02.10.2024 11 клас Колективна думка і колективний настрій
02.10.2024 11 клас Захист України
ТЕМА: Колективна думка і колективний настрій
I. Актуалізація опорних знань
1. Що таке колектив?
2. Яке значення колектив відіграє в житті людини?
3. Як впливає настрій і ставлення колективу до людини на життя цієї людини?
II. Вивчення нового матеріалу
Поняття
колективної думки.
Колективна думка — це сукупне оціночне
судження, яке висловлює ставлення колективу до різних подій і явищ у житті
суспільства, збройних сил, підрозділу, поведінки, вчинків, діяльності кожної
людини в ньому, специфічна форма виразу колективної свідомості, світогляду,
інтелекту більшості військовослужбовців.
Виховні функції колективної думки:
• визначає систему вимог до
особистості;
• здійснює контроль за
дотриманням моральних норм поведінки та взаємовідносин, прийнятих у колективі;
• дає оперативну й гласну оцінку
вчинків і поведінки, що викликає свідому самооцінку особистості та прагнення до
самовдосконалення.
Формування
колективної думки.
Колективна
думка — це сукупність індивідуальних суджень більшості особового складу. Вона
виражає позицію, погляди, переконання, ціннісні орієнтації військовослужбовців. Відомо, що кожен воїн вільно або мимоволі порівнює свої вчинки та
діяльність з думкою командира й більшістю особового складу, а також найбільш
авторитетних товаришів по службі. Це свого роду закономірність, тому що
колективна думка, що виражає розум, волю та почуття більшості, викликає в
людини прагнення до самовдосконалення. Спонукальна сила колективної думки
визначається також тим, що особистість побоюється негативних оцінок і докорів
більшості, яка може знизити її авторитет у колективі.
Важливу роль у керуванні колективною думкою
грає згуртованість особового
складу.
Колективна думка в умовах
виконання відповідальних і складних задач (бойове чергування, вартова служба,
навчання і походи) відрізняється особливою єдністю поглядів і оцінних суджень,
високим ступенем відповідності статутним вимогам.
Колективна думка як соціально-психологічний процес має
три умовних етапи розвитку.
Етапи розвитку колективної думки
І етап |
Воїни сприймають, переживають і оцінюють вчинок або подію, у кожного з них виникає суб’єктивна оцінка й індивідуальна думка-судження. |
II етап |
Воїни обмінюються думками й оцінками, що може відбуватися або спокійно, або в суперечках, залежно від того, наскільки інформація цікавить особистість. |
IIIетап |
Беруть участь групи воїнів, які мають різні знання, переконання, інтереси, досвід. |
Якщо військовослужбовці правильно й глибоко розуміють
сутність процесів, що відбуваються, сперечаються не заради власних інтересів, а
в ім'я вирішення завдань військової служби, то в колективі народжується
компетентна колективна думка. Якщо ж з якихось важливих питань воїни знають
мало, то вони, природно, не можуть судити про них досить компетентно,
кваліфіковано.
Колективний настрій.
Настрої — найрухоміший елемент психології. Виникаючи в
одних людей, вони можуть швидко поширюватися на інших.
Колективні настрої — це спільні переживання
тих чи інших подій, фактів, а також схожі емоційні стани, що оволодівають на
певний час усім колективом (або його частиною) і впливають на його життя та
діяльність.
Колективні настрої можуть
бути стенічні й астенічні. Стенічні настрої
активізують військові дії, астенічні виступають
гальмом дій, знижують колективну згуртованість.
Колективні настрої впливають на:
• активність
поведінки;
•
сприйняття та опрацювання інформації, спрямованість уваги та дій;
•
виявлення якостей, властивостей і досвіду.
Причини колективних настроїв:
1. Об'єктивні: характер взаємовідносин, рівень
згуртованості колективу; умови діяльності колективу; результати дій військових;
стиль керівництва колективом.
2. Суб'єктивні: характер поточних
почуттів і емоцій; переконання, погляди, оцінки подій; ставлення до дійсності;
індивідуальні особливості особистості (темперамент, схильності до занепокоєння,
характер претензій, здібності тощо).
Керування
колективним настроєм.
Колективний
настрій має заразливість, велику імпульсивну силу і динамічність. Він мобілізує
або стримує колективну свідомість, визначає характер колективної думки і
міжособистісних відносин, впливає на стиль керівництва колективом. Усе це
підкреслює необхідність ретельного вивчення різних форм колективного настрою,
знання причин, коли він переходить з однієї форми в іншу: з позитивної — у
негативну, з неусвідомленої — в усвідомлену, з прихованої — у відкриту.
Настрій колективу або групи оцінюють за двома
протилежними характеристиками: позитивною і негативною.
Позитивний настрій
(«мажор») передбачає такі емоції і почуття, як задоволеність, бадьорість, наснага,
оптимізм, радість, почуття професійної гордості, любові до Батьківщини, щастя.
Негативний настрій («мінор») характеризується
незадоволеністю, невпевненістю, песимізмом, зневірою, нудьгою, депресією,
злістю, розпачем, гнівом, страхом, панікою. Найчастіше такий настрій виникає в
результаті небезпечних ситуацій, стресів і потрясінь і є сигналом тривоги,
різкого дискомфорту ситуації, сильного стресового впливу, поганих взаємин і
низького рівня згуртованості колективу.
Колективний настрій
складається з групових та індивідуальних емоційних станів. У будь-якій групі є
так звані лідери-оптимісти і лідери-песимісти, які є джерелом гарного або
поганого настрою. Для командира дуже важливим є контроль рівня індивідуального,
групового та колективного настрою. Якщо його немає, то керівник може сам потрапити під вплив настрою більшості й
утратить можливість попереджати емоційні конфлікти та нервові зриви. Більш
того, керівник, який не володіє здатністю тонко відчувати емоційний стан
підлеглих, у багатьох випадках сам є джерелом негативних переживань колективу.
На
загальному настрої позначаються почуття, що виникають у молодих воїнів у новому
колективі. Дослідження показали, що 32 % молодих солдатів на 12-й день служби
тужать за родиною, почувають себе невпевнено і напружено; 57 % відчувають
інтерес і гордість, відповідальність і колективізм, а 11 % молодих воїнів —
залежність від інших військовослужбовців і невдоволення ними.
Бойовий настрій військового колективу багато в чому визначається
вищими почуттями, що формуються в процесі морально-психологічної підготовки.
Гнів, лють і ненависть до ворога, виховані в межах, що не порушують здатність
раціонально мислити і діяти в бойових умовах, сприяють перемозі.
Колективний
настрій, керований командиром, є стимулом для виховання безстрашності,
організованості й дисциплінованості.
У бойових умовах у воїнів
можуть виникнути різні негативні почуття та настрої. Первісна реакція страху й
емоційного потрясіння зазвичай супроводжується збудженими рухами, голосними
розмовами. У цьому зв'язку є підстави вважати чутки, що лякають, причиною
панічного настрою.
Чутки народжують різні
емоційні реакції, тому їх можна поділити на чутки-бажання, чутки-залякування,
агресивні чутки. Чутки найкраще
усувати не прямим спростуванням, а альтернативними й об'єктивними фактами.
Особливо важливо блокувати роз'єднувальні агресивні чутки, що порушують
нормальну злагоджену діяльність військового колективу, вселяють недовіру до
командирів.
Можуть викликати панічний настрій такі фактори:
фізіологічні
— утома, голод, безсоння, отруєння, сп'яніння;
психологічні
— невпевненість, раптовий страх, почуття ізольованості, усвідомлення безсилля
перед небезпекою;
соціальні
— втрата довіри до командира, дефіцит необхідної інформації, дезінформація
тощо.
Керування колективним настроєм досягається, коли
командир є прикладом урівноваженості, самовладання, мужності й
емоційно-вольової стійкості. Важливу роль відіграє аналіз індивідуального
настрою й емоційних станів підлеглого в різних умовах службової діяльності.
Військовий колектив, психологічно підготовлений до подолання труднощів, швидко
усуває індивідуальну напруженість, не допускає емоційних конфліктів, панічного
настрою. Такий колектив здатний успішно виконати будь-яке бойове завдання.
III. Закріплення нового матеріалу
- 1. Які шляхи та методи впливу командира на
колективний настрій?
- 2. Що таке колективна думка?
- Як можна подолати панічні настрої в колективі? Запропонуйте свої
варіанти. КОРОТКО.
- Відповіді надсилайте на ел.адресу: viktorshur28101962@gmail.com
- Вказуємо клас, прізвище і число.
Коментарі
Дописати коментар