10-11 клас 23.05.2022 ТЕХНОЛОГІЇ
10-11 клас 23.05.2022 ТЕХНОЛОГІЇ
ТЕМА: ТРВЗ-технологія (теорії розв'язання винахідницьких
завдань) ПРОДОВЖЕННЯ
1. Завдання, під
час розв'язання яких використовують призначені для цього засоби. Знаходять їх у
межах однієї вузької спеціальності, обравши одне рішення кількох
загальноприйнятих і очевидних варіантів. Сам об'єкт при цьому залишається без
змін.
2. Завдання,
розв'язання яких вимагає певної видозміни об'єкта. При цьому з десятків
варіантів доводиться обирати оптимальний. Засоби розв'язання таких завдань
належать до однієї галузі техніки.
3. Завдання,
розв'язання яких приховане серед сотень неправильних, оскільки об'єкт, що
вдосконалюється, має бути значно змінений. Прийоми розв'язання таких завдань
знаходять в інших галузях техніки.
4. Завдання, у
процесі розв'язання яких об'єкт, що вдосконалюється, змінюється повністю. Пошук
рішень, як правило, відбувається не у сфері техніки, а в сфері науки.
5. Завдання,
розв'язання яких досягається зміною всієї технічної системи, до якої належить
об'єкт, що вдосконалюється. Кількість проб і помилок за таких обставин зростає
до сотень тисяч і мільйонів. Здебільшого засоби розв'язання завдань цього рівня
знаходяться за межами тогочасних можливостей науки. Тому традиційно розв'язанню
винахідницького завдання передує наукове відкриття.
Ефективним прийомом розв'язання винахідницьких завдань є переведення їх з
вищих рівнів на нижчі. Якщо, наприклад, завдання четвертого чи п'ятого рівнів,
послуговуючись спеціальними прийомами, перевести на перший або другий рівень,
то далі спрацює звичайний для такої ситуації механізм їх розв'язання. Головне,
щоб навчитися швидко звужувати пошукове поле, перетворюючи «складне» завдання
на «просте».
Творчі,
винахідницькі завдання стають такими, оскільки містять у собі суперечності, в
подоланні яких виявляється сутність творчого процесу.
Які ж сфери застосування ТРВЗ?
Спочатку ТРВЗ створювався для вирішення винахідницьких
задач у технічних системах. Сьогодні ТРВЗ використовується для вирішення
завдань в різних областях, наприклад: бізнес, природничі науки, педагогіка,
література, мистецтво.
ТРВЗ-педагогіка ставить за мету формування сильного мислення та виховання
творчої особистості, підготовленої до вирішення складних проблем у різних
галузях діяльності. Її відмінність від відомих засобів проблемного навчання - у
використанні світового досвіду, накопиченого в області створення методів
вирішення винахідницьких завдань. Звичайно, цей досвід перероблений і
узгоджений з цілями педагогіки.
Сучасна ТРВЗ-педагогіка включає в себе курси, розраховані на вікові групи
від дошкільнят до студентів і дорослих фахівців. Особливістю роботи з кожною
віковою групою є вибір об'єктів винахідницької діяльності, відповідних віку. На
сьогоднішній день видано більше 60 методичних посібників, книжок з педагогічної
тематики.
Результати психолого-педагогічних досліджень свідчать,
що, коли дитині 3—6 років, її творча уява, фантазія сягають найвищого розвитку.
Та якщо три-чотирирічний малюк мислить нестандартно, часом навіть інтуїтивно,
то згодом ця здатність зникає, оскільки дітей вчать сприймати вже готове, всіма
доведене. Навіть молодші школярі настільки пригноблені стереотипами мислення (у
ТРВЗ — психологічною інерцією), що їх уже неможливо навчити грамотно творчо
мислити.
Психологічна
інерція є бар´єром при створенні, застосуванні нового. Такими психологічними
бар´єрами можуть бути:
— боязнь втрутитися в чужу
галузь, породжена вузькою спеціалізацією;
— боязнь видатися
некомпетентним, що породжує боязнь критики;
— страх перед авторитетом;
— боязнь ідеального як чогось
недосяжного, нереального;
— невміння сприймати об´єкт у
незвичній функції, тобто творча сліпота.
Для усунення цих бар´єрів необхідно дотримуватися основних принципів
стимулювання творчої активності, які передбачають:
— створення безпечної
психологічної бази, до якої можливо
було б повернутися, будучи «здивованим»
власними відкриттями у процесі пошуків нестандартних рішень;
— підтримання здатності до
творчості, неприпустимість несхвальної оцінки творчих спроб;
— терпимість до незвичних ідей
і запитань, необхідність відповідати на всі запитання тощо.
Важливим є дотримання
розроблених професором К. Вайнцвангом «заповідей» для розвитку творчої
особистості:
— будь господарем своєї долі;
— досягни успіху в тому, що
любиш;
— зроби свій конструктивний
внесок у спільну справу;
— вибудовуй свої відносини з
людьми на довірі;
— розвивай свої творчі
здібності;
— культивуй у собі сміливість;
— піклуйся про своє здоров´я;
— не втрачай віри в себе;
— намагайся мислити позитивно;
— поєднуй матеріальний достаток
із духовним задоволенням.
Психолог Л. О. Макрiдiна видiляє такi концептуальнi
положення технологiї ТРВЗ:
◦ Теорiя – каталiзатор творчого розв’язання проблем.
◦ Знання – iнструмент, основа творчої iнтуiцiї.
◦ Творчими здiбностями надiлена кожна людина (винаходити
можуть Усi).
◦ ТВОРЧОСТI треба навчати всiх!
◦ ТВОРЧОСТI, як i будь-якiй дiяльностi, можна навчитися.
ТРВЗ-технологія – це унікальний інструмент для пошуку нових оригінальних
ідей; виявлення і вирішення багатьох творчих проблем. Причому для розвитку
творчих якостей особистості в ТРВЗ-технології використовуються методи розвитку
творчої уяви; теорія розвитку творчої особистості; теорія розвитку творчих
колективів.
Застосовуючи різноманітні методичні прийоми школярі вчаться аналізувати
конкретну ситуацію і знаходити оригінальні шляхи її розв’язання. Цей процес
краще відбувається у співпраці, спільній творчості дітей та дорослих. Методика
ТРВЗ сприяє зниженню шаблонного мислення, розкриває пластичність думки,
допомагає бачити й розуміти сміливі та неочікувані рішення, привчає до
використання незвичних прийомів, допомагає зберегти широкий кругозір та передбачення,
виховує вміння долати страх перед «безглуздою» ідеєю.
Коментарі
Дописати коментар