11 клас 11.11.2024 Психологічна готовність до військової діяльності та дій в екстремальних умовах
11 клас 11.11.2024
ТЕМА: Психологічна готовність до військової діяльності та дій в
екстремальних умовах
I. Актуалізація опорних знань. Проблемне запитання.
Пригадайте з уроків «Основи здоров'я», що таке надзвичайна, екстремальна ситуація.
Як діяти людині в екстремальній ситуації?
II. Подача нового матеріалу
Психологічна структура процесу
підготовки та готовності до військової діяльності.
Підготовка
до виконання конституційного обов'язку — захисту Вітчизни — складний, тривалий,
цілеспрямований процес. У ньому, разом з молодою людиною, значну роль відіграє
суспільство (сім'я, школа, громадські організації). Результатом цього процесу
повинна стати її готовність до строкової військової служби в ЗСУ.
Психологічна готовність
до військової служби — це складна властивість особистості, що визначається
ступенем розвитку всіх сторін її психіки: мотиваційної, пізнавальної,
емоційно-чуттєвої, вольової.
Щоб сформувати
готовність до військової служби, треба досягти належного рівня розвитку
соціально-психологічної, загальної військово-професійної та емоційно-вольової
готовності.
Соціально-психологічна
готовність до військової служби передбачає наявність у молодої людини бажання
служити в ЗСУ, інтересу до військової справи, позитивного ставлення до
військової людини як ідеалу особи чоловічої статі, а також наявність почуття
обов'язку і відповідальності перед суспільством, патріотизму, тобто
усвідомленого розуміння соціальної значущості військової служби.
Загальна
військово-професійна готовність передбачає наявність у молодого
військовослужбовця належного рівня початкових знань, умінь і навичок,
необхідних для успішного виконання своїх безпосередніх обов'язків.
Емоційно-вольова
готовність — це здатність особистості регулювати власні емоційні стани
(тривожність, страх, невдоволення, обурення, радість), витримувати складні
незвичайні умови життєдіяльності, у тому числі обмеження і труднощі.
Кожен із трьох компонентів загальної психологічної готовності до служби у ЗСУ має важливе значення. Разом з тим, вони не можуть існувати відокремлено, оскільки є виразом психічних явищ однієї конкретної особи. У випадку, коли хоча б один компонент відсутній або сформований недостатньо, молода людина не готова до такої діяльності.
Психологічна підготовка до дій в екстремальній ситуації.
Поняття «екстремальна ситуація» охоплює несприятливі
для життєдіяльності, граничні, крайні значення таких елементів ситуації, що
вимагають мобілізації адаптивних ресурсів. Екстремальність розглядають як
характеристику впливу на людину стрес-факторів діяльності та її умов. Тут
виокремлюють як дуже інтенсивні стрес-впливи, так і слабко інтенсивні
(неіснування чи обмежена кількість зовнішніх подразників).
Загальна
особливість цих факторів полягає в тім, що вони перевищують діапазон
оптимальних впливів і тим самим додають ситуації якість екстремальності.
Серед стрес-факторів, що створюють екстремальність діяльності, можна виокремити такі
• кліматичні — температура, гіпоксія, баричні впливи, магнітні бурі, спека, холод, вологість, киснева недостатність, підвищений вміст вуглекислого газу;
• технічні —
радіочастоти, шуми, вібрації, магнітні випромінювання;
•
фізіологічні: нерухомість, гіподинамія, хвороба, травми;
•
ергономічні — робота вночі; режим, що перевищує денні й тижневі ергономічні
норми;
•
психологічні — інформаційна невизначеність, раптовість впливу, неочікуваність
стимулу, підвищена відповідальність, одноманітність дій, небезпека для життя і
здоров'я, дефіцит часу й інформації, напружені стосунки в колективі,
невизначеність, складність завдання, наявність перешкод, високий темп роботи,
новизна, незвичайність завдання;
•
надзвичайні обставини — небезпека для життя і здоров'я; смерть колег, близьких,
рідних.
Екстремальність деяких
видів діяльності вимагає створення злагодженої системи психологічного
забезпечення.
Психологічне забезпечення діяльності в екстремальних ситуаціях — це система соціально-психологічних, психологічних і психофізіологічних заходів, спрямованих на оцінку і прогнозування адаптації, індивідуальної і групової надійності, безпеки діяльності в екстремальних ситуаціях, психопрофілактику і психокорекцію неадаптивних психічних і психофізіологічних станів з метою оптимального використання індивідуальних адаптивних ресурсів і здібностей для підвищення ефективності діяльності, збереження і відновлення психічного й соматичного здоров'я.
