10-11 клас 02.05.2022 ТЕХНОЛОГІЇ

 

10 клас 02.05.2022  ТЕХНОЛОГІЇ

ТЕМА: Метод випадковостей

Метод випадковостей - це метод, заснований на творчій пізнавальній активності винахідника в процесі розв’язання проблем. Автором метода випадковостей вважають Генріха Буша - американського винахідника і розробника методів технічної творчості.


Метою методу є вдосконалювання об’єкта за рахунок одер­жання великої кількості оригінальних модифікацій об’єкта з не­сподіваними властивостями.

Суть методу полягає в перенесенні ознак випадково обраних об’єктів на об’єкт, що вдосконалюється, який лежить ніби у фокусі перенесення й тому називається фокальним. Утворені незвичайні сполучення розвиваються шляхом вільних асоціацій.

Розглянемо реалізацію методу на прикладі, наведеному Г. Бушем

1. Визначаємо синоніми об’єк­та. Об’єктом обрано стілець, щоб запропонувати дизайнерам нові модифікації для меблевого вироб­ництва. Можливий ряд синонімів: стілець — крісло — табурет — пуф — лава.

                              




2.  Довільно обираємо випадкові об’єкти і ство­рюємо ланцюжок зі слів, визначених навмання, на­приклад: електролампочка — грати — кишеня — обручка — квітка.

  3.  Складаємо комбінації відповідно до перших двох пунктів: об’єд­нуємо кожен об’єкт (з ланцюга синонімів) з кожним випадковим: стілець з електролампочкою, ґратчастий стілець, стілець з кишенею, стілець для пляжу, електричне крісло, табурет для квітів і т. д.

  4.  Складаємо таблицю ознак випадкових об’єктів.

Таблиця 1. Ознаки випадкових об’єктів за методом випадковостей

Об’єкт

                 Ознаки випадкових об'єктів

Електро­лампочка

Скляна, світло- і тепловипромінювальна, електрична, з цоко­лем, з електроконтактами, матова, кольорова

Ґрати

Металеві, пластмасові, плетені, зварні, ковані, гнучкі, жорст­кі, великі, дрібні, з однаковими або неоднаковими осередками з різних за матеріалом елементів

Кишеня

Передня, бічна, задня, зовнішня, внутрішня, накладна, потай­на, з блискавкою, для зберігання документів, носових хусто­чок, грошей, письмового приладдя, дзеркала, кишенькового ліхтаря, радіоприймача

Обручка

Металева, дерев’яна, пластмасова, звита, суцільна, з галь­ванічним покриттям, з орнаментом, з годинником, з радіопри­ймачем, для спортивних вправ, для птахів

Квітка

Одноколірна, багатоколірна, запашна, чашоподібна, плямис­та, така, що обертається до сонця, парасолькою, польова, гірська, осіння, водяна, садова, з колючками, симетрична, лі­карська, пухнаста

5.       Генеруємо ідеї шляхом почергового приєднання до об’єкта та його синонімів ознак з таблиці. Наприклад, якщо тільки взяти ознаки елект­ролампочки, можна отримати крісло з лампою, скляний стілець, крісло- квітку, тепловипромінювальне крісло і т. д.

     6.        Генеруємо ланцюги асоціацій. Із внесених до таблиці ознак утворюємо ланцюги асоціацій.

   7.        Зробимо необхідні пояснення. Оскільки це віддалені асоціації, а відомо, що непрямі взаємозв’язки предметів і явищ дійсності виникають у свідомості людини на рівні відчуттів та уявлень, то встановлення цих зв’язків залежить від суб’єктивного досвіду людини, її індивідуальних нахилів та здібностей. Ланцюг асоціацій, що утворюють спеціально, дає змогу охопити різні характеристики і несподівані можливості вдосконалюваного об’єкта.

  8.        Наведемо приклад створення ланцюга асоціацій. Оберемо для створення ланцюга слово книжка. До чого подібна книжка? Що пов’язуємо з книжкою? Комусь це нагадає про інформацію. Інформацію і її збереження можна пов’язати з комп’ютером, комп’ютер — із всесвітньою мережею Інтернет. Отже, ланцюг асоціацій може бути таким: книжка — інформація — комп’ютер — Інтернет і т. д.

 9.        Генеруємо нові ідеї шляхом почергового приєднання до елементів ланцюгів синонімів елементів ланцюгів асоціацій. Наприклад, поєднуємо стілець з книжкою, крісло з комп’ютером і т. д.

 10.                 Обираємо оптимальний варіант. З’ясовуємо, який об’єкт обрати для виготовлення. Аналізуємо інші варіанти і доходимо висновку, що оптимальним буде виготовлення крісла із місцем для розташування комп’ютера (ноутбука).

 11.         Відібрати найкращі ідеї і змодифікувати їх.

ЗАПИТАННЯ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ


1.   У чому полягає метод випадковостей? Хто його автор?

2. Схарактеризуйте етапи методу випадковостей, застосованого на практиці.

3. Наведіть приклади об’єктів, створених за методом випадковостей.


                     Миру та перемоги нашій країні




Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

6 клас 16.02.2022 Види та призначення тонколистового металу.

7 клас 05.02.2023 Технологія оздоблення виробів із деревини

7 клас 25 .09.2023 ПОНЯТТЯ ПРО ГРАФІЧНІ ЗОБРАЖЕННЯ. ЕСКІЗИ.