8 клас 26.04.2024 Поняття про стиль. Тенденції розвитку сучасного дизайну. Етнодизайн.
8 клас 26.04.2024
ТЕМА: Поняття про стиль. Тенденції розвитку сучасного дизайну
Етнодизайн. Особливості українського національного дизайну
I. Актуалізація опорних знань
1. Національні види дизайну яких країн ти знаєш?
2. Якими видами художньої творчості представлена національна символіка Української держави?
3. Як ти розумієш висловлювання «Без верби й калини нема України»?
II. Вивчення нового матеріалу
Відомому французькому
вченому Ж.-Л. Леклерку де Бюффону належить крилатий вислів: «Стиль - це
людина». Ідеться про те, що стиль є проявою людини у слові, у поведінці, в
одязі, у сприйнятті навколишнього середовища - скрізь. Це поєднання краси та
гармонії. Стиль є тоді, коли є естетична єдність об’єкта.
Кожній епосі властиві свої уявлення
про навколишній світ, своє бачення краси та гармонії. Історично сформована сукупність
творчих принципів, характеру та особливостей вираження, найбільш суттєвих ознак
матеріальної і духовної культури, створюваної суспільством, визначається як
стиль певної епохи. Стиль епохи формує свої стилі дизайну інтер’єрів.
Стиль
дизайну - це міра
художньої виразності предметних форм довкілля, зумовлена часом, етнічними
традиціями формоутворення і декорування, сучасними мистецькими напрямами,
індивідуальною манерою митця.
Сьогодні практично неможливо уявити
житло сучасної людини без оформленого в певному стилі інтер’єру. Стиль інтер’єру - узагальнення певних
ознак (як-от обробка, меблювання, декорування тощо), що відповідають різним
дизайнерським напрямкам. Оформлення інтер’єру не просто «данина моді», а
відображення стилістичних переваг і потреб у комфорті людини.
У наш час існує велика кількість
різноманітних стилів дизайну інтер’єру, і це не випадково. Кожна людина прагне
створити таку обстановку, яка влаштовує саме її. У цьому інтер’єрі вона
почуватиметься комфортно й затишно, у такому житлі може розслабитися або,
навпаки, зосередитися для продуктивної роботи.
Існує багато
сучасних стилів дизайну. Найпопулярніші серед них - авангард, біодизайн, стиль «ф’южн»,
футуродизайн, авторський дизайн та ін.
Авангардний
дизайн
інтер’єру часто створюється за контрастом. Найбільш непоєднувані кольори та
форми поєднуються саме в авангарді (мал. 1). Стиль будується з відчуттям
ритму, кольору й форми. В інтер’єрі авангардного стилю знаходять застосування
практично будь-які матеріали. Однак перевага надається найсучаснішим і
передовим для свого часу: новим видам штукатурки, шпалер, лакофарбових
матеріалів, ламінованим покриттям тощо.
Меблі можуть бути незвичайної,
химерної, цікавої форми, щоб виникало бажання їх розглядати, дивуватися і
захоплюватися ними. Можливі, приміром, як варіант, величезні крісла-подушки
тощо. Але в меблях, як і в інших предметах дизайну, авангард не має дрібних
деталей.
Біодизайн -
це не тільки окремий стиль інтер’єру, але й ціла наука, предметом вивчення якої
є елементи та образи живої природи, засіб для створення естетичного і
психологічного комфорту людини. Це прояв поєднання часточки природи із сучасним
інтер’єром, можливість відчути справжню гармонію з навколишнім світом.
Важливою вимогою
організації інтер’єрного біодизайну є те, що в такому житлі має бути затишно,
свіжо, легко дихати, працювати й відпочивати. Для цього в інтер’єрі доцільно
використати горщик із кімнатними рослинами на підвіконні, акваріум (мал. 2).
Сучасним
рішенням цього стилю є й так звані зелені стіни - вертикальні поверхні,
повністю засаджені квітами або виткими рослинами.
У біодизайні переважають тільки
натуральні, екологічні матеріали. Так, наприклад, шпалери повинні легко пропускати
повітря, але протистояти проникненню вологи, не містити у своєму складі
акрилового або вінілового покриття. Робочі поверхні кухонних столів, підвіконня
можуть бути виготовлені з природного каменю, ним також можна облицювати
підлогу. Але найбільша перевага для виготовлення предметів інтер’єру в
біодизайні надається натуральній деревині, яку за потреби можна обробити
екологічно чистими фарбами.
Стиль, у якому
поєднується декілька традицій в одному дизайні інтер’єру, називається «ф’южн» (мал. 3).
