10 клас 12.11.2024 Захист України Cуть та зміст сучасних воєнних конфліктів, їх класифікація
1. Чому в деяких регіонах військові конфлікти виникають частіше, ніж в інших місцях.
2. Що таке воєнний конфлікт і навіщо людям воювати?
3. Як протікають сучасні воєнні конфлікти?
II. Вивчення нового матеріалу.
Аналіз воєнних конфліктів сучасності і висновки, які впливають на національну безпеку України:
Після закінчення "холодної
війни" проблема забезпечення миру та безпеки набула нових рис. Припинення
ідеологічного протистояння і біполярного світу призвели до
"зростаючого" шквалу локальних конфліктів, перш за все -
внутрішньодержавних, що формуються кризовою ситуацією і створюють осередки
напруженості в тому чи іншому регіоні, впливають і складають серйозну загрозу
регіональній стабільності в різних точках земної кулі.
Часто конфлікти використовувались
для здійснення силового тиску на ймовірного або потенційного противника. Саме
цим можна пояснити політику втручання США в регіональних конфліктах під
приводом захисту "національних інтересів", "свободи і
демократії", "прав людини", конфлікт у Косово - яскраве тому
підтвердження.
Реалії сьогодення такі, що тенденції
виникнення воєнних конфліктів в світі і регіонах не тільки не зменшуються, а
навпаки - зростають. Історичний досвід показує, що за останнє десятиріччя, на планеті відбулося більше як 50 конфліктів,
у яких більше ніж в 40 випадках застосовувалась воєнна сила. Всього у другій
половині двадцятого та на початку двадцять першого сторіччя збройні сили світової
спільноти в бойових діях по припиненню різних конфліктів застосовувались у 120
країнах. Основними причинами виникнення конфліктів є політичні, економічні,
етноконфесійні, територіальні та інші. За оцінкою Женевського центру проблем
безпеки, до 90 % конфліктів виникають з цих причин.
Більшість
конфліктів (5 з 8, тобто 62 %) відносяться до внутрішньо-державних, вони
виникли з внутрішніх причин на етноконфесійних і територіальних протиріччях
конфліктуючих сторін, детермінуються агресивним сепаратизмом і боротьбою за
незалежність і самовизначення, з однієї сторони, і відстоюванням територіальної
цілісності держави - з іншої. Протистояння між державними структурами і сепаратистськими рухами всередині
держави викликають високу політичну і соціальну напругу і призводять до
збройного зіткнення конфліктуючих сторін. Для ліквідації (припинення,
розв'язання) конфлікту, як правило, вводяться миротворчі сили. А окремі
конфлікти переростають в міждержавні і навіть коаліційні (наприклад,
Боснійський - НАТО і Югославія).
Основними воєнно-політичними цілями конфліктів є:
- - забезпечення
безпеки поставок нафти в Західну Європу і звільнення території Кувейту;
- - посилення позицій США і НАТО на Ближньому, Середньому Сході і на Балканах;
- - дестабілізація обстановки і спроба усунення законно обраних режимів Саддама Хусейна, Мілошевича, що перебувають в опозиції США;
- - боротьба за перерозподіл влади і стратегічних джерел сировини (зокрема, нафти) в Чечні між мафіозними угрупованнями Центру і регіону;
- - примушення керівництва Іраку до виконання резолюцій Ради Безпеки ООН № 687 про знищення ЗМУ (операція "Лис в пустелі" - 1998 р.);
- - боротьба за незалежність і самовизначення окремих етноконфесійних груп населення і відстоювання суверенітету і територіальної цілісності держави;
- - призупинення конфлікту, підтримування миру і стабільності в регіонах.
