі взаємопов’язане, і будь-яке явище має розглядатися в розвитку); включення в процесі пізнання всіх доступних для дитини розумових операцій і засобів сприйняття (аналізаторів, причинно-наслідкових висновків і висновків, зроблених самостійно; предметно схематичної наочності); обов’язкову активізацію творчої уяви
(продовження на наступному уроці)
ВСЕ БУДЕ УКРАЇНА
Коментарі
Дописати коментар