Система психологічного забезпечення
діяльності в екстремальних умовах включає такі основні підсистеми:
1. Професійно-психологічний відбір
кадрів для діяльності в екстремальних умовах.
2. Психологічне забезпечення професійної
адаптації в умовах стресу.
3. Психологічна підготовка до діяльності в
екстремальних ситуаціях.
4. Психологічний супровід в екстремальних
ситуаціях.
5. Психологічна допомога в екстремальних
умовах діяльності.
6.
Психологічна реабілітація після участі в діях, пов'язаних з професійним ризиком
і небезпекою.
Паніка та шляхи її подолання.
Одним з найбільш характерних емоційних станів в
екстремальних умовах є паніка.
Паніка — це тимчасове переживання
гіпертрофованого страху, що обумовлює некеровану, нерегульовану поведінку
людей, іноді з повною втратою самовладання, нездатністю до реагування на
заклики до почуття обов'язку і честі.
В основі паніки лежить
переживання безпорадності перед реальною чи уявною небезпекою, прагнення
будь-яким шляхом уникнути її, замість того щоб боротися з нею. Паніка пов'язана
з інстинктом самозбереження, тому природно, що у момент небезпеки в людини
виникає страх. На ґрунті страху з'являються неспокій, нервування, слабкість,
безсилля, нерухомість, виникає прискорене серцебиття, пульсація в животі,
задишка і пітливість. Цей стан супроводжується істеричною реакцією, нездатністю
до дій, відмовою людини від опору.
Паніка в екстремальних ситуаціях може виражатися у масовій втечі та панічних настроях (стан, за якого емоційне бере гору над раціональним, дії не завжди адекватні загрозі, рухи та вчинки в такому стані непередбачувані або слабо піддаються прогнозуванню).
Паніку, як і страх,
легше попередити, ніж зупинити. Основною умовою попередження паніки є
морально-психологічна підготовка особового складу. Сприяє цьому також
проведення спеціальних психологічних тренувань.
Основними шляхами придушення і притінення страху та паніки є:
• тверде і
рішуче керівництво командирів особовим складом і підрозділами;
• уміння
виявляти панікерів й ізолювати вогнища паніки;
• здатність відновити
організаційну структуру і підпорядкованість підрозділів;
• чіткість команд,
розпоряджень і жестів командирів.
Бойовий дух особового
складу — це моральний дух захисників держави, які вели, ведуть чи будуть вести
бойові дії проти окупантів, кримінальних угруповань, незаконних збройних
формувань, терористів, сепаратистів, бойовиків та інших ворогів незалежності і
територіальної цілісності своєї Батьківщини під час війни, збройних конфліктів,
антитерористичних операцій. В основі сутності морального духу є раціональна
(мотиваційно-вольова) сфера свідомості людини. Підґрунтям для оцінювання
морального духу, як і для його зміцнення, є об'єктивна реальність, свідомість і
самосвідомість людей. Моральний дух особового складу, як і
морально-психологічний стан особового складу, є одним зі складників людського фактора
військових формувань.
Складники морального
духу — це взаємозалежні чинники мотиваційно-вольових якостей особового складу,
що визначені відповідно до форм суспільної свідомості, соціально-психологічної
структури військових колективів і принципу єдиноначальності.
Складниками морального
духу є:
• ідейний — національні переконання,
використання державної мови, державницька свідомість;
• економічний—фінансове, продовольче, речове, житлове забезпечення,
службове навантаження;
• політичний — єдність влади, довіра до влади, розуміння та підтримання
внутрішньої і зовнішньої політики держави;
• соціально-психологічний — сформованість військових колективів та розвиток
у них громадської думки, колективного настрою, традицій, взаємовідносин;
• адміністративний — авторитетність командирів і начальників, професійна
підготовленість особового складу, статутний порядок у частинах і підрозділах,
успішність виконання службово-бойових завдань.
Рейтинг складників
морального духу як чинник мотивації військовослужбовців до служби не є сталим
та змінюватиметься відповідно до міжнародного і внутрішнього стану держави та
поставлених службово-бойових завдань.