- - застосуванням
політико-дипломатичних, економічних та інших мирних засобів і механізмів ООН і
ОБСЄ (вводом економічних санкцій, економічної блокади проти Іраку, Югославії, Росії),
прийняттям резолюції Ради Безпеки ООН № 687, яка засуджує агресію Іраку проти
Кувейту і передбачає знищення засобів масового ураження (ЗМУ) Іраку та ін.;
- - демонстрацією воєнної сили (присутністю угруповань ВМС, ВПС і СВ НАТО, США і контингентів військ ООН в районах конфліктів, проведенням морської блокади, встановленням контролю за польотами в окремих зонах повітряного простору, воєнно-політичним і фінансовим тиском на уряди держав, де порушуються права людини, пред'явленням ультиматумів і таке інше);
- - застосуванням воєнної сили, проведенням воєнних кампаній, операцій і бойових дій коаліційними багатонаціональними силами (багатонаціональними силами проти Іраку і силами НАТО проти Югославії), а також спеціальними операціями Збройних Сил (ЗС), Міністерства внутрішніх справ (МВС) і Федеральної служби безпеки (ФСБ) Російської Федерації (РФ) проти незаконних військових формувань у Чечні;
- - проведенням миротворчих операцій і наданням гуманітарної допомоги біженцям, забезпеченням безпеки їх повернення в райони проживання.
4. Характеристика воєнних конфліктів.
За воєнно-стратегічними показниками
воєнні конфлікти останнього десятиріччя можуть характеризуватись:
а) за масштабами:
- - регіональні - 4 (Ірако-Кувейтський, Чеченський, операція "Лис в пустелі" і Косовський);
- - локальні- 3 (Карабахський, Грузино-Абхазський і Боснійський);
- - обмежений - 1 (Придністровський);
б) за кількістю учасників:
- - коаліційні - 3 (операція "Буря в пустелі", операція "Лис в пустелі" і Боснійський, де відповідно приймали участь коаліційні сили 30 держав світу, двох країн і 16 країн НАТО проти однієї держави);
- - міждержавні (одна держава проти другої) - 1 (Карабахський - Азербайджан та Вірменія);
- - внутрішньодержавні - 4 (Придністровський, Грузино-Абхазський, Боснійський, Чеченський);
- від окремих невеликих формувань до
значних угруповань військ (сил) оперативного і оперативно-стратегічного
масштабу. До конфліктів, в яких залучались малочисельні формування військ
(сил), відносяться: Карабахський, Придністровський, Грузино-Абхазський. В них
приймали участь в основному підрозділи Сухопутних військ (СВ) і військові
формування інших видів Збройних Сил. До конфліктів з участю угруповань
оперативно-тактичних з'єднань і частин відноситься чеченський, де з боку РФ
застосовувались: обмежений контингент ЗС, МВС і ФСБ проти незаконних військових
формувань Чечні.
Самими показовими за кількістю сил і засобів, що залучались в операції, були: "Буря в пустелі", "Лис в пустелі", Косовська, де застосовувались всі види ЗС, роди військ і спеціальних військ;
г) за засобами збройної боротьби, що застосовувались; д) за тривалістю:- - швидкоплинні - від 3-х днів (операція "Лис в пустелі") до 2,5 місяців -Косовський;
- - середньої інтенсивності - 40 % (операції "Буря в пустелі", "Лис в пустелі", "Союзницька сила");
- - низької інтенсивності - 60 % (всі інші конфлікти
5. Аналіз воєнних конфліктів.
Головною особливістю початкового
періоду сучасних і майбутніх воєнних конфліктів і воєн є те, що ведучою роллю,
яка колись належала СВ і починалась їх наземним вторгненням після завершення
стратегічного розгортання, є зміна головної ролі ВПС і ВМС (Сил
Повітряно-Морського нападу). Всі конфлікти за участю ЗС США і НАТО починались
проведенням повітряних наступальних операцій (кампаній), які мали різний строк
дії (3 доби в операції "Лис в пустелі", 43 доби в операції "Буря
в пустелі" і 79 діб у Косовському конфлікті). Причому в операції "Лис
в пустелі" і "Союзницька сила" наземний компонент - угруповання
СВ, не застосовувався. Отже, основні функції по відбиттю нападу здійснювались
силами і засобами ППО і ВПС Іраку і Югославії. Тому можна стверджувати, що роль
військ ППО і ВПС в війнах і воєнних конфліктах зростає, вони першими починають
збройну боротьбу і захищають від ударів життєво важливі державні і воєнні
об'єкти, інфраструктуру і комунікації, забезпечують їх життєдіяльність і
функціонування.
