5 клас 06.05.2024 Елементи грамоти споживача. Торговельні мережі

 5 клас 06.05.2024 (2 години)

ТЕМА: Елементи грамоти споживача. Торговельні мережі

I. Актуалізація опорних знань

  • 1. Що, на твою думку, називається торговельною мережею?
  • 2. Назви відомі тобі магазини. Якими товарами вони торгують?
  • 3. З якого документа можна дізнатись про якість товару?

II. Вивчення нового матеріалу


Торговельні мережі. Супермаркети

У наш час дуже легко знайти і придбати необхідний товар завдяки великій кількості магазинів, ринків, а також торговельних мереж — супермаркетів та гіпермаркетів.

Торговельна мережа — сукупність торговельних підприємств, що забезпечують рух товарів до споживача.

    Спеціалізовані магазини, які торгують вузьким переліком товарів з широким асортиментом у межах цього переліку: одяг і взуття, прикраси, спортивні товари, меблі, квіти, книги тощо (мал. 1).

Універмаги - це універсальні магазини загальноміського значення, які торгують різноманітним асортиментом непродовольчих товарів (мал. 2). Зазвичай це одяг, меблі, інші товари для дому. Кожен тип товару продається в певному відділі, яким управляють фахівці з торгівлі (мерчандайзери).

Мал. 1. Спеціалізований магазин

Мал. 2. Універмаг «Дарниця»

Супермаркети - це великі універсальні магазини самообслуговування, що торгують товарами повсякденного попиту, переважно продовольчими. Головне завдання - задовольнити основні потреби людини в таких товарах (мал. 3).

Мал. 3. Сучасний супермаркет

Мал. 4. Невеликий торговельний магазин

    Невеликі магазинчики - це невеликі торговельні заклади, що розташовані поблизу житлових кварталів міст, відкриті допізна, працюють без вихідних. У них представлено обмежений асортимент товарів з високою швидкістю обігу. Невеликий асортимент примушує власників підвищувати торгову націнку, проте подовжений час роботи, наявність товарів повсякденного попиту і зручне розташування дозволяють задовольнити важливі потреби покупців, які готові платити за це (мал. 4).

    Магазини, що торгують за зниженими цінами (дискаунти), пропонують стандартний асортимент товарів за нижчими цінами, оскільки мають можливість встановлювати меншу частку прибутку за рахунок великого обігу. Дискаунти можуть мати як широкий асортимент, так і спеціалізований (спортивні, електротехнічні, книжкові та ін.) (мал. 5).

Мал. 5. Продаж товарів у магазині знижених цін

Мал. 6. Відділ гіпермаркету

    Супермагазини - це магазини, торгова діяльність яких спрямована на задоволення потреб людей у постійних покупках продуктів харчування та інших товарів. Як правило, вони пропонують також послуги пралень, хімчисток, ремонт взуття та ін. Останніми роками спостерігається поява супермагазинів, або гіпермаркетів, які насправді є гігантськими спеціалізованими магазинами. Асортимент товарів, представлених у таких підприємствах роздрібної торгівлі, виходить за рамки товарів, що купуються щоденно. Він включає меблі, велику та дрібну побутову техніку, одяг і багато іншого (мал. 6).

Мал. 7. Розміщення інструкції про склад продукції

    Будь-який товар, що реалізується в торгівельній мережі, повинен мати відповідний документ, у якому зазначаються всі його дані. Для продуктів харчування - це дані про назву продукту, його масу, склад, відсотковий вміст вітамінів, енергетичну цінність продукту, умови та термін його зберігання, назву, адресу, контактні телефони, електронні адреси виробника тощо. Зазначена інформація фіксується на упаковках продуктів (мал. 7).

    Різні продукти відрізняються за своєю складністю харчової цінності, проте серед них немає винятково шкідливих або винятково корисних. Продукти корисні за умови дотримання принципів збалансованого, адекватного харчування, але можуть приносити і шкоду. Тому сучасна людина не повинна складати свій раціон бездумно, виходячи з особистого смаку. Харчування кожної людини має бути збалансованим і враховувати безліч чинників, що впливають на здоров’я. Зважаючи на зазначене, перед тим як придбати певні продукти, необхідно ознайомитись із такими даними та визначити доцільність їх придбання.

Термін придатності харчових продуктів

    Щоб правильно обирати продукт, необхідно знати деякі важливі правила. Так, одним із правил є вибір продукту із правильним терміном придатності.

Термін придатності — це певний момент у часі, з настанням якого, навіть за відповідних умов зберігання, якісні показники й показники безпеки цього продукту можуть втратити свою цінність, не відповідати вимогам державних стандартів.

    Термін придатності продуктів, зазначений на етикетках, упаковках або в інших документах, що додаються до продуктів під час продажу, і вважається гарантійним терміном. Цифри, які його позначають, можуть бути надруковані, витиснені або штамповані.

Термін придатності може бути зазначено так:

  • «Придатний... (годин, діб, місяців або років) з дати виготовлення »;
  • «Строк придатності... (годин, діб, місяців або років) »;
  • ЕХР*... (дата);
  • «Придатний до... (дата). Вжити до... (дата)».

    Кожен харчовий продукт має свій термін придатності відповідно до стандартів. Наприклад, термін зберігання морозива за температури від -18 °С до -24 °С становить 12 місяців. При зберіганні у холодильниках вершкове масло зберігається не більше 10 діб, сметана — 5 діб, твердий сир — не більше 20-30 діб, солена риба — не більше 5 діб, термін зберігання копченої риби — 2-3 місяці, вареної ковбаси — 15 діб, а копченої — 45 діб. В морозильних камерах за температури від -18 °С до -24 °С заморожена риба зберігається не більше 3 місяців, м’ясо — 6-8 місяців, птиця — 8 місяців. Слід пам’ятати, що термін придатності продуктів залежить від температури, за якої зберігається продукт.

Інформація на упаковці

    За інформацією на упаковці можна дізнатися про склад продукту, умови його зберігання, поживну цінність, застереження тощо. Для того щоб розпізнати інформацію на упаковці, необхідно знати значення певних позначок.

    Синій знак у кружечку (а) означає, що продукція відповідає вимогам усіх обов’язкових в Україні стандартів. Парасолька під дощем застерігає, що продукцію слід берегти від вологи (б). Знак із зображенням склянки й виделки означає, що упаковку продукту виготовлено з матеріалу, придатного для контакту з харчовими продуктами (в). Зображення людини, яка викидає сміття, свідчить про те, що упаковку від продукту слід викинути в смітник (г).

    Мала буква «е» означає масу «нетто» (без упаковки) (ґ). Напис «Без ГМО» на зеленому тлі свідчить про те, що продукт не містить генетично модифікованих речовин (шкідливих для організму речовин) (5).

Не слід купувати несвіжі продукти, з пошкодженою упаковкою, з незрозумілими інгредієнтами, у нелегальних місцях торгівлі, а також ті продукти, що містять небезпечні речовини.

Небезпечні речовини в продуктах харчування

    Щоб зберегти продукти, посилити їхні смакові якості, щоб вони не псувалися, не змінили колір і консистенцію, зовнішній вигляд, до них додають спеціальні речовини — харчові добавки (консерванти). Деякі добавки використовували протягом століть, наприклад, оцет, сіль, лимонну кислоту, цукор. З появою оброблених харчових продуктів у другій половині 20 ст. введено багато інших добавок природного та штучного походження. До таких речовин можна віднести: барвники, підсилювачі смаку, цукрозамінники, емульгатори тощо.

Харчові добавки — речовини, що збільшують термін зберігання харчових продуктів і захищають їх від псування.

Вибір консервантів та їх дозування залежать від: умов виробництва і зберігання; складу продукту та його властивостей; очікуваного терміну придатності. Не допускається використання консервантів у виробництві продуктів масового вжитку: молока, вершкового масла, борошна, хліба (окрім фасованого й упакованого для тривалого зберігання), свіжого м’яса, продуктів дитячого та дієтичного харчування, а також позначених як «натуральні» або «свіжі».

Не всі харчові добавки шкідливі. Наприклад, консервуюча добавка Е 300 — це аскорбінова кислота, тобто вітамін С, а Е 260 — оцтова кислота. Для консервування фруктових, овочевих, рибних, м’ясних виробів застосовують сорбінову кислоту. У виготовленні плодово-ягідної продукції використовують бензойну кислоту. Бензонат натрію застосовується під час виробництва рибних консервів, маргарину і напоїв.

Найбільш небезпечними харчовими добавками є такі: Е 121, Е 123, Е 124, Е 127, Е 128, Е 240 (можуть викликати онкологічні захворювання); Е 310, Е 311, Е 312 (можуть викликати висипання на шкірі); Е 626, Е 627, Е 628 (можуть викликати шлункові розлади).

За ярликами на одязі можна дізнатися про його розмір

У міжнародній системі використовується спрощена модель, орієнтована на речі, які не вимагають максимально точного припасування по фігурі. Ця розмірна сітка чоловічого одягу має такі літерні позначення як:

  • S – small (маленький);
  • M – medium (середній);
  • L – large (великий);
  • XL – дуже великий;
  • XXL – супер-великий.
Таблиця розмірів чоловічого одягу: українські та міжнародні значення

Хоча деякі бренди і допускають відхилення від стандартів, але в цілому, незалежно від виробника, розміри чоловічого одягу стандартизовані, і відповідають універсальній сітці. Ознайомитися з нею ви можете нижче.

Таблиця розмірів верхнього одягу

                           Таблиця розмірів для верхнього одягу

Ярлик на одязі може містити й іншу інформацію: із чого виготовлено одяг, рекомендації щодо його догляду 

                            Стандартні знаки догляду за текстильними виробами

На ярлику також указано країну виготовлення та бренд (назву фірми), що виготовила цю річ. Якщо ж країну виготовлення не зазначено, про неї можна дізнатися за штрих-кодом.

У твою скарбничку

спеціалізований магазин, супермаркет, універмаг, гіпермаркет, інструкція, мерчандайзер.

Асортимент - набір товарів або виробів різних видів і сортів.

Торговельна мережа — сукупність торговельних підприємств, що забезпечують рух товарів до споживача.

Мерчандайзери - фахівці з торгівлі, які управляють в певному відділі універмагу

Харчові добавки — речовини, що збільшують термін зберігання харчових продуктів і захищають їх від псування.

III. Запитання для самоконтролю  

  • 1. Які найпоширеніші магазини займаються торгівлею товарів широкого асортименту?
  • 2. Що спільного та в чому відмінність між супермаркетом та гіпермаркетом?
  • 3. З якого документа можна дізнатися про харчову цінність продукту?

IV. Домашнє завдання

 Опрацювати теоретичний матеріал. Виконати тестову роботу

Тестові завдання

1. Фахівці з торгівлі - це

  • А менеджери
  • Б мерчандайзери
  • В бухгалтери

2. Гігантські спеціалізовані магазини - це

  • А універмаги
  • Б продовольчі магазини
  • В гіпермаркети

3. Магазини, що торгують за зниженими цінами, - це

  • А продовольчі магазини
  • Б гіпермаркети
  • В дискаунти

 Відповіді надсилайте на ел. адресу    irina.кеfala@gmail.com 

Не забувайте вказувати число виконаної роботи, прізвище і клас.

БЕРЕЖІТЬ СЕБЕ!

 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

6 клас 16.02.2022 Види та призначення тонколистового металу.

7 клас 05.02.2023 Технологія оздоблення виробів із деревини

7 клас 25 .09.2023 ПОНЯТТЯ ПРО ГРАФІЧНІ ЗОБРАЖЕННЯ. ЕСКІЗИ.