8 клас 16.02.2024 Конструкційні матеріали як один із чинників формотворення

 

8 клас 16.02.2024  

ТЕМА:Конструкційні матеріали як один із чинників формотворення

I. Актуалізація опорних знань

  • 1. Пригадай легкооброблювані, пластичні матеріали, із яких ти макетував іграшкові вироби на уроках праці в початкових класах або на заняттях гуртка. Чи доводилося тобі створювати макети за власним задумом? 
  • 2. Пригадай, який виріб називають макетом; моделлю.
II. Вивчення нового матеріалу

У проектних технологіях виокремлюються такі поняття, як «художнє проектування» і «художнє конструювання». Дизайнери як художники проектують думками і словами, начерками та ескізами.

    Особливістю художнього проектування є площинне формотворення нового виробу. 

    Дизайнерські пропозиції потім утілюються в об’ємно-просторових макетах з пластичних матеріалів, моделях і виробничих зразках з конструкційних матеріалів - природних або штучних (мал. 1).

Мал. 1. Твори ландшафтного і промислового дизайну

    Макетування - це метод і процес об’ємного проектування виробів, їх частин та деталей. На відміну від креслень, рисунків, схем та різних описів, макет дає повне уявлення про виріб, що створюється.

На різних етапах художнього конструювання використовують такі макети: пошукові (для визначення основних об’ємно-просторових або компонувальних характеристик проектованого виробу, зіставлення альтернативних проектних пропозицій);                                                                                                             довідні (для більш детального опрацювання окремих елементів виробу);  посадкові (різновид довідних макетів, створюваних у натуральну величину з метою відпрацювання ергономічних якостей виробу);                                            діючі (для порівняння з існуючими аналогами, перевірки функціонування окремих елементів виробу) і демонстраційні.                                                                                        Виготовляють макети з матеріалів, що легко обробляються: м’якого пластиліну, пінопласту, паперу, картону тощо. Вибір макетного матеріалу залежить від призначення макету. Папір і картон застосовують найчастіше в пошукових макетах нового виробу. Пластилін використовують на будь-якій стадії роботи, за винятком демонстраційної. Дерево, гіпс, оргскло в основному призначені для демонстраційних моделей, а також для макетів, на яких проводять ергономічні дослідження.                                                                                                                                 Основними матеріалами для макетів служать прості у використанні папір типу «Ватман» і тонкий картон. У макетуванні використовують також і акварельний папір, який за своїми характеристиками більше наближений до картону (мал. 2, а).

Мал. 2. Застосування паперу та картону: а - пошукове макетування з паперу і картону;        б - виготовлення виробів інтер’єрного призначення

    Для роботи з папером і картоном потрібні такі інструменти: ножиці, ножі, шило, металеві лінійки, циркулі, олівці. Для виготовлення паперових і картонних макетів застосовують різноманітні клеї (казеїновий, гумовий, столярний), але найкращими є синтетична емульсія ПВА та силікатні клеї. Вони добре заповнюють щілини й порожнини, дають міцний клейовий шов, швидко висихають. Це дозволяє з’єднувати деталі різними способами без вирізування «клапанів» або «язичків».

    У пошуках художньої форми плоский лист трансформується в об’ємний предмет за допомогою надрізів, вирізів, згинів та інших подібних операцій. Так можна отримати об’ємні елементи типу «гармошка», «сітка», ребристі деталі різного типу (мал. 2, б). Виготовляючи пошукові конструкції, моделі, макети, найкраще використовувати кольоровий папір або ватман, попередньо затонований у певний колір.

Один з різновидів роботи з папером - виготовлення виробів технікою пап’є-маше (мал. 3). Папір рвуть на шматочки, розмочують 24 години, одержану масу кип’ятять до перетворення її на в’язку рідину, потім сушать. Сухий залишок розтирають із рідким столярним клеєм (можна додавати гіпс, крохмаль), суміш розмішують до консистенції тіста й розкачують листи товщиною близько 3 мм, накладають їх на попередньо змащену форму з дерева, гіпсу, пластиліну, обжимають рукою, валиком. Коли деталь підсохне, її знімають з форми й сушать. Суху деталь обробляють ножем, стамескою. Ґрунтують, шпаклюють, оздоблення проводять емалевим напилом або плівкою.

Мал. 3. Пошукове макетування з використанням техніки пап’є-маше

    Глина та пластилін є основним матеріалом у макетуванні (мал. 4). Попередник пластиліну - невисихаючі скульптурні глини - найзручніший макетний матеріал, призначений для обробки руками. Перевага скульптурних глин у тому, що з часом вони змінюють свою щільність, стають твердішими. Ця особливість матеріалу високо цінується, оскільки матеріал сам набуває потрібної форми, забезпечуючи опрацювання всіх дрібних деталей.

Мал. 4. Пошукове макетування з глини та пластиліну

    Пластилін - макетний матеріал багаторазового використання, який практично не дає відходів. Пластилін легко набирає потрібної форми і фіксує її. Цей матеріал м’який та аморфний. Його обробка проводиться руками та найпростішими інструментами: ножем, металевими лінійками й шкребками, шаблонами різної конфігурації та ін. Особливість пластиліну в тому, що з часом він майже не змінює своєї щільності та пластичності.

    Застосовуються в макетуванні й синтетичні пластичні маси, що, застигаючи, тверднуть та дозволяють піддавати макет складнішим видам обробки.