На заміну класичним військовим агресіям, коли
застосовуються збройні сили, приходять так звані гібридні війни. Вони
мають прихований характер та спостерігаються, переважно, у політичній, економічній,
інформаційній і спеціальній сферах. Військо для вирішення окремих завдань
залучається в невеликій кількості. Суттю такого підходу є зміщення центру
зусиль з фізичного знищення противника в рамках масштабної війни до вживання
засобів “м’якої сили” проти країни-противника з метою дезінтеграції та зміни її
керівництва, включення до сфери свого впливу.
Причини та особливості гібридних війн.
Характерними особливостями гібридних війн є:
- агресія без офіційного оголошення війни;
- приховування країною-агресором своєї участі в конфлікті;
- широке використання нерегулярних збройних формувань (у т.ч. під прикриттям мирного населення);
- нехтування агресором міжнародними нормами ведення бойових дій та чинними угодами і досягненими домовленостями;
- взаємні заходи політичного та економічного тиску (за формального збереження зв’язків між двома країнами);
- широка пропаганда та контрпропаганда із застосуванням “брудних” інформаційних технологій;
- протистояння у кібернетичному просторі.
Оскільки Росія розв’язала військову агресію проти України, то необхідно зайвий раз
звернутися до зазначеної тематики і узагальнити вже зроблені висновки та надані
оцінки. У зв’язку з цим доцільно розпочати з причин виникнення самої
концепції гібридних війн та пояснити, чому саме вона активно
використовується різними країнами для досягнення своїх цілей.
Головною з таких причин є
наявність нових потужних видів зброї (у т.ч. масового знищення), що робить
класичні війни вкрай небезпечними, як для самого агресора, так і для всього
світу. Адже це призведе до масових жертв серед мирного населення, з’являться
масштабні потоки біженців, руйнуватимуться транспортні та промислові
інфраструктури (включно з критично-небезпечними ядерними та хімічними
об’єктами), розірвуться існуючі торгівельно-економічні зв’язки тощо.
Не менш важливим чинником є також
бажання агресора применшити свою роль у розв’язанні конфліктів задля уникнення
санкцій з боку інших країн та міжнародних організацій, а також для недопущення
втрати свого авторитету та позицій на світовій арені.
Ще однією причиною відмови від
масштабного застосування військової сили є намагання країн-агресорів встановити
свій контроль над об’єктами агресії (у т.ч. інтегрувати їх до своїх політичних,
економічних та безпекових систем) без надмірних для них збитків, що можуть
зашкодити нападникам у реалізації власних геополітичних та економічних
інтересів.
У той же час ведення гібридної
війни потребує наявності або створення певних обов’язкових передумов
внутрішнього та зовнішнього характеру. Насамперед, країна-агресор повинна мати
сильну та дієву владу, спроможну, незважаючи на існуючі проблеми, згуртувати
громадськість довкола єдиної національної ідеї. Це – по-перше.
По-друге, для успішного
застосування методів гібридної війни у агресора має бути перевага над
противником у військовій, економічній та інформаційній сферах, що надаватиме
йому необхідні важелі тиску (впливу) на об’єкт агресії, виснажуватиме цей
об’єкт морально-психологічно та економічно.
По-третє, успіх у гібридній війні
з об’єктом агресії можливий лише за умов слабкості його влади, міжнародної
ізоляції, розколу у суспільстві, деградації економіки, а також зниження
дієздатності та деморалізації силових структур.
