5 клас 13.05.2024 Елементи грамоти споживача. Правила поводження в різних закладах торгівлі й обслуговування

 

5 клас 13.05.2024

ТЕМА: Елементи грамоти споживача. Правила поводження в різних закладах торгівлі й обслуговування (2 години)

I. Актуалізація опорних знань

Чи потрібно дотримуватися правил культурної поведінки в магазинах?

II. Вивчення нового матеріалу

    За прадавніх часів головним предметом споживання доісторичної людини була їжа, яку вона сама змушена була добувати, аби вижити в умовах боротьби за існування. Із зміною громадських устроїв та технічним прогресом зростала кількість товарів і послуг, якими може скористатися будь-яка людина в суспільстві. Можна сказати, що невід’ємною рисою сучасного суспільства є безперервний процес споживання людьми безмежного різноманіття товарів та послуг. Кожен є частинкою такого суспільства і кожен виконує певні дії, притаманні споживачу.

Споживач — це громадянин, який має намір купити і використати товари (роботу, послуги) для особистих потреб.

    Варто розібратись у тих суспільних відносинах, у яких люди виступають як споживачі. Заходячи до магазину за різних потреб (придбати продукти, товари домашнього вжитку, одяг чи іграшки), ми стаємо споживачами товарів та послуг. Які ж права та обов’язки має споживач у цивілізованому суспільстві?

    У ролі споживача ми опиняємось не лише в магазині, а й у перукарні, в аптеці, у банку, театрі, навіть у школі ми виступаємо як споживачі освітніх послуг, які нам надає система освіти. В кожному з таких закладів відбувається обмін товарами, послугами і грошима.

    Втім, найчастіше ми відвідуємо різні магазини: продовольчі, непродовольчі та комбіновані. Існують магазини звичайного типу та магазини самообслуговування, у яких покупець має вільний доступ до всіх товарів, самостійно підбирає і доставляє дібрані товари до місця розрахунку.

    Універмагами називають магазини з торговельними приміщеннями площею більш ніж 1500 м2 з асортиментом більш ніж 5 тис. найменувань непродовольчих товарів.

    Універсам, супермаркет — магазин самообслуговування з торговим залом більш ніж 400 м2 та асортиментом більш ніж 5 тис. найменувань продовольчих та непродовольчих товарів.

    Досить часто продаж товарів здійснюють через кіоски, ларьки, палатки, павільйони для сезонного продажу, торгові автомати.

    Об'єднання магазинів за певними ознаками утворюють торговельні мережі.

    Торговельна мережа — група продовольчих або непродовольчих магазинів, для яких спільним є асортимент товарів, цінова політика та фірмовий стиль у зовнішньому оформленні.

    Усі перераховані заклади торгівлі й обслуговування — це громадські місця, а відвідування громадських місць потребує дотримання певних правил.

    Які ж правила поведінки ми повинні знати, відвідуючи магазини? Готуючись купити в магазині багато товарів, заздалегідь складіть список того, що треба придбати. Якщо збираєтесь придбати певний товар, зверніться до продавця чи консультанта, який відповість на всі ваші запитання. Звертатися до продавця потрібно виключно на «Ви»; подивіться на уніформу продавця: дуже часто на ній приколений бейджик (табличка) з ім'ям і прізвищем. Отримавши в продавця консультацію про товар, подякуйте за увагу (мал. 1).

Мал. 1. Консультант торгового закладу завжди надасть потрібну інформацію про товар

Мал. 2. У супермаркеті товар вибирають самостійно

    У супермаркеті товар вибирають самостійно. Зазвичай супермаркети — це великі магазини, де продають продукти харчування, посуд, одяг, іграшки (мал. 3).

    При доборі товарів у таких магазинах покупці для зручності можуть користуватись інвентарними кошиками й візками. Для того щоб легше орієнтуватися в супермаркеті, різні товари розміщують у відповідних відділах: відділ молочної продукції, відділ хлібобулочних виробів, відділ побутової хімії тощо. Вся продукція розміщена на полицях: під кожним видом товару знаходяться цінники, на яких вказана назва та ціна (мал. 3).

Мал.  3. У супермаркетах для переміщення товарів використовують кошики й візки

    Якщо у вас виникнуть запитання, відповісти на них допоможе продавець-консультант, який є у кожному відділі. Продукти з полиць слід брати обережно, щоб не пошкодити сусідні товари. Будьте акуратними, не смітіть, не кидайте на підлогу папірці, намагайся не забруднити інших відвідувачів придбаними продуктами.

    Покупцям слід пам’ятати, що багато магазинів оснащено відеокамерами, за допомогою яких спеціальні працівники спостерігають за станом у торговому залі.

    Стоячи в черзі, не втручайтесь у розмову старших. Не привертайте до себе увагу пустими запитаннями. Коли вас про щось запитають, відповідайте чемно і чітко.

    Немає нічого ганебного, якщо під час розрахунку в касі супермаркету у вас виявилась нестача грошей. Треба просто відмовитися від деяких покупок. Якщо загальна сума здалася вам завищеною, відійдіть убік і терпляче перевірте чек.

    Із магазину зазвичай виходять покупці з покупками. Тому в разі потреби притримайте вхідні двері і пропустіть тих, хто виходить, а вже потім заходьте до магазину. Не варто брати з собою до магазинів домашніх тварин.

    Відвідуючи магазин з батьками, пам’ятайте: дуже невихованими здаються діти, які вередують, випрошуючи щось купити собі.

    У кожному магазині є стенди з інформацією, які називають куточками споживача. На них розміщено різні документи, зокрема витяг із Закону України «Про захист прав споживачів», який регулює відносини між споживачами товарів та виробниками; відомості про продавця (адреса, телефон, прізвище, ім’я, по-батькові директора); адреса і телефони контрольних органів; книга відгуків та пропозицій (мал. 4).

Мал. 4. Зовнішнє оформлення куточка споживача

Окрім загальноприйнятих правил поводження у торговельних закладах, є також права споживачів у стосунках з цими закладами. Так, споживачі під час придбання певних товарів (послуг) мають право на:

  • захист своїх прав державою;
  • належну якість продукції та обслуговування;
  • безпеку продукції;
  • потрібну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, її якість, асортимент, а також про її виробника (виконавця, продавця) (мал. 5);
  • відшкодування шкоди (збитків), завданих неякісною продукцією;
  • звернення до суду за захистом порушених прав.

Якщо придбаний товар виявився неналежної якості, продавець зобов’язаний замінити його на якісний товар чи повернути споживачу сплачені ним гроші.

Мал. 5. Під час купівлі товарів треба ретельно вивчити інформацію від виробника щодо якісних показників даного товару

    Покупець має ще дуже важливе право, яке стосується тільки товарів непродовольчої групи: у разі виявлення у придбаному товарі якогось недоліку (наприклад, спортивний костюм має якісь швейні вади, не підходить за розміром або навіть перестав подобатися його колір), то впродовж 14-денного терміну можна повернути його торговельному закладу з вимогою замінити на інший чи повернути сплачені гроші.

III. Запитання  для самоконтролю 

                   
  • 1. Чому нас усіх можна назвати споживачами?
  • 2. Які заклади називають магазинами самообслуговування?
  • 3. Яка інформація має бути доступною в «Куточку споживача»?
  • 4. Які правила поводження в супермаркеті?
  • 5. Як має діяти споживач у разі придбання продовольчих товарів неналежної якості?

Цікаво знати

Жартівливим символом щоденного процесу споживання сучасної людини може бути настінний годинник споживача, який можна придбати (мал. 6).

Мал. 6. Годинник споживача

На його циферблаті замість цифр, що позначають години, вміщено зображення, які нагадують, що і коли треба споживати або робити.

IV. Домашнє завдання

 Опрацювати теоретичний матеріал. Усно відповісти на запитання. Скласти пам'ятку поведінки дітей у магазинах(5-6 пунктів.). Письмово!

 Відповіді надсилайте на ел. адресу    irina.кеfala@gmail.com 

Не забувайте вказувати число виконаної роботи, прізвище і клас..


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

6 клас 16.02.2022 Види та призначення тонколистового металу.

7 клас 05.02.2023 Технологія оздоблення виробів із деревини

7 клас 25 .09.2023 ПОНЯТТЯ ПРО ГРАФІЧНІ ЗОБРАЖЕННЯ. ЕСКІЗИ.