9 клас 15.04.2024 Типи професій. Тестування як засіб виявлення передумов для опанування певним типом професії
9 клас 15.04.2024
ТЕМА:Типи професій. Тестування як засіб виявлення передумов для опанування певним типом професії
Мал. 1. Стилізована діаграма типу професій за Є. О. Клімовим
Для того, щоб обрати професію, ви повинні мати достатній обсяг інформації про світ професій і вміння співвіднести цю інформацію зі своїми особливостями й рисами характеру.
Існує досить багато підходів до розподілу професій за типами. Деякі з них є підставою для визначення вашого психологічного типу. Наприклад, це підходи відомих учених Дж. Голланда, який виділив професійні типи особистості, та Є. О. Клімова, який запропонував типи професій, що відповідають певним типам особистості.
Ось п'ять типів професій, які обґрунтував Є. О. Клімов (мал. 1).
Тим, на що (у даному разі — на кого) спрямована діяльність у професіях першого типу, є інші люди. Тому їх називають професіями типу «людина-людина». Професії цього типу висувають високі вимоги до таких якостей працівника, як уміння встановлювати й підтримувати ділові контакти, розуміти стан людей, впливати на інших, проявляти витримку, спокій і доброзичливість, вміння дохідливо доносити власну думку. До професій типу «людина-людина» належать такі професії: викладач, психолог, лікар, медсестра, фельдшер, референт, гувернер, менеджер, продавець, офіціант, агент з реклами, експедитор, юрист, слідчий, інспектор дорожньо-постової служби та ін.
Другий тип — «людина-техніка» включає професії, пов'язані зі створенням, монтажем, складанням і налагодженням технічних пристроїв, експлуатацією технічних засобів, ремонтом техніки. Тут працівники мають справу з неживими — технічними об'єктами праці. Цей тип професій вимагає від працівника високого рівня розвитку наочно-образного мислення, просторових уявлень, технічної обізнаності та кмітливості, хороших рухових навичок, спритності. Тип «людина-техніка» включає, зокрема, такі професії: слюсар, монтажник, газоелектрозварник, токар, інженер, конструктор, водій, механік, машиніст, технолог та ін.
Третій тип «людина-знакова система» об'єднує професії, пов'язані з текстами, цифрами, формулами й таблицями, кресленнями, картами, схемами, звуковими сигналами. Професії цього типу вимагають від людини здатності до абстрактного мислення, оперування числами, тривалого й стійкого зосередження уваги, посидючості. До нього належать професії бухгалтера, економіста, фахівця з маркетингу, перекладача, кресляра, геодезиста, телефоніста, податкового інспектора, програміста тощо.
Четвертий тип — «людина — художній образ». До нього належать професії, пов'язані зі створенням, проектуванням, моделюванням художніх творів, відтворенням, виготовленням різних виробів за ескізом, зразком. Від людини в професіях такого типу потрібні розвинений художній смак, висока естетична чутливість, багата та яскрава уява. До цього типу можна віднести професії художника, модельєра, закрійника, ювеліра, дизайнера, архітектора, перукаря, гримера, декоратора-оформлювача, актора, журналіста тощо.
І, нарешті, п'ятий тип професій у цьому переліку — «людина-природа». Він об'єднує професії, пов'язані з вивченням живої та неживої природи, з доглядом за рослинами й тваринами, профілактикою і лікуванням захворювань рослин і тварин. Цей тип професій передбачає наявність у людини хорошої спостережливості, здатності орієнтуватися в умовах непередбачуваності й відстрочених результатів, зміни цілей в залежності від умов, витривалості та терплячості стосовно браку комфорту. До цього типу Є. О. Клімов відніс професії овочівника, орнітолога, зоотехніка, ветеринара, мікробіолога, геолога, еколога, меліоратора, лісівника, агрохіміка тощо.
Виконуючи практичну роботу 7, ви зможете самостійно, за допомогою тесту, розробленого вченим Л. А. Йовайші, виявити власні нахили й уподобання. Є. О. Клімов виділив 5 типів професій, а Л. А. Йовайші пропонує 6 нахилів до певних напрямів діяльності. І якщо ви їх ретельно порівняєте, то побачите, що вибір нахилу в тесті за методом Л. А. Йовайші дасть вам можливість оперувати ним, коли обиратимете тип професії за Є. О. Клімовим, і водночас допоможе відшукати професії на межі кількох типів. А це дає можливість маневру в міркуваннях і підборі майбутньої професії, що буде дійсно близька вам.
