10-11 клас ТЕХНОЛОГІЇ 04.04.2022

 

 04.04.2022 10 -11 клас ТЕХНОЛОГІЇ

ТЕМА:  ДОБІР ТЕХНОЛОГІЙ ДЛЯ РЕАЛІЗАЦІЇ «МОЗКОВОГО ШТУРМУ»

    До різновидів методу "мозкового штурму" відносять: кон'юнктурні наради, метод 635, морфологічний метод і деякі інші. 

Кон'юнктурні наради являють собою спрощений варіант "мозкового штурму", їх учасники на чолі з керівником підприємства виробляють узгоджені оцінки стану і розвитку ринку.

Метод 635 являє собою такий варіант експертного опитування. Формується група експертів з 6 чоловік, кожний з яких одержує в письмовому вигляді викладення проблеми. Кожний учасник експертизи також письмово подає як мінімум 3 власні пропозиції, що дозволяють вирішити проблему. На це дається 5 хвилин. Потім кожний учасник передає аркуш із своїми пропозиціями наступному учаснику, який розвиває запропоновані ідеї (кожний аркуш йде по колу, поки не побуває у всіх учасників). Таким чином, багаторазово розглядають 18 спочатку висунутих пропозицій, доповнених і удосконалених учасниками обговорення, і в результаті обирають оптимальний результат.

"Лицем до лиця" - метод співвіднесеної оцінки

    Говорячи про такий різновид процедури роботи експертів, як от. про спільну роботу в декілька турів, необхідно зробити одне важливе уточнення. Робота в декілька турів аж ніяк не припускає, що експерти обов'язково зустрічаються декілька разів для обговорень. У процесі обговорення, вони,

  • - по-перше, у рамках чітко організованої процедури обговорення мають можливість висловитися неодноразово;
  • - по-друге, проведена дискусія алгоритмізується, тобто чітко регламентується послідовність виступів, їх тривалість, логіка обговорення тощо. Звідси і друга назва процедури: "метод співвіднесеної оцінки".

Виділяють такі ключові якості, переваги подібного підходу:

  • - негайний зворотний зв'язок між учасниками обговорення;
  • - змагання між учасниками щодо висунутих ідей і пропозицій;
  • - наявність невербальної, тобто без слів, експресивної комунікації;
  • - швидке досягнення учасниками дискусії порозуміння та ін.

На жаль, ця методика не одержала достатнього розвитку в дослідженнях, і не тільки маркетингових. Проте очевидно, що один з найбільш популярних у маркетингу якісних методів дослідження - фокус-група - є варіантом експертизи з використанням процедури "лицем до лиця". Насамкінець додамо: іноді процедуру "лицем до лиця" називають ще методом синектики. 

"Дельфійська техніка" ("метод Дельфі")

       Процедура роботи експертів, яка, на наш погляд, має значні перспективи для використання в маркетингових дослідженнях, хоча сьогодні застосовується рідко. Важлива особливість цієї процедури не тільки в тому, що експерти працюють у декілька турів роздільно, що дозволяє заощаджувати їхній час. Із самого початку використання даної методики пріоритет віддавався тому, що на учасників експертизи "не давить" авторитет головних експертів - фахівців - практиків, які мають значний авторитет у відповідній галузі. Крім того, використання цієї методики дозволяє забезпечити відмову експертів від тієї позиції, яку вони зайняли на перших етапах експертизи і не хочуть її коректувати (психологічно це зробити привселюдно їм дуже важко).

Яким же чином дана методика може бути використана в маркетингових дослідженнях? Наприклад, якась компанія, вичерпавши свої можливості на певному ринку, бажає просунутися на інші ринки. Як правильно визначити найбільш оптимальні напрямки цієї експансії? За цих умов рішення - за керівництвом компанії. Проте керівники хочуть порадитися з провідними спеціалістами фірми. Щоб порада виявилася дійовою, такою, що враховує всі можливі точки зору, причому висловлені об'єктивно, без остраху суперечити і бажання "підіграти" керівництву, необхідна спеціальна методика.

        Як уже відзначалося, методика "дельфійської техніки" використовується в декілька етапів. На першому етапі складається анкета, в якій в основному у формі відкритих питань (тобто без заздалегідь запропонованих "підказів") містяться пропозиції щодо формулювання експертами (головними спеціалістами даної фірми можуть бути запрошені спеціалісти інших фірм, які займаються аналогічним бізнесом) початкових загальних пропозицій про можливі шляхи переорієнтування маркетингу фірми.

       Ці анкети розсилають експертам і після заповнення збирають. Щоб підсилити чистоту експерименту, для розсилання, збору, узагальнення даних анкет краще запросити сторонніх спеціалістів. Зібрані анкети аналізують, узагальнюють і, наприклад, з десятьох висловлених пропозицій про основні напрямки експансії фірми на нові ринки відбирають 4-5, що одержали найбільше число голосів наданому етапі.

    Після подібного узагальнення складають нову анкету, в якій експертів просять, незалежно від того, якої думки вони дотримувалися на першому етапі опитування, приєднатися на другому етапі до однієї з думок. Експерти, опитані анонімно, не побоюючись "втратити обличчя", роблять це. У результаті дослідники, керівництво фірми одержують вже більш "зібрану" картину думок. Далі може бути проведено третій етап експертизи, що дозволяє зменшити кількість найбільш ефективних шляхів експансії на ринки до двох-трьох. Важливо відзначити, що на кожному етапі експерт обирає варіант, що найбільшою мірою відповідає його точці зору, і, отже, звуження числа виборів не "стирає" думок окремих експертів.

Слід відзначити, що процедура проведення експертизи з використанням наведеної методики досить тривала і складна. Для її прискорення при вирішенні приватних проблем використовують спеціальний клавішний прилад ("діджитометр"), що дозволяє одержати на екрані інформацію про думки експертів без втрати анонімності.

      Застосовуваний у процедурі "дельфійської техніки" принцип багатоступінчастого опитування спеціалістів сьогодні усе частіше використовується в експертних опитуваннях. Причому організується опитування або за принципом "лійки" (перед експертами питання ставляться спочатку в загальній формі, а потім більш конкретизуються), або за принципом "піраміди" (узагальнення найбільш широкого, остаточного характеру роблять на останньому етапі).

   При використанні любих з різних підходів дотримується ряд основних вимог, пов'язаних з тим, що в процесі роботи групи заборонено будь-які критичні зауваження на адресу генерованих ідей; забезпечується максимально можливе висування ідей з обговорюваної проблеми; вітається висування незвичних, оригінальних ідей; не припускається жорстке контролювання авторства ідей (можна комбінувати, використовувати чужі думки при висуванні власних ідей); виступи повинні бути стислими (як правило, не більше 2 хвилин); висловлювання необхідно обов'язково записувати з означенням того, кому вони належать, та ін. Відразу ж виділимо як варіант "мозкового штурму" відомі фокус-групи, проте їх зараховують до іншого (див. нижче) різновиду процедур методу експертних оцінок, оскільки в них висуваються й обговорюються оригінальні ідеї, немає "доповіді", "проекту рішення", обмежено час висловлювань.

 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

6 клас 16.02.2022 Види та призначення тонколистового металу.

7 клас 05.02.2023 Технологія оздоблення виробів із деревини

7 клас 25 .09.2023 ПОНЯТТЯ ПРО ГРАФІЧНІ ЗОБРАЖЕННЯ. ЕСКІЗИ.