Починаючи з 90-х років минулого
століття, поняття «ф’южн» широко застосовується в музиці, кулінарії, одязі,
дизайні інтер’єру. Цей стиль дозволяє розмістити в просторі все, що завгодно, і
при цьому створити між різноманітними предметами та архітектурними елементами
гармонійні зв’язки. Це вимагає неабиякої дизайнерської майстерності, тонкого
смаку та досвіду, оскільки треба зуміти поєднати те, що не поєднується, і
зламати загальноприйняті стереотипи.
Ф’южн зобов’язує інтер’єр бути
легким і життєрадісним, у ньому не передбачені виразні горизонталі й вертикалі,
поділ на зони та чітке функціональне призначення окремих приміщень. Дизайнери
вважають, що стилю «ф’южн» підходять м’які, навіть округлі форми, арки, великі
вікна. У декорі сміливо можна використовувати японські ширми, африканські
маски, яскраві індійські тканини й китайські паперові ліхтарики в поєднанні зі
стриманим дизайном м’яких меблів.
«Дизайном
майбутнього» називають футуродизайн (мал. 4).
Мал. 4. Футуродизайн в інтер’єрах, техніці
Футуродизайн у сучасному світі відповідає поняттю
«інновації», це - дизайн-умоглядність, який створює не
так артефакти, як власне майбутнє. Об’єктами пильної уваги футуродизайнерів є
одяг, житло, техніка майбутнього.
У науково-фантастичних творах
минулого іноді можна знайти опис предметів, що стали реальністю в наші дні.
Письменники-фантасти передбачили, наприклад, появу мобільних телефонів,
планшетних комп’ютерів і домашніх роботів. Здавалося б, як їм вдавалося спрогнозувати
появу чипів, нових матеріалів і технологій, із застосуванням яких усе це
зроблено?
Природно, звичні нам сьогодні електронні
пристрої письменники-фантасти описували в деталях зовсім не так, як вони
виглядають у підсумку. Але передбачення, які товари будуть затребувані, іноді
вражають своєю точністю. Над цим завданням працює цілий напрямок у дизайні.
Футуродизайн створює візуальний образ
предметів, які з’являться в майбутньому. Термін походить від англійських слів
future - «майбутнє» і design - «дизайн, модель». Буквально він означає «дизайн
майбутнього» або «розробка прийдешнього».
Виокремлюються також стилі авторського дизайну (мал. 5).
Найчастіше це моделювання простору й освітлення з використанням найнеобхідніших
предметів інтер’єру, простих геометричних форм і нейтральних кольорів (чорного,
сірого) у приміщенні (дизайн-мінімалізму). Найбільше значення в мінімалізмі
авторського інтер’єру має правильно спланований простір. Головне, що відрізняє
авторський стиль дизайн-мінімалізму від інших стилів, - наявність м’якого,
розсіяного освітлення, відчуття простору, мінімум внутрішніх перегородок,
велика кількість і площа вікон. Мінімалізм в інтер’єрі характеризується
прагненням автора максимально з’єднати житловий простір з навколишнім світом.
У дизайнерів типу «майстри-діячі»
авторський стиль більше узгоджується з творами ужиткового мистецтва,
призначеними для користування, а в «художників-глядачів» - з декоративними
творами для естетичного споглядання. В авторському стилі дизайнерів типу
«мислителі-слухачі» більше предметних форм, які стосуються аудіального
абстрактного сприймання (музичні інструменти, аудіоапаратура, бібліотека,
знаки-символи тощо).
Для найдопитливіших
Слово «стиль» походить від назви давнього інструмента
для письма. Стиль, або стилос, - загострений стрижень з кістки, металу, дерева,
яким видряпували текст на золотій дощечціабо на бересті.
Етнодизайн. Особливості українського національного дизайну
Етнічний стиль завойовує дедалі більшу популярність. Причинами популярності етнодизайну є його неповторне різноманіття, природність, свобода, яскравість.
Мал. 6. Зразки українського етнічного дизайну
У дизайні інтер’єру цей стиль проявляється у використанні матеріалів, кольорів, елементів етноатрибутики, що надає всьому інтер’єру яскраво вираженого національного характеру, завдяки збереженню у творах етнодизайну своєрідності національної форми та декору. Так, у східних стилях у декорі часто використовують бамбук, в африканському - хутро диких звірів або його імітацію, скандинавський декор вирізняється простотою форм меблів, переважно з натуральної деревини.
Справжнім українським інтер’єром можна назвати той, що несе в собі етнічні національні мотиви сільських будинків - це, насамперед, природні обтічні форми, використання масивних дерев’яних меблів та великої кількості елементів декору. Український національний стиль виявляється у специфічних форм вікон, дверей, печі, ікон тощо.