У будь-якому випадку
країна-агресор має бути готовою до відсічі з боку об’єкта агресії, а також до
того, що останній матиме підтримку інших країн та міжнародних організацій (у
т.ч. в плані надання політичної, економічної, інформаційної та військової
допомоги і запровадження санкцій проти агресора).
Етапи типової гібридної війни.
На
підготовчому етапі (який може тривати кілька років) керівництвом
країни-агресора, за активного залучення спецслужб, вживаються заходи з
формування ідеологічних, політичних та військових передумов майбутньої агресії.
На активному етапі (як правило, триває до року) проводиться
прихована агресія проти обраної країни з метою безпосередньої реалізації
поставлених цілей. Для цього передбачаються наступні кроки:
-
у країні-об’єкті агресії
створюються незаконні збройні формування з представників місцевих антиурядових
сил, до них залучаються співробітники спецслужб, найманці та бойовики;
-
у країні провокується внутрішній
конфлікт на політичній, соціально-економічній, конфесійній та міжнаціональній
основі, а також стимулюються процеси його переростання у масові виступи
населення, акції громадської непокори, безлад та сутички демонстрантів з
правоохоронними органами;
-
позиціюються (призначаються)
лідери акцій протесту з числа представників опозиційних політичних сил
загальнодержавного або місцевого рівнів, а також ними створюються альтернативні
“органи влади”;
-
учасники акцій протесту
захоплюють (у т.ч. за участю незаконних збройних формувань та спецслужб
країни-агресора) урядові будівлі та важливі об’єкти транспортної і промислової
інфраструктури, а також блокують діяльність силових структур (включно з
використанням мирних жителів у вигляді “живих щитів”);
-
на територію країни-об’єкта
агресії вводяться регулярні збройні сили -агресора під виглядом місцевих
збройних формувань (“загонів самооборони”, “ополченців” тощо) з метою допомогти
опозиції та сепаратистам захопити владу в державі або в її окремих регіонах.
При цьому можлива прихована участь регулярних збройних сил країни-агресора у
бойових діях на боці противників чинного уряду країни-об’єкта агресії;
-
проводяться масштабні
інформаційні кампанії з підтримки антидержавних сил в країні-об’єкті агресії, а
також з дискредитації дій її керівництва щодо забезпечення конституційного ладу
в державі.
На завершальному етапі (тривалість необмежена) агресором
проводиться наступна робота щодо закріплення своїх позицій в країні-об’єкті
агресії:
- надається всебічна підтримка новій (колишній опозиційній) владі в
країні-об’єкті агресії або сепаратистським режимам в її окремих регіонах
(включно зі створенням органів влади та силових структур сепаратистів);
- надається допомога у проведенні “референдумів” щодо спрямованості
зовнішнього та внутрішнього курсу країни-об’єкта агресії, статусу її регіонів,
тощо, а також у проведенні “виборів” центральних та місцевих (у т.ч.
сепаратистських) органів влади;
- легалізуються самопроголошені державні утворення в країні-об’єкті агресії,
затягуються процеси врегулювання ситуації на її території під виглядом
посередницької участі у мирних переговорах. При цьому, країна-агресор жодним
чином не визнає себе стороною конфлікту;
- створюються умови для забезпечення військової присутності агресора в
країні-об’єкті агресії на довготривалій / постійній основі (у вигляді
“миротворчих сил” або збройних формувань сепаратистів), а також для реалізації
інших, у т.ч. економічних інтересів.
Гібридна війна Росії проти України. Головна
мета РФ щодо України – послабити та
децентралізувати нашу державу, привести до влади проросійське, підконтрольне
Росії керівництво, зірвати її європейський курс, повернувши Україну під
контроль Російської Федерації. При цьому стратегія та тактика дій Москви проти
України включає послідовні кроки з реалізації розглянутих вище підходів.
