6 клас 19.03.2025 Метод комбінування
6 клас 19.03.2025
ТЕМА: Метод комбінування (асинхронно)
2. З якою метою
виготовляють моделі виробів та їх випробовують?
Подивімося на довколишній світ. Завдяки фарбам різного
кольору художник може отримувати й нові кольори та їх відтінки, змішуючи фарби.
Так він збільшує кількість кольорів у своїй палітрі, що дає змогу малювати
красиві картини.
Музикант у своєму розпорядженні має сім нот. Проте,
комбінуючи і поєднуючи їх, він отримує дивовижні гармонійні звуки музики. Так і
в техніці комбінування окремих елементів (деталей) дозволяє створювати нові
машини, обладнання тощо. Розкладання інструментів на робочому місці в
найзручнішому для виконання трудових операцій порядку, розташування елементів
зображення на папері є також, прикладами комбінаторних дій (мал. 1, а).
Мал.
1. a — приклади компонування елементів; б — дитячий набір-конструктор
Прикладом створення різних образів є ігри для дітей зі
складання конструкції із певного набору фігур. Конструктор. показаний на
малюнку 1, б, дає уявлення про можливості комбінування фігур різної форми. За
рахунок, комбінування і поєднання деталей конструктора можна отримати різні
фігури, схожі на машину, будинок тощо.
Саме тому для виготовлення будь-якого виробу дизайнер
визначає його форму та загальну конструкцію, складає план роботи, здійснює
орієнтовний добір потрібного матеріалу та інструменту.
На стадії визначення форми виробу і його конструкції
застосовують метод комбінування.
Ти вже знаєш, що створення людиною нових об’єктів в різних
сферах життя (будівництві та архітектурі, легкій промисловості, дизайні тощо)
відбуваються у процесі проектування.
Слово «комбінування» у перекладі з латинської означає
об’єднання, поєднання.
Суть цього методу полягає у поєднанні в новому об’єкті
окремих рис, властивостей, частин інших предметів. За його допомогою фахівці
різних напрямів і спеціальностей (конструктори, модельєри, дизайнери, інженери
та ін.) створюють нові вироби. Для створення меблів, автомобілів, побутової
техніки тощо метод комбінування є незамінним, адже для розробки нових об’єктів
ретельно вивчають подібні конструкції та вибирають їх найкращі ознаки. Так,
наприклад, було створено сучасний ноутбук (мал. 248), який поєднує в собі
роботу магнітофона, друкарської машини, телевізора, мольберта для малювання,
книги тощо.
Мал.
2. Використання методу комбінування для створення ноутбуку: а — виріб,
утворений методом комбінування; б — друкарська машина, як засіб для набирання
тексту в ноутбуці; в — книга; г — програвач; ґ — телевізор; д — мольберт
Виріб, що створений на основі базової, але відрізняється
формою деталей чи оздобленням, називається виробом-аналогом. На малюнку 3 можна побачити приклад використання виробів-аналогів. У даному випадку базова
форма — прямокутник, а всі мобільні телефони, виготовлені саме на основі цієї
форми, є виробами-аналогами, або моделями-аналогами.
Мал. 3. Базова форма та вироби-аналоги телефонів
У створенні побутової техніки визначальним є перелік різних
способів діяльності, які можна одночасно об’єднати в одній моделі (мал. 5).
Мал. 5. Прибиральник-універсал
Комбінування простих речей, звичних для нашого користування,
дозволяє робити їх ще більш зручними в повсякденному житті (мал. 6).
Мал. 6. Комбіновані плічка для одягу
Метод комбінування можна застосовувати не лише під час
створення складних технологічних об’єктів, але й простих виробів. Для цього
послідовно виконують:
- 1. Пошук
моделей-аналогів для виробу, який будуть проектувати.
- 2.
Виявлення кращих ознак у кожній з моделей.
- 3.
Створення нової моделі з використанням кращих ознак розглянутих аналогів.
Додаткова інформація
Комбінування можна спостерігати в живій природі. Так, для
більшості представників живої фауни загальноприйнятим є наявність основних властивостей:
риби плавають у воді, птахи — літають високо в небі. Однак, існують і
поєднання: птахи, які не лише літають, але й занурюються у воду на достатньо
велику глибину, і риби, що здатні перелітати над поверхнею води великі відстані
(мал. 7, а, б).
Інформаційні
джерела та пошук інформації
Ми живемо в інформаційному суспільстві. Для виготовлення
будь-якого проекту (виготовлення виробу, надання послуг тощо) необхідна певна
інформація. Уміле опрацювання інформації дає змогу проектувальнику більш чітко
та ясно визначити проблему, швидко віднайти власні способи для вирішення
поставлених завдань.
Коли перед дизайнером (конструктором) постає завдання з
вивчення досліджуваної проблеми, йому необхідно визначити джерела, до яких він
буде звертатись у першу чергу, та інформацію як головний етап створення
проекту.
Інформація (від
лат. Information — повідомляти) — це теоретичні відомості, які отримує людина у
результаті сприйняття, аналізу та переробки будь-яких повідомлень.
Під час створення проекту важливо знати, що існують різні
джерела інформації, та розуміти, де їх шукати. До них належать такі:
- документ — книги, журнали, довідники, словники,
енциклопедії;
- людина — можливість отримати необхідну інформацію
від вчителя, фахівця тієї галузі, яка є близькою до теми проекту;
- навколишнє середовище — предмети та речі, які
оточують нас;
- Інтернет — найбільш зручний та сучасний засіб пошуку
необхідної інформації для створення нового проекту.
Це цікаво
Інтернет — всесвітня асоціація комп’ютерних мереж, яка
має ще одну назву — «всесвітня широка павутина». З нього можна отримати досить
різноманітну інформацію — від прогнозу погоди до повідомлень про політику,
техніку і технології, меблеве виробництво, медицину, наукові відкриття та
багато іншого.
Чисельність
користувачів Інтернету стрімко зростає з кожним роком і становить приблизно 2,2
млрд людей.
Під час пошуку моделей-аналогів досліджується велика
кількість інформаційних джерел, які дають можливість обрати бажану форму, види
оздоблення, кольорову гаму, техніки виготовлення різних об’єктів проектування.
ІІІ. Закріплення нового матеріалу.
Чи добре засвоїли?
- 1. Коли застосовують метод комбінування?
- 2. Які вироби називають аналогами?
- 3. У якій послідовності створюють новий виріб за
допомогою методу комбінування?
- 4. Які приклади комбінування можна спостерігати в
живій природі? Наведіть приклади з власного досвіду.
ІV. Домашнє завдання
Опрацювати
матеріал уроку.
На малюнку 8 зображено компонування
форми виробу методом комбінування. Використовуючи зразки-аналоги, наведені на
малюнках 9, а, б, в, скомбінуйте власний варіант виробу (підставка для книги
або планшета). Вправу виконайте в зошиті чи на окремому аркуші паперу. Робота
буде оцінена в 12 балів.
Фотороботи
присилайте на адресу: viktorshur28101962@gmail.com
Не
забувайте вказувати прізвище, клас і число виконаної роботи.
Мал. 8. Зразки-аналоги
Коментарі
Дописати коментар