Характерними ознаками українського національного стилю є використання в інтер’єрі вишивки, кераміки, ікон, дерев’яних виробів та виробів із природних матеріалів, різноманітних оберегів тощо. Килими, виготовлені вручну, рушники й серветки з ручною вишивкою, вишиванки, вироби з дерева та кераміки, декоративні подушки, усілякі обереги, закриваючи стіни, створюють єдиний простір краси, тепла й затишку української оселі.
Внутрішнє планування традиційної української оселі характеризувалося повсюдною типологічною єдністю (мал. 7, а). Так, українська піч завжди займала внутрішній кут хати з одного боку від вхідних дверей і була обернена своїм отвором до фасадної стіни (входової, передньої), у якій були вікна.
Мал. 7. Український етнодизайн інтер’єру: а - давня українська оселя; б - сучасна кухня в етнічному стилі
По діагоналі від печі влаштовували парадний кут (покуть, червоний кут, святий вугол, божній кут), де розміщували ікони, прикрашені тканими або вишитими рушниками (божниками), обтикані цілющим зіллям та квітами; перед ними вішали лампадку.
Серед інших творів українських народних промислів, здатних прикрасити будь-який сучасний інтер’єр, варто назвати різьблені дерев’яні ложки, сопілки, народні іграшки, розписані глечики й тарілки, плетені кошики, українські національні ляльки-мотанки (мал. 8).
Мал. 8. Елементи української національної культури в інтер’єрі
Отже, людина існує в складних взаємостосунках зі світом, що її оточує, у тому числі зі світом речей, механізмів, предметів внутрішнього середовища приміщень. Усе це повинно становити гармонійне ціле - саме цей висновок покладено в основу сучасного дизайну.
Для найдопитливіших
• У місті Коломиї Івано-Франківської області є музей «Писанка» (мал. 9, а). У колекції музею понад 6000 писанок з різних регіонів України та країн світу. За результатами акції «Сім чудес України» музей опинився на восьмому місці за кількістю голосів інтернет-користувачів та на сімнадцятому - за голосами експертів.
У Канаді в місті Вегревіль є найбільший у світі пам’ятник писанці, створений на честь перших переселенців Канади - українців з Івано-Франківської області (мал. 9, б).
Мал. 9. Писанка українців як одне із чудес світу
• Пройти на козацьку Січ можна було тільки з «дизайнерським паролем» - індивідуальною дерев’яною ложкою, виготовленою довіреним майстром (мал. 10).
Мал. 10. Дерев’яні ложки українських майстрів
У вашу скарбничку
• Дизайн інтер’єрів, дизайн-стилі
XXI ст.: авангард, біодизайн, стиль «ф’южн», футуродизайн, авторський дизайн.
Авангардний дизайн інтер’єру - художнє
проектування інтер’єрного стилю з використанням контрастних предметних форм,
кольорів і нових композитних матеріалів.
Біодизайн інтер’єру - художнє
проектування інтер’єрного стилю з натуральних, екологічно чистих, безвідходних
матеріалів: дерева, каменю, глини, квітів, інших рослин, а також з куточками
«живої природи»: акваріум, кімнатні тварини і птахи тощо.
Дизайн інтер’єрів - художнє
проектування окремих артефактів побутового призначення або відносно замкненого
та організованого у функціонально-естетичному плані простору всередині будівлі.
Футуродизайн (від англ.
future design - дизайн майбутнього) - дизайн-умоглядність, завдяки якому
дизайнер-футурист створює такі артефакти середовища, які відображають
інноваційне формоутворення близького чи віддаленого майбутнього.
«Ф’южн» (англ. fusion -
злиття) - художнє проектування будь-яких форм та екзотичних артефактів,
поєднання в інтер’єрі різних стилів, «поєднання непоєднуваного», але
скомпонованого з дотриманням естетичних принципів цілісності та гармонії.
Етнічний дизайн - художнє формоутворення із сучасних матеріалів сучасними інструментами, але з використанням традиційного національного або регіонального декору.
Покуть - куток в українській селянській хаті, розміщений по діагоналі від печі, де сходяться краями дві лави, та місце біля нього.
III. Запитання для самоконтролю
- 1. Які особливості стилю українського етнодизайну ти запам’ятав?
- 2. Які матеріали використовуються в українському етнодизайні?
- 3. У чому полягає різниця між етнодизайном і декоративно-ужитковим мистецтвом?
Роботу надсилайте на ел. адресу: irina.kefala@gmail.com Не забувайте вказувати число виконаної роботи, прізвище і клас..
При бажанні можна передивитися ролік "Особливості українського стилю в інтер'єрі" за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=gwnKKobbaj8 (потрібно скопіювати і звернутися до Google.
Бережіть себе!
Коментарі
Дописати коментар