Прекрасний матеріал для робіт з макетування - дерево. Більш доступні для обробки м’які породи дерева: липа, береза, сосна, тополя, вільха. З деревини виконують фрагменти й деталі макетів.

Пошуковий макет, за всіх його переваг (дешевизна, короткий термін створення та ін.), - це імітація виробу. Тому для повного уявлення про нову предметну форму, її випробування в реальних умовах експлуатації створюють виробничий зразок у натуральних розмірах із традиційних природних і штучно створених конструкційних матеріалів.

Економне використання матеріалів

    Ти ознайомився з матеріалами, які використовуються в інтер’єрах архітектурних споруд. Спочатку дизайнери використовують легкооброблювані, пластичні матеріали для конструювання пошукових макетів майбутніх виробів. Потім інженер-конструктор спільно з дизайнером створює виробничий зразок виробу з конструкційних матеріалів. Інженер-технолог розробляє технологічну послідовність виготовлення виробу з метою його масового тиражування для споживачів. Дизайнер, інженер-конструктор і технолог обов’язково дотримуються вимоги економного використання матеріалів. Економія матеріалів знижує собівартість продукції.

    На практичних заняттях навчайся економно розмічати заготовки: уміло вибирай базову сторону заготовки або проводь у потрібному місці заготовки базову лінію, від якої починається процес економного розмічання матеріалу.

Для найдопитливіших

    З давніх часів мініатюрний образ використовувався для перевірки архітектурних і конструктивних рішень, пошуку досконалого вигляду і бездоганної структури задуманої споруди. Водночас однією з ключових функцій макета була демонстрація майбутнього об’єкта, підтвердження чого дійшли до нас із різних часів і місць.

Одними з найдавніших макетів, що дійшли до нас, є трипільські макети житла і культових споруд (мал. 5), які виявлені в розкопках на території України і Молдови. Вони датуються VI—III тис. до н. е.

Мал. 5. Макети житла

Моделі будинків і храмів знаходять у розкопках Давнього Єгипту та Месопотамії XV ст. до н. е. У Перу є унікальний макет доколумбової Америки, археологічний артефакт Сайвена (Sayhuite stone). У ньому змодельовано місто з діючою іригаційною системою (мал. 204). Імовірно, макет створили майстри Імперії інків у X—XVI ст. Він висічений з гранітного валуна діаметром близько 4 м. Передбачається, що для точного моделювання гідродинамічних властивостей води в ньому використовували ртуть.

Мал. 6. Давній макет міста

На дозвіллі

    Придумай різні варіанти написання друкованої букви Д. Вибери один із варіантів. Склади конструктивний рисунок будинка з вибраної букви-конструкти Д: фундамент і стіни, дах, димар, вікна, двері, східці до дверей тощо. Перетвори букву-конструкту Д на «де-мобіль» або іншу конструкцію. Художньо оформи його екстер’єр.(За бажанням)

У свою скарбничку

Адгезив - речовина, здатна з’єднувати матеріали шляхом поверхневого зчеплення.

Виробничий зразок - проектна конструкція з технологічно доцільних конструкційних матеріалів зі справжніми розмірами.

Демонстраційний макет - поєднання макета з моделлю: проектна конструкція, створена з конструкційних матеріалів для пошукового макетування зі збереженням розмірів у масштабі.

Макетування (італ. «ескіз, начерк») - умовне або «натуральне» об’ємно-просторове формоутворення з пластичних матеріалів у певному масштабі, що дозволяє вести пошук і оцінку естетичних, функціональних, конструктивно-технологічних або споживчих якостей нового виробу.

Моделювання (франц. «ліпити, формувати») - створення моделі чого-небудь; метод роботи, що ґрунтується на заміні конкретного об’єкта роботи (оригіналу) іншим, подібним до нього (моделлю).

Модель - зразок якогось нового виробу, взірцевий примірник чогось.

Пап’є-маше (франц. букв. «жований папір») - композиційний матеріал, що складається зі шматків паперу або спеціальної пластичної целюлозної маси, іноді армований текстилем і зв’язаний за допомогою адгезиву, наприклад клею, крохмального клейстеру або клею для шпалер.

III. Запитання для самоконтролю 

  • 1. Що називають макетуванням виробів?
  • 2. Які етапи виокремлюються у процесі макетування?
  • 3. Які матеріали використовують для пошукового макетування?

IV. Домашнє завдання

Тестові завдання

1. Кінцевим результатом художнього проекту дизайнера є:

  • А словесне формулювання творчого задуму
  • Б кольорографічне площинне зображення нової предметної форми
  • В об'ємний пошуковий макет або виробничий зразок майбутнього виробу

2. Макетування - це процес:

  • А проектування виробів
  • Б конструювання виробів
  • В художнього конструювання виробів
  • Г об’ємного проектування виробів з пластичних матеріалів у певному масштабі

3. Для пошукового макетування дизайнери використовують:

  • А композитні матеріали
  • Б деревину й метал
  • В м’які пластичні, легко оброблювані матеріали

 Відповіді надсилайте на ел. адресу    irina.rtfala@gmail.com 

Не забувайте вказувати число виконаної роботи, прізвище і клас..

ВСЕ БУДЕ УКРАЇНА!!!!



Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

6 клас 16.02.2022 Види та призначення тонколистового металу.

7 клас 05.02.2023 Технологія оздоблення виробів із деревини

7 клас 25 .09.2023 ПОНЯТТЯ ПРО ГРАФІЧНІ ЗОБРАЖЕННЯ. ЕСКІЗИ.