8 клас 20.11.2025 Послідовність виконання технічного рисунка


8 клас 20.11.2025

ТЕМА: Послідовність виконання технічного рисунка

I.  Актуалізація опорних знань

Що таке фронтальна диметрична проекція й ізометрична проекція.

II. Вивчення нового матеріалу


    Як на практиці застосувати правила виконання технічного рисунка? Уявімо, що вам треба виконати технічний рисунок деталі призматичної форми (мал. 1).

                                                                     

Мал. 1. Деталь призматичної форми

    Спочатку потрібно вибрати вид аксонометричної проекції, на основі якої будемо виконувати технічний рисунок. Вибір залежить від форми зображуваного предмета. Насамперед враховують простоту побудови рисунка та можливість якнайповніше передати форму предмета.

    Технічний рисунок зручно виконувати на папері в клітинку. Це полегшує проведення ліній і виконання побудов. На мал. 2 показано побудову аксонометричних осей на папері в клітинку. Щоб отримати кут 45°, осі проводять по діагоналі клітинок (мал. 2, а). Відношення відрізків завдовжки 3 і 5 клітинок відповідає нахилу осі X під кутом 30° (мал. 2, б).


Мал. 2. Побудова аксонометричних осей на папері в клітинку

    На малюнку 3а,  подано кресленик деталі призматичної форми, на основі якого ми будемо виконувати технічний рисунок. Для побудови фронтальної диметричної проекції цієї деталі скористаємося показаними на кресленику трьома габаритними розмірами (мал.3,б). Згадаємо, що довжину відкладають по осі X, висоту — по осі Z, ширину — по осі Y.

Мал. 3. Кресленик і побудова деталі призматичної форми

    Починаємо побудову, як показано на малюнку 3б, із зображення аксонометричних осей. Позначаємо їх і відкладаємо по осях указані розміри. Далі проводимо з визначеної точки на осі Х вертикальну пряму, паралельну осі Z, а з визначеної точки на осі Z — пряму, паралельну осі Х (мал. 3в).

    За розмірами, вказаними на кресленику 3а, будуємо вирізи; відповідні розміри відкладаємо відносно осі симетрії зображення деталі. У результаті отримуємо контур фронтального вигляду (мал. 4).

Мал. 4. Контур фронтального вигляду

    Тепер паралельно осі Y відкладаємо ширину деталі (зменшену в два рази) з усіх вершин фронтальної проекції (мал. 5).

Мал. 5. Побудова ширини деталі

Послідовно з'єднуємо кінці відкладених відрізків і отримуємо шукану проекцію (мал. 6).


Мал. 6. Проекція деталі

    Обводимо видимі контури суцільною товстою лінією, невидимі лінії контуру видаляємо, наносимо розміри (мал. 7).


Мал. 7. Технічний рисунок деталі

ВИКОНАЙМО ЗАВДАННЯ РАЗОМ

        Для побудови ізометричної проекції деталі (мал. 50) спочатку побудуємо під кутами 120° аксонометричні осі (мал. 8, б). Після чого відкладемо розміри по осях X = 60, Y = 30, Z = 80.

      Проводимо з позначеної точки на осі Х вертикальний відрізок, рівний 80 мм, паралельний осі Z; із відповідної точки на осі Z — пряму, паралельну осі Х до перетину з побудованим раніше відрізком; із вершин чотирикутника відкладаємо ширину деталі (30 мм) паралельно осі Y (мал. 8, б). При цьому не слід забувати, що розмір по осі Y не зменшується.


Мал. 8. Побудова ізометричної проекції деталі

Добудовуємо паралелепіпед (мал. 8, в).

III. Закріплення матеріалу 

Чи добре засвоїли?

  • 1. Від чого залежить вибір виду аксонометричної проекції під час виконання технічного рисунка?
  • 2. З чого починають побудову зображення в аксонометричній проекції?
  • 3. Яка відмінність між виконанням побудови у фронтальній диметричній та ізометричній проекціях?

IV. Домашнє завдання.

Відповісти на запитання (усно).

1. Як можна побудувати аксонометричні осі, якщо ви не маєте паперу в клітинку?
2. Які переваги технічного рисунка порівняно з креслеником?
3. Які недоліки технічного рисунка порівняно з креслеником?

Завдання: на аркуш в клітину перенести рисунок, добудувати вирізи на деталі, обвести контур і нанести розміри.

Відповіді надсилайте на адресу: viktorshur28101962@gmail.com
Не забуваємо вказувати прізвище і дату роботи. Роботи без підпису перевірятися не будуть. 
 











Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

6 клас 19.02.2025 (2 години) Механізми передавання та перетворення руху. Передаточне число

6 клас 26.02.2025 Свердлильний верстат.Прийоми керування свердлильним верстатом (асинхронно)

6 клас 12.02.2025 (2 години) ЕВОЛЮЦІЯ ЗНАРЯДЬ ПРАЦІ. ПОНЯТТЯ ПРО МЕХАНІЗМИ І МАШИНИ