Перший
етап. На першому (підготовчому) етапі –
з початку 2000-х років до середини
2013 року, такі дії включали:
У період другого президентського терміну Л. Кучми – посилення російського впливу на керівництво України та проведення
через нього вигідних для Росії рішень. Наслідком цього стала відмова
української влади від курсу на вступ до НАТО та ЄС (у 2003 році після так
званого “кольчужного скандалу”), а також “визначення” спадкоємцем Л. Кучми
ставленика Росії В. Януковича. Однак через помаранчеву революцію Росія не
досягла бажаного.
За президентства В. Ющенка – проведення масштабних
заходів щодо дискредитації ідей помаранчевої революції, а також керівництва
України та його європейського і євроатлантичного курсу; дестабілізація
обстановки в Україні та поглиблення розколу в українському суспільстві на
прихильників Заходу і Росії; підрив української економіки скороченням
торгівельно-економічних зв’язків з Російською Федерацією та використанням
енергетичного чинника в якості інструменту тиску на Україну (у т.ч. у рамках
т.зв. газових війн). Це створило передумови для перемоги В. Януковича на
президентських виборах та для “розвертання” вектору руху нашої держави із Заходу
на Схід.
Під час правління режиму В. Януковича –
закріплення досягнень Російської Федерації в Україні та остаточна її
переорієнтація на Росію у спосіб: підкупу та корупціоналізації представників
української влади (у т.ч. на вищому рівні); впровадження агентів російського
впливу у керівництво України; послаблення та деморалізація українських силових
структур, насамперед в Криму (керівниками майже всіх силових відомств України
за часів В. Януковича були громадяни Росії); посилення російської присутності в
українській економіці; поширення у нашій державі ідей приєднання до російських
інтеграційних ініціатив в обмін на кредити та економічні преференції;
розгортання масштабних проросійських рухів в Україні та її окремих регіонах (у
першу чергу на Кримському півострові та у східних і південних областях).
Наслідком
такої політики Москви стала відмова керівництва України від підписання Угоди
про асоціацію з ЄС у листопаді 2013 року та переорієнтація на Росію і Митний
союз, що спровокувало розгортання в Україні революції гідності.
Зазначимо, що масштабне
“бомбування” як російського суспільства, так і частини українського населення
на основі ідей російського великодержавного шовінізму сформували передумови для
реалізації наступних етапів гібридної війни проти України в плані анексії Криму
та провокування збройного конфлікту на сході нашої держави (у рамках проекту
створення т.зв. Новоросії).
Другий етап. На другому (активному) етапі – орієнтовно з початку листопада 2013 року, вживаються наступні заходи:
У період підготовки до захоплення Криму та подальшої дезінтеграції України – розгортання масштабної інформаційної кампанії з дискредитації революції гідності в Україні (як “фашистського заколоту”) та нової влади нашої держави (як “військової хунти”), а також нав’язування ідеї щодо “необхідності захисту російськомовного населення на українській території”; організація в Криму та на Сході України т.зв. загонів самооборони з числа місцевих жителів та російських громадян, у т.ч. співробітників спецслужб, військовослужбовців сил спеціального призначення, членів козачих та інших напіввійськових формувань; створення угруповань військ, призначених для вторгнення до АР Крим та демонстрації сили поблизу кордонів України під виглядом проведення навчань та забезпечення безпеки Зимових олімпійських ігор у Сочі в січні-лютому 2014 року.
Під час анексії Криму – захоплення російськими спецслужбами (під виглядом
“невідомих осіб”) урядових будівель у Сімферополі та усунення від влади
керівництва АРК; розгортання в Криму т.зв. загонів самооборони (“зелених
чоловічків”), які взяли під контроль владні структури Кримського півострова та ключові
об’єкти його інфраструктури, блокували підрозділи силових структур України на
території АР Крим; введення російських військ до Криму під виглядом військових
навчань та під прикриттям відповідних статей Угоди про умови перебування
Чорноморського флоту РФ на території України; “легалізація” факту окупації
Криму шляхом проведення “референдуму” з питання статусу АР Крим, а також
прийняття відповідних рішень парламентом та президентом Російської Федерації
щодо включення Криму до Росії як суб’єкту РФ; остаточна ліквідація органів
української влади в Криму, а також витіснення українських військ з території
Кримського півострова.