Основними
напрямами досягнення і підтримання високого морального духу особового складу є:
• відновлення ідеологічних засад
діяльності військових формувань України як інститутів держави, формування в
особового складу стійких національних переконань, державницької свідомості,
свідомого використання української мови;
• діяльність у військових
формуваннях структур морально-психологічного забезпечення організації,
впровадження і реалізації гуманітарної політики держави;
• єдність та узгодження дій
центральних органів державної влади, формування в особового складу довіри до
влади, повсякденне роз'яснення військовослужбовцям зовнішньої і внутрішньої
політики держави;
• згуртування особового складу
навколо ідеї державотворення та цілеспрямоване формування у військових
колективах громадської думки, колективного настрою, традицій, взаємовідносин;
• підвищення авторитету
керівного складу з'єднань, підтримання у військових частинах статутного
порядку, удосконалення професійної майстерності особового складу;
• закріплення у статутних і
функціональних обов'язках командирів та начальників усіх ланок військового
управління положення про їх відповідальність за досягнення та підтримання
високого морального духу підлеглих;
• посилення ролі структур
морально-психологічного забезпечення в ЗСУ щодо формування в особового складу
високого морального духу.
Військовий вишкіл.
Вишколи
були невід'ємною частиною для підготовки кваліфікованих кадрів до служби в:
УНР, ЗУНР, УГА, УСС. Вишколами не лише перевіряли готовність людини приєднатися
до лав організації — їх часто проводили й для дійсних членів організацій, і для
тих, хто вже тривалий час є членом організації, для того щоб тримати тіло і
розум у тонусі, щоб бійці могли не втрачати своїх навичок, а ще набували нових.
Вишкіл —
спрямоване засвоєння знань і тренування навичок групи людей від двох днів і до
кількох тижнів на різних місцевостях за різних погодних умов, у різні пори року
залежно від того, якого результату бажають досягти організатори/інструктори.
Сьогодні теж існує
багато організацій, невід'ємною частиною яких є обов'язкові чи добровільні для
членства вишколи. Набувають популярності різні спеціалізовані вишколи, метою
яких є навчання виживання в екстремальних умовах природнього середовища.
Військові вишколи проводять серед військовослужбовців у цілому світі.
Прикладами найжорсткіших і найсуворіших військових вишколів є Зелені берети,
Крапові (Марунові) берети, Білі берети тощо. Важливим показником рівня бойової
підготовки є польовий вишкіл військ, їх здатність до активних дій на полі бою в
будь-яких умовах. Оволодіння необхідними знаннями, вміннями та навичками
військово-фахової діяльності здійснюють на заняттях, тренуваннях, стрільбах і
навчаннях.
Програми бойової
підготовки розробляють на навчальний рік тривалістю 10 місяців з двома
підготовчими періодами, під час яких проводять прийом поповнення та звільнення
в запас військовослужбовців, які відслужили встановлений термін служби, а також
заняття з молодим поповненням; здійснюється розвиток, вдосконалення та
обслуговування навчально-матеріальної бази. Під час підготовки підрозділів
відбувається злагодження, основу якого складає польовий вишкіл, тактична,
вогнева підготовка й водіння бойових (транспортних) машин. Підготовку особового
складу підрозділів здійснюють переважно в полі, із озброєнням і на бойовій
техніці. Не менше 30 % польових занять проводять уночі.
Навчання є основною
формою польового вишколу з'єднань, військових частин і підрозділів, важливим
засобом підвищення бойової готовності військ (сил) і підготовки їх до ведення
сучасного загальновійськового бою. Найефективнішими й максимально наближеними
до бойової дійсності є тактичні навчання з бойовою стрільбою, які проводять зі
з'єднаннями, військовими частинами і підрозділами механізованих, танкових,
десантно-штурмових військ, ракетних військ і артилерії, військ протиповітряної
оборони, а також із частинами і підрозділами армійської авіації. Зі
з'єднаннями, частинами і підрозділами спеціальних військ і тиловими з'єднаннями
проводять тактико-спеціальні навчання. Із управліннями з'єднань і військових
частин усіх родів військ, спеціальних військ і тилу проводять командно-штабні
навчання.
На навчаннях створюють
складну динамічну і навчальну обстановку, яка характерна для сучасного бою з
елементами раптовості, небезпеки, виправданого ризику, яка потребує від
командирів прийняття самостійних рішень, відважних дій військ, виконання
раптово виникаючих задач, а також максимально складних умов в управлінні
військами і зброєю.
III. Питання для закріплення матеріалу.
1. Яка психологічна
структура процесу підготовки та готовності до військової діяльності?
2. У чому суть
психологічної підготовки військовослужбовців у сучасних умовах?
3. Як екстремальні
умови впливають на військову діяльність?
4. Чому паніка
небезпечна в екстремальних умовах?
5. Яке значення має
військовий вишкіл для мобілізації власних сил та можливостей воїна?
IV. Домашнє завдання
Дайте письмову відповідь на четверте питання.
Відповіді надсилайте на адресу: viktorshur28101962@gmail.com
Не забуваємо вказувати прізвище, клас і дату роботи.
Коментарі
Дописати коментар