Інструкція. Вкажіть, якій із двох відповідей на запитання ви віддаєте перевагу. Внесіть відповідь у відповідну клітинку в аркуші відповідей (Попередньо скопіюйте таблиці з підручника. Не робіть позначки в підручнику. Залиште його чистим для учнів, які користуватимуться ним після вас!). Деякі запитання можуть видатися вам однаково цікавими, проте віддайте перевагу одному з них. Уважно прочитайте інструкцію, а коли щось незрозуміло, порадьтеся з учителем.
Відповіді оцінюйте балами від 0 до 3 за таким принципом:
- 1. Якщо ви згодні з положенням а, але не згодні з положенням б, то в клітинку а внесіть цифру 3, а в клітинку б — 0;
- 2. Якщо ви згодні з положенням б, але не згодні з положенням а, то в клітинку а внесіть 0, а в клітинку б — 3;
- 3. Якщо ви віддаєте незначну перевагу пропозиції а, а не б, то в клітинку а впишіть 2, а в клітинку б — 1;
- 4. Якщо ви віддаєте незначну перевагу положенню б, а не а, то в клітинку б внесіть 2, а в клітинку а — 1.
Намагайтеся на всі запитання відповідати сумлінно, дотримуючись інструкції.
Текст опитувальника
- 1. Деякі люди вважають, що важливіше: а — багато знати, ніж б — створювати матеріальні блага. Чи мають вони рацію?
- 2. Що вас найбільше приваблює під час читання книг: а — чудовий літературний стиль чи б — яскраве зображення хоробрості героїв?
- 3. Яка нагорода вас найбільше б потішила: а — за науковий винахід чи б — за громадську діяльність на загальне благо?
- 4. Якби вам випала нагода обійняти певну посаду, яку б ви обрали: а — директора універмагу чи б — головного інженера заводу?
- 5. Що, на вашу думку, слід більше цінувати в учасниках самодіяльності: а — те, що вони несуть людям мистецтво й красу, чи б — те, що вони виконують суспільно-корисну роботу?
- 6. Яка, на вашу думку, сфера діяльності людини в майбутньому матиме панівне значення: а — фізика чи б — фізична культура?
- 7. Якби вам надали посаду директора школи, на що б ви звернули більшу увагу: а — на створення необхідних зручностей (зразкова їдальня, кімната відпочинку тощо) чи б — на згуртування дружнього й працьовитого колективу?
- 8. Ви на виставці. Що вас найбільше приваблює в експонатах: а — колір, досконалість форми чи б — їх внутрішня будова (як і з чого їх зроблено)?
- 9. Які риси характеру в людині вам більше подобаються: а — мужність, сміливість, витривалість чи б — дружність, чуйність, безкорисливість?
- 10. Уявіть, що ви професор університету. Якій справі ви б віддали перевагу у вільний від роботи час: а — заняттям з літератури чи б — дослідам з фізики, хімії?
- 11. Вам надано можливість здійснити подорож до різних країн. У якій якості ви б охочіше поїхали: а — як відомий спортсмен на міжнародні змагання чи б — як відомий фахівець із зовнішньої торгівлі з метою закупівлі необхідних товарів для нашої країни?
- 12. У газеті дві статті різного змісту. Яка з них викликала б у вас більше зацікавлення: а — стаття про машину нового типу чи б — стаття про нову наукову теорію?
- 13. Ви дивитеся військовий або спортивний парад. Що найбільше приваблює вашу увагу: а — злагодженість ходи, бадьорість, граційність чи б — зовнішнє оформлення колони (прапори, одяг, тощо)?
- 14. Уявіть, що маєте багато вільного часу. Чим би ви зайнялися охочіше: а — чимось практичним (ручною працею) чи б — громадською роботою (на добровільних засадах)?
- 15. Яку виставку ви б із більшим задоволенням подивилися: а — виставку нових продовольчих товарів чи б — виставку новинок наукової апаратури (з фізики, хімії, біології)?
- 16. Якби в школі було тільки два гуртки, який би ви обрали: а — технічний чи б — музичний?
- 17. Як вам здається, на що варто було б у школі звернути більше уваги: а — на успішність учнів, адже це необхідно для їхнього майбутнього чи б — на спорт, бо це потрібно для зміцнення їх здоров'я?
- 18. Які б журнали ви із задоволенням читали: а — науково-популярні чи б — літературно-художні?
- 19. Яка з двох робіт на свіжому повітрі вас більше приваблювала б: а — робота з машинами чи б — «ходяча» робота (агроном, лісничий, дорожній майстер)?
- 20. Яке, на вашу думку, завдання школи є важливішим: а — підготувати учнів до практичної діяльності, до вміння створювати матеріальні блага чи б — підготувати учнів до роботи з людьми, щоб вони могли допомагати іншим у цьому?
- 21. Якими видатними вченими ви більше цікавитеся: а — Марконі, Ціолковським чи б — Менделєєвим, Павловим?
- 22. Що важливіше для людини: а — створювати собі зручний, благополучний побут чи б — жити без деяких зручностей, але мати можливість користуватися скарбницею мистецтва, створювати мистецтво?
- 23. Для добробуту суспільства необхідно: а — правосуддя і б — техніка. Що, на вашу думку, важливіше для майбутнього людства?
- 24. Яку з двох книг ви з більшим задоволенням читали б: а — про досягнення спортсменів в Україні чи б — про розвиток промисловості в нашій державі?
- 25. Що суспільству принесе більше користі: а — турбота про добробут громадян чи б — вивчення поведінки людей?
- 26. Служба побуту надає людям різні послуги: з виготовлення взуття, пошиття одягу тощо. Чи вважаєте ви за необхідне: а — надалі розвивати цю галузь, щоб усебічно обслуговувати людей, чи б — краще створити таку техніку, яка могла б стати в пригоді в побуті кожної людини?
- 27. Які лекції з більшим задоволенням ви б слухали: а — про видатних вчених чи б — про визначних митців?
- 28. Якого характеру наукову роботу ви обрали б: а — роботу з книжками в бібліотеці чи б — роботу на свіжому повітрі в експедиції?
- 29. Що вас більше зацікавило б у пресі: а — повідомлення про виграш у грошово-речовій лотереї чи б — повідомлення про те, що відбулася художня виставка?
- 30. Вам надано вибір професії. Якій ви б віддали перевагу: а — фізичній культурі або іншій роботі, пов'язаній з рухом, чи б — роботі малорухомій, але зі створення нової техніки?
Бланк відповідей
Обробка результатів. Підрахуйте суму балів у кожному зі стовпчиків бланку відповідей і внесіть отримані значення в рядок, позначений символом.
Визначте рівень підкресленості показників за таблицею.
Умовні
позначення
показників |
Рівень підкресленості якостей |
|
|||
Високий |
Вищий за середній |
Середній |
Нижчий
за середній |
Низький |
|
Юнаки А |
18 |
16-17 |
15 |
13-14 |
12 |
Б |
18 |
17 |
14-16 |
13 |
12 |
В |
24 |
22-23 |
20-21 |
18-19 |
17 |
Г |
17 |
14-16 |
12-13 |
10-11 |
9 |
Д |
21 |
19-20 |
17-18 |
14-16 |
13 |
Е |
15 |
13-14 |
11-12 |
9-10 |
8 |
Дівчата А |
19 |
18 |
16-17 |
15 |
14 |
Б |
18 |
15-17 |
13-14 |
12 |
11 |
В |
18 |
15-17 |
13-14 |
11-12 |
10 |
Г |
22 |
20-21 |
18-19 |
16-17 |
15 |
Д |
21 |
19-20 |
17-18 |
15-16 |
14 |
Е |
16 |
14-15 |
12-13 |
10-11 |
9 |
Визначення показників, які стосуються відповідних стовпчиків аркуша відповідей і характеризують:
А — схильність до роботи з людьми;
Б — схильність до розумових видів роботи;
В — схильність до роботи на виробництві;
Г — схильність до естетики й мистецтва;
Д — схильність до рухливих видів діяльності;
Е — схильність до планово-економічної роботи або ступінь матеріальної зацікавленості.
Чи добре засвоїли?
- 1. Скільки типів професій запропонував Є. О. Клімов? Укажіть їхні назви.
- 2. Назвіть приклади професій за типами, визначеними Є. О. Клімовим.
III. Запитання для самоконтролю
- 1. Що дає вам тестування для вибору професії?
- 2. Чому, на вашу думку, в тесті Л. А. Йовайші використано не однозначні відповіді «ні» чи «так» з балами «0» і «1», а чотирибальну систему «0», «1», «2» і «3»?
Підбиваємо підсумки
Остаточний вибір типу професійної діяльності має враховувати особисті риси характеру й аналіз особливостей різних типів спрямованості професійної діяльності: «людина-людина»; «людина-техніка»; «людина-знакова система»; «людина - художній образ»; «людина-природа».
Поглибте свої знання
Американський психолог Дж. Голланд запропонував класифікацію типів особистості на підставі того, у яких сферах професійної діяльності людина найшвидше досягне успіху завдяки особистісним особливостям. Він виділив шість таких типів.
Реалістичний (практичний) тип
Люди реалістичного типу орієнтовані на сьогодення. Їм притаманні висока емоційна стабільність, добре розвинуті моторні навички, спритність. Люди цього типу наділені просторовою уявою. Вони віддають перевагу заняттям з конкретними об'єктами, обирають професії з чіткими завданнями й результатами (наприклад, водій, будівельник, кравець, кухар). Можуть успішно знайти себе в спорті, фізиці хімії, економіці.
Соціальний тип
Люди соціального типу орієнтовані на спілкування й взаємодію з людьми. Вони мають яскраво виражені комунікативні здібності, відчувають і розуміють інших людей, прагнуть вирішувати проблеми, враховуючи емоції й почуття, здатні на самопожертву й співчуття. Нерідко люди цього типу полюбляють повчати й виховувати оточуючих. Віддають перевагу таким сферам діяльності, як медицина (мал. 1), педагогіка, психологія.
Артистичний тип
Людей артистичного типу вирізняє складний погляд на життя, їм притаманне глибоке емоційне сприйняття дійсності. У відносинах з оточуючими вони орієнтуються на власні відчуття, емоції, уяву й інтуїцію. Такі люди прагнуть виділитися із загального оточення. Усі ці особливості дають їм змогу обирати творчі професії, пов'язані з малюванням, музикою, фотографією, філологією, історією.
Мал. 2. Національний симфонічний оркестр України
Конвенційний (стандартний) тип
Люди конвенційного типу віддають перевагу заздалегідь спланованій, структурованій діяльності, добре виконують рутинну роботу, чітко дотримуються існуючих інструкцій і приписів. Вони добрі виконавці, проте слабкі керівники. Необхідність прийняття кардинальних рішень і робота над творчими нестандартними завданнями викликають у цього типу людей суттєві проблеми. Найбільшої ефективності їм вдається досягти в професіях, які потребують чіткості, уважності й стійкості до монотонної діяльності (фінансист, бухгалтер, товарознавець, економіст, діловод).
Підприємливий тип
Люди підприємливого типу прагнуть лідерства, потребують визнання, віддають перевагу керівним ролям. Їхня енергія, ентузіазм та імпульсивність допомагають вирішувати складні завдання, пов'язані з керівництвом і просуванням ідей. Вони мають добре розвинуті комунікативні здібності, проте їм не підходить скрупульозна робота, яка потребує концентрації уваги. Люди цього типу обирають професії, які дають змогу максимально реалізувати себе, задовольнити потребу у визнанні (підприємець, менеджер, артист, журналіст, дипломат, брокер).
Інтелектуальний (дослідницький) тип
Людям інтелектуального типу притаманні висока активність, аналітичні здібності, теоретичне мислення, творчий підхід. Вони віддають перевагу роботі, спрямованій на розв'язання складних інтелектуальних завдань, найчастіше обирають професії, пов'язані з точними й природничими науками: математика, фізика, астрономія тощо.
IV. Домашнє завдання
Опрацювати теоретичний матеріал. Подумайте, яку користь суспільству приносить певна професія, й закінчіть письмово речення:( на вибір одну професію)
- Якби я був учителем...
- Якби я був лікарем...
- Якби я був будівельником.
- Якби я був художником...
- Якби я був поліціянтом...
Відповіді надсилайте на ел.
адресу irina.кеfala@gmail.com
Не
забувайте вказувати число виконаної роботи, прізвище і клас..
Коментарі
Дописати коментар