У такий спосіб Росія анексувала
Крим та створила “підстави” для його інтеграції до складу Російської Федерації.
У той же час російська анексія Криму не була визнана переважною більшістю країн
та викликала негативну реакцію США, ЄС і їх партнерів, які ввели санкції проти
Росії.
Під час створення т.зв. Новоросії та розв’язання збройного конфлікту на
сході України – дестабілізація східних та
південних областей України шляхом організації масових антивладних
(“антимайданівських”) акцій протесту, сутичок з правоохоронними органами та
прихильниками єдності України, а також захоплення адміністративних будівель;
реалізація “кримського” сценарію у Донецькій та Луганській областях, у т.ч.
встановлення контролю над частиною їх територій, створення “загонів ополченців”
з числа представників російських спецслужб, криміналізованих правоохоронних
органів та місцевих проросійських сил; “легалізація” т.зв. Донецької та
Луганської народних республік (ДНР і ЛНР) шляхом проведення відповідних
“референдумів”, а також “виборів” їх “органів влади”; надання Росією всебічної
підтримки сепаратистам, у т.ч. щодо фінансування їх діяльності, підготовки
бойовиків та постачання їм зброї, військової техніки і боєприпасів, а також
введення російських військ на територію ДНР і ЛНР; здійснення Російською
Федерацією політичного та економічного тиску на Україну, а також нарощування
угруповання збройних сил РФ поблизу українського кордону; дискредитація
військової операції України проти російсько-терористичних угруповань та
дезінтеграція країни, намагання подати цю операцію як “каральну проти власного
населення”.
У той же час, активна протидія
України наведеним заходам Російської Федерації, у т.ч. із застосуванням
військової сили, не дала можливості в повній мірі реалізувати “кримський”
сценарій на сході нашої держави. Фактично, гібридна війна Росії проти України
перетворилася у збройний конфлікт між двома країнами з безпосереднім залученням
військ обох сторін. При цьому, незважаючи на спроби російської сторони
приховати участь своїх збройних сил у зазначеному конфлікті, даний факт був
визнаний переважною більшістю світової спільноти, що призвело до посилення
санкцій США та ЄС у відношенні Росії.
Зараз Росія
намагається реалізувати другий етап гібридної війни проти
України та водночас (з вересня 2014 р. – після досягнення Мінських
домовленостей) виконати окремі елементи третього етапу. Наприклад,
Російська Федерація намагається “заморозити” конфлікт на Сході України,
примушуючи нас визнати сепаратистів “стороною переговорного процесу” та
розпочати з ними переговори на їхніх, а фактично – російських умовах. З
цією метою Росія посилює тиск на Україну, у т.ч. збільшуючи кількість своїх
військ біля українських кордонів та на наших окупованих територіях. Росія
заперечує свою участь у конфлікті та одночасно проводить масштабну інформаційну
кампанію антиукраїнської спрямованості.
Виходячи
із зазначеного, слід мати на увазі, що Росія намагатиметься реалізувати свої
плани як у формі продовження гібридної війни (повзучого поширення
нестабільності на інші українські регіоні), так і відкритої агресії з масштабним
застосуванням військової сили.
III. Підсумок уроку. Домашнє завдання.
1. Чому в деяких регіонах військові конфлікти виникають частіше, ніж в інших місцях.
На думку фахівців, цьому сприяють три основні чинники. По-перше, висока народжуваність, по-друге, низький рівень життя і, по-третє, слабо розвинена система державних інститутів, без якої неможливо підтримувати у країні стійку владу.
Опрацювати теоретичний матеріал.
Коментарі
